Gorky's Zygotic Mynci
The Beta Band

Candylion - Gruff Rhys (2007)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Kurerer gruff

I påvente av et nytt fremstøt fra Wales' beste band, leverer frontfigur Gruff Rhys en feiende flott solodebut.

Gruff Rhys og hans kumpaner i walisiske Super Furry Animals har tidligere imponert stort med en fortreffelig teft for retroinfisert poprock. Med fullstendig forakt for genrebarrierer har de maktet å skape en særegen hybrid tuftet på ulike elementer fra musikkhistorien. Dette har resultert i en salig blanding av pop, punk, glam, prog, folk, country, psykedelia og elektronika - gjerne i løpet av ett og samme album. Mange vil nok hevde at SFA enkelte ganger er for ambisiøse for sitt eget beste, og at deres eklektiske tendenser derfor går på bekostning av helheten. Likevel er noe av styrken deres nettopp å være ambisiøse uten å fremstå som pretensiøse. Siden debuten Fuzzy Logic (1996), har de gjentatte ganger styrt ballen selvsikkert i mål gjennom eksepsjonell låtskriverkunst og kreativ entusiasme - kanskje aller best demonstrert på Rings Around the World (2001). Integriteten ble dessuten for alvor bekreftet med Mwng (2000), hvor alle låtene ble fremført på morsmålet.

Utvilsomt den kreative kraften i bandet, har vokalist og frontfigur Gruff Rhys nå gitt ut sin første soloplate. I likhet med Mwng, er også denne gangen all lyrikk utelukkende på walisisk. De komplett uforståelige tekstene hindrer likevel ikke lytteren i å glede seg over Rhys' udiskutable låtskrivertalent og sprudlende musikalske overskudd. Relativt primitivt arrangert og betydelig mindre omfangsrik enn skivene til SFA, er Yr Atal Genhedlaeth en kort affære i underkant av 30 minutter. Kort spilletid har dog aldri vært en ulempe hva kvalitet angår. Albumet er dessuten umiddelbart tilgjengelig, og unngår dermed å bli en kuriositet kun til glede for lojale tilhengere av SFA. Yr Atal Genhedlaeth fremstår på mange måter som et overskuddsprosjekt - en plate Rhys virkelig har hygget seg med å snekre sammen. Følgelig smitter entusiasmen også over på lytterne, og vi blir tilbudt en halvtime med pur musikalsk glede.

Rhys står for nesten all instrumentering, og har tilsynelatende hatt det utrolig gøy i studio. Til tross for tidvise elektroniske beats og ymse programmering, er det popmelodier med ekko fra 60- og 70-tallet som dominerer albumet. Epynt og Y Gwybodusion er et par gromme rockere, komplett med skranglegitar og Farfisa. Mens Pwdin Wy 2 er det nærmeste Gruff Rhys kommer Cat Stevens, har Ambell Waith referanser til Burt Bacharach så vel som The Beach Boys. Låter som Gwn Mi Wn, Rhagluniaeth Ysgafn og Pwdin Wy 1 er neo-psykedelia slik vi kjenner det fra SFA og The Beta Band - psykedeliske harmonier pakket inn i et moderne, lettere elektronisk lydbilde. Dette åpenbarer seg også i den ytterst sjarmerende Ni Yw Byd - fire minutter med herlig slentrende og vanedannende popmusikk. Chwarae'n Troi'n Chwerw er Rhys' tolkning av en walisisk standard kreditert Caryl Parry Jones. Med sine lange melodilinjer, lavmælte vokal og folk-psykedeliske preg, skiller den seg ut fra resten av materialet - en flott avslutning på en flott plate.

Gruff Rhys' gode låter, karakteristiske stemme og uhøytidelige attityde gjør Yr Atal Genhedlaeth til en meget hyggelig opplevelse - selv om den nok ikke er helt på nivå med katalogen til SFA. Albumet er like fullt et fint intermesso i påvente av nye krumspring fra Wales' store sønner - en smule ujevn, ikke spesielt viktig, men med stor underholdningsverdi.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

The Streets - Original Pirate Material