Byttingen

Gåte
Otyg

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Åpen invitasjon – noe for enhver smak?

by:Larms prisvinnerne byr på flere kvalitetsfylte eventyr.

Dette mannssterke ensemblet fra Trøndelag høstet jevnt over meget god kritikk for sin første utgivelse Åsmund Frægdegjevar (2003), og har til stadighet vært i medias søkelys etter at de vant by:Larm-prisen tidligere i 2005. Da gitarist og hovedkomponist Bjørnar Selsbak sammen med vokalist Vibeke Arntzen takket for seg og forlot bandet for drøyt et år siden tok det ikke lang tid før nye medlemmer ble hentet inn, men som alltid knyttet det seg en del spenning til hva endringene i besetningen ville ha å si for den musikalske utviklingen. I Lumsk sitt tilfelle har man valgt å la synthist Espen Godø komponere bortimot all musikken som kom med på det nye albumet - et meget heldig valg, skulle det vise seg.

Trønderne har valgt å sparke igang skiva med Nøkken, som er et variert stykke musikk med sine groovy gitarer og følsomme felegnikking der vokalist Stine Mari Langstrand umiddelbart imponerer med sin fagre stemmeprakt. Gode vokalister vokser ikke på trær heter det, men her er det bare å ta av seg hatt eller lue og fastslå at Lumsk har gjort et aldri så lite kupp. På Perpålsa får albumets mannlige vokale innslag Andreas Elvenes utfolde seg, og hans dype og fyldige stemme gjør sitt til at denne låta fremstår som en skikkelig godbit. Med sitt seige driv og tunge riffing kommer folk – inspirasjonene veldig klart frem, og det hviler tidvis en Otyg-feeling over dette sporet.

Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at hele lydbildet har fått en mer progressiv tilnærming, og låta Allvis er kanskje det beste eksemplet på nettopp dette. Dessverre blir de mest jazza og progressive partiene fort både langtekkelige og monotone, og jeg savner også litt tempovariasjon - man får servert den ene bedagelige passasjen etter den andre. Helhetlig sett fremstår nemlig Lumsk som mye snillere på denne utgivelsen sett i forhold til tidligere bedrifter, og mye av det trøkket og intensiteten som gjorde debuten så interessant er dessverre blitt borte. Når det er sagt fungerer også de låtene som har heller lite med rock eller metal å gjøre til tider veldig godt, og spesielt albumets siste spor, Byttingen, er blitt en liten melodiøs perle der orgelet og trompeten tryller frem noen ytterst vakre stemninger.

Troll er blitt et innholdsrikt og gjennomført album det så absolutt står respekt av, og med tanke på hvor variert dette låtmaterialet er vil jeg tro at skiva kan appellere til folk som hører på pop såvel som metall eller prog. Lyden har blitt skrudd i Skansen lydstudio, der Stein Bratland har sørget for en rund og fyldig produksjon som passer låtene aldeles utmerket.

Selv om Troll på mange måter kan ses på som en logisk progresjon som tar opp tråden der debuten slapp, hersker det liten tvil om at Lumsk har tatt flere steg videre og altså tydeligvis valgt å legge seg på en noe mykere linje musikalsk sett. Dersom du liker musikk som er hard i kantene snarere enn knallhard bør denne skiva følgelig være midt i blinken, men det hele blir litt for pent og pyntelig til at jeg klarer å ta helt av. Det skal uansett bli spennende å følge denne gjengen videre, for at Lumsk har potensiale til å nå lengre tviler jeg ikke et sekund på.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Kloster - Coastal Research - ideas, drafts and sketches recorded by Kloster