Aberdeen End Titles

Jan Garbarek
Philip Glass

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Stillferdig, men enerverende filmmusikk

Noe identitetsløst fra den polske komponisten Preisner denne gangen.

Den autodidakte polske filmkomponisten Zbigniew Preisner har laget musikk til nordmannen Hans Petter Molands langfilm Aberdeen. Det er litt av en prestasjon å kapre Polens for tiden fremste filmkomponist til å lage musikken til en norsk film. Så sent som i 1997 vant han Sølvbjørnen i Berlin. Preisner står bak musikken til flere av avdøde Krzysztof Kieslowski sine filmer, men han har også laget musikken til mainstream filmer à la When a Man Loves a Woman.

På Aberdeen arbeider han i et lite format sammenlignet med de tingene han er mest kjent for. Et lite ensemble maler frem følelsesladede stemningsbilder uten forankring i tradisjonell rytmikk, og musikken får i stor grad et ambient preg. Kjenner man til Philip Glass eller de senere arbeidene til Jan Garbarek, kan man kanskje danne seg et bilde av musikken. Den er med på å bygge opp under karakterene i filmen. Samtidig er musikken knyttet til flotte naturbilder fra Skottland og Norge.

Hele det musikalske forelegget er nærmest lineært oppbygd. Man kan sette på hvilket spor som helst og nærmest vite om man befinner seg i starten, midten eller slutten av filmen. Gitar og piano er grunnstammen i de forskjellige "låtene", og det er disse instrumentene som bærer frem musikkens tema, eller klanger om man vil. Utover dette har Preisner plassert et bakteppe der saksofon eller synth dominerer, enten hver for seg eller alene. Lytteren kan bli distrahert av dette, men etter flere gjennomlyttinger klarer man å gripe lydkulissene, samtidig som man får med seg flere lag av instrumentbruken.

Det hele er sobert og delikat gjort, men det må innrømmes at de fleste sporene blir litt identitetsløse og går nærmest over i hverande, tilsynelatende uten mening. Denne forståelsen kan også henge sammen med at undertegnede ikke fant de musikalske stemningene særlig interessante etter flere gjennomlyttinger. Et brudd med de musikalske tablåene er bruken av den svenske sangeren Stina Nordenstam. Hun synger sårt og nærmest hvisker frem teksten.

Dessverre klarer ikke musikken å trollbinde en. Slik sett fungerer den godt som en lydkulisse til en film. Den forsterker, i stedet for å stjele oppmerksomheten fra bildene. Som et selvstendig uttrykk er det derimot lite utfordrende å høre på. Det koker ned til å bli sobre lydkulisser uten musikalske utfordringer. Ledemotivet som går igjen fungerer til dels i filmen, men når man hører det på cd blir man redd for at CD-spilleren har hengt seg opp.

Skal man gå til anskaffelse av denne skiva bør man ha et sterkt forhold til filmen. Andre får sannsynligvis større utbytte av en plate med Phillip Glass eller Jan Garbarek.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen