Enid
Thanks That Was Fun

Crash Test Dummies

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Rai rai fra Canada

Et høyst kanadisk fenomen, men på tide at nordmenn får opp øra.

Hvis Øystein Sunde, deLillos og DDE på noen måte skulle ha noe til felles, så måtte det være at fem menn i Canada spiller musikk som høres ut som en blanding av alle tre. Barenaked Ladies (ja, man klarer ikke å ta dem helt seriøst med det navnet) er enorme publikumsfavoritter og lokale helter i hjemlandet, litt populære i USA og relativt lite kjente i Europa - kun deres to siste utgivelser, Stunt (1998) og Maroon (2000) har for eksempel blitt utgitt her til lands. Ryktene om at Barenaked Ladies (BNL) har gitt glimrende konserter på Roskilde kan jeg ikke personlig bekrefte, men de omtales i stor grad som et stort liveband som det også er verdt å kjøpe platene til.

BNL kan defineres som et litt vimsete band, som på de ene siden er et tulleband med tulletekster om livets mindre viktige sider (eller hva sier titler som for eksempel Be My Yoko Ono deg?), men på den andre siden har laget en del følsomme, flotte låter som er mer i en Lillo-Stenberg/Beckstrøm-verden. Helt klok blir jeg ikke, men melodisk poprock og ekstremt slitesterke sanger er i hvert fall et forsøk på å beskrive musikken. Kassegitarer og ståbass er hyppig forekommende, men BNL kan bli både ganske så rocka og i tillegg drukne seg selv i småklissete ballader. BNL debuterte med Gordon i 1992, og det er på denne utgivelsen at mange av bandets hiter og livefavoritter finnes. Får du ikke din lokale platepusher til å importere den for deg, bruk så gjerne vår moderne teknologi og bestill hele katalogen fra Internett... Maybe You Should Drive (1994) og Born On A Pirate Ship (1995) er også verd å få med seg. Mye av Gordon finnes uansett på denne, deres foreløpige oppsummering, Disc One: All Their Greatest Hits (1991-2001).

Disc One er en ryddig gjennomgang av de fleste av kjenningslåtene til BNL, ispedd to nye, ikke fullt så bra låter til glede for ventende fans. Her finnes den geniale Brian Wilson (her i live-versjon fra Rock Spectacle, 1996), If I Had $1000000 (største hit) og Shoebox, for å nevne noen. I innlegget til Disc One påstår BNL for øvrig at Brian Wilson (Beach Boys) nylig har covret Brian Wilson på sine egne konserter, uten at jeg har hørt resultatet. Nitten låter på spennvidden av ti år er en god introduksjon for den novise BNL-lytter. BNL klovner, depper og formidler hjertevarm poprock om hverandre. Fengende One Week, deres største suksess hittil (og eneste låt de fleste nordmenn vil kjenne til) er selvskrevet til en samler, mens det også er tatt med litt mer odde låter som Enid og Call And Answer.

Summa summarum er Disc One en høyst godkjent samler i mylderet av meningløse samleplater som spys ut for tiden. Trives du bedre på en varm akustisk konsert på din lokale pub, mer enn på hippe og trendy konsertsteder som kun byr på avantgarde retroprogpunkdisco-konserter med litt for mye fasade, så er BNL absolutt noe for deg. BNL er på ingen måte premissleverandører for moderne poprock, men er en hyggelig opplevelse "for hele familien".

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Wavves - Wavvves