Beth Orton
Norah Jones
Laura Nyro

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Motsetningsfyllt og bra

Første album på seks år, kun bestående av nykomponerte låter og tekster.

Da Ricki Lee Jones debuterte med albumet Ricki Lee Jones i 1979 appellerte hun mer til rocke-interesserte enn jazz-liebhabere. Med sin skjøre karakteristiske stemme sang hun vakre melodier med et rått uttrykk. Dette var temmelig unikt, men i motsetning til i dag falt det ikke i smak hos jazz-folket. Til hennes andre album Pirates fra 1981 var forventningene satt høyt, men den nådde ikke opp til forgjengeren, og kun de spesielt interesserte fulgte henne gjennom åtti- og nittitallet. Mitt inntrykk er at de fleste hadde håpet på et album som var i nærheten av kvalitetene på debuten. Det har hun klart med sitt siste album, The Evening of My Best Day.

Albumet er hennes første med originalmateriale på seks år, og her har hun en bukett med flere gode låter enn på lenge, og hun har igjen noe av styrken i stemmen som har manglet de siste årene. Fortsatt er den sår og skjør, men det virker på som om hun har større kontroll og kraft i foredraget. I tillegg har hun noe som er viktig for henne å formidle. Hun er ikke alene, som amerikaner, i å være mot både president Bush og okkupasjonen av Irak, men hun går på denne platen kraftigere til angrep på Bush enn de fleste i hennes posisjon.

Albumet åpner sofistikert og polert og virker umiddelbart helt ufarlig, så kommer teksten "He'll look at you and tell you lies, he grew up to be like his father - ugly inside". Dette særdeles kraftige angrepet på president Bush kan også sees på hennes hjemmeside der teksten ledersages av et bilde av Bush. Det er forøvrig ikke den eneste låten som er kritisk til den sittende presidenten.

Musikalsk er ikke alle låtene like direkte og skarpe i kantene. Flere av låtene har høy chillout-faktor, og minner slik sett om lyden på hennes debut-album. En låt som A Second Chance trodde jeg med en gang var en nyinnspilling av Chuck E's In Love fra debuten. Flere av låtene har et svært sofistikert lydbilde og minner om Steely Dan mot slutten av 70-tallet. Rickie Lee Jones er heldigvis mer enn som så. På Lap Top er hun langt inni den mørkere delen av amerikansk balladetradisjon med folk og country som musikalsk underlag, for deretter å bevege seg inn i den ubesværede verden av bossarytmer på Bichenostrophy, eller soul- og gospel-tradisjonen i Tell Somebody. Sant nok en tilsynelatende sprikende plate - noen ganger også sprikende låter - men fine melodier og gjennomførte arrangementer skaper en helhet og et samlet uttrykk. Hjelp har hun også fått av dyktige musikere som Bill Frisell, Grant Lee Phillips, Mike Watt, David Kalish og Ben Harper.

Stemmen til Rickie Lee Jones er det umulig å ta feil av. Den underliggende sårheten gir den spinkle stemmen en dirrende kraft og penetreringsevne, som er sjelden for en såpass ungpikeaktig stemme. En stemme full av motsetninger der den nakne sårbarheten er det som gjør henne unik.

The Evening of My Best day er en særdeles hyggelig overraskelse, og dem kommer det ikke for mange av fra artister som har holdt det gående i 25 år. Jones har klart å fornye seg uten å miste sitt eget særpreg og samtidig ta til seg nyere musikalske uttrykk uten å kopiere, men gjøre det til sitt.
En prestasjon!

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen