Your Headlights Are On
Angelica's Elegy
Jaga Jazzist

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Krabbefangst

Kompromissløs og livlig debut fra en stor gjeng med skadedyr.

Kongekrabbe er merkelig nok et enhetlig album, både med tanke på at musikken er så mangfoldig og går i mange retninger, og siden det er hele 12 musikere med på herligheten. Ei ordentlig mølje med andre ord. Her veksles det mellom fullt trøkk fra alle impliserte til fine og disiplinerte ensemblepartier, og noen nærmest stillestående musikkstykker hvor en klarer å få igjen pusten. Dette presterer de ved hjelp av strykere, blåsere og elektronikk. Som om ikke det var nok er her en messingseksjon, gitarer, tangenter, vokal, to trommiser, stryk og trekkspill. Musikken har litt av alt for alle hva gjelder stilarter og instrumentering; spor av progrock, frijazz, viser, elektroniske greier, kabaret og sirkusmusikk - la alle blomster blomstre!

Dette eksemplifiseres utmerket i Partylus som har noe tekst av Ivar Aasen i tillegg til fragmenter av en Fats Waller låt, Astor Piazzolla, Bob Dylan, Prodigy, Nærmere deg min Gud og en gammel islandsk vuggevise. Villere og galere kan det vel neppe bli. En ansamling av ideer fra fjernt og nært kjennetegner et band der tydeligvis alt kan kombineres. Men konseptet blir litt for tøft og rått til å henge med på for sarte sjeler. Denne anbefales dermed spesielt for erfarne lyttere med åpne sinn. De kan til gjengjeld risikere å bli riktig så imponerte.

Kongekrabbe er innøvd uten noter og innspilt live i studio på en dag med produsent Andreas Mjøs fra Jaga Jazzist.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen