cover

Dub Plates From The Elephant House, vol., 2

The Groove Corporation

CD (2002) - Different Drummer / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Dub / Reggae / Dancehall

Spor:
Clever Kid
All Night Baby
Fireman
My Message
Let Me Tell You Something
I Left My Tard In Sad Franks Disco
Scatter
Liberation Dub
Ghetto Side
Better Dub
Daylight
Jerico

Referanser:
Electribe 101
Overproof Soundsystem
Dreadzone

Vis flere data

Se også:
Presents Remixes From The Elephant House - The Groove Corporation (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Finslipt ny-dub.

Groove Corporation leverer et gjennomført og solid album, spekket med kvalitetsdub av nyere merke.

Groove Corporations første Dubplates from the Elephant House fusjonerte reggae og dub med drum'n'bass, hip hop og house. Det store spørsmålet som knyttet seg til den neste langspilleren, Remixes from the Elephant House, var hvordan i all verden G corp hadde klart å få klarert sine remixer av storheter som Bob Marley, Sly and Robbie, Dillinger og Lee Perry.

Med dub som utgangspunkt går ferden fra Jamaica til Birminghams multikulturelle klubbscene, der reggae og dancehall gis et moderne og dansbart uttrykk. Nå er Birmingham-trioen tilbake med del to av Dubplates from the Elephant House, med eget materiale fra samme hylle. Dersom tittelen synes forvirrende, kan det være på sin plass å opplyse om at Elephant House er navnet på G corps hovedkvarter og studio, og ikke en ny house-sjanger. Her er nemlig housen fraværende, for det er elektronisk dub som står i høysetet.

Åpningssporet er i så måte omtrent det eneste unntaket. Clever Kid er intet mindre enn heftig dancehall med lekne innslag av tango(!) og rap. Ellers får man servert moderne elektronisk dub i samme gate som Dreadzone og Hi Fidelity Dub Sessions-samlerne; sløye reggae-rytmer og tunge lag med bass, i et oppdatert lydbilde med masser av elektroniske effekter. My Message må nevnes som et av høydepunktene, med sin deilige tilbakelente groove, ekkorytmer, saksofon, vokalsamples og stemningsfulle produksjon. En annen godbit er låta med den lett skrudde tittelen I Left My Tart in Sad Franks Disco, der dub har et heldig møte med trompet, vokal og orgel. Scatter leker seg med en ambient bakgrunn, drøye reggae-rytmer og en vokalsample som piffer det hele opp et par hakk. Vokaltunge Liberation Dub bæres i stor grad av vokalist Bobby Blue, i en låt som tidligere har funnet veien til Hi Fidelity Dub Sessions Second Chapter. Med Better Dub foretar Groove Corporation en aldri så liten praktoppvisning i laidback, elektronisk, ambient dub. Det samme gjelder Daylight, som skaper en mer oppløftende og positiv atmosfære bortenfor den mørke duben. Høydepunktene er med andre ord mange på denne langspilleren.

Dubplates from the Elephant House Volume Two er en svært vellykket samling god elektronisk dub. Den bringer de gamle mesternes arbeid et steg videre ved å tilføre et moderne lydbilde og inkorporere friske innfall, og blåser nytt liv i sjangeren.

Artikler, nyheter


Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Groovissimo


Paul Weller - Catch-Flame: Live at The Alexandra Palace

(V2)

Ein maktdemonstrasjon frå første til siste tone. Det er sjeldan livealbum leverer så godt som dette gjer. Ein moderne klassiker.

Flere:

Diverse artister - Fille-vern - gamle og nye mestere i norsk munnharpetradisjon
Orchestra Baobab - Pirates Choice