Horace Andy
Nellee Hooper

Retrospective - Smith & Mighty (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Bass! How low can you go?

Mens vi venter på neste sjakktrekk fra Massive Attack serverer Smith & Mighty dubrytmer midt på treet.

Med Smith & Mighty følger historien om to produksjonsmiljøer i Bristol på midten av 1980-tallet, og om hvor tilfeldig suksess kan treffe (eller bomme). I Bristols gater på den tida samlet unge DJer seg i Jamaica-inspirerte soundsystems. I krysningen mellom dub, reggae, hip-hop rytmer og soul-vokal vokste det frem et Bristol-sound som skulle komme til å dominere mye av den elektroniske musikken fra de britiske øyer på 1990-tallet. I kretsen rundt Nellee Hooper, Marshall Grant og Andrian Vowels sprang soundsystemet Wild Bunch frem. Etter hvert ble man lei av å kun spille andres skiver, og soundsystemene utviklet seg til produksjonsmiljøer med egne utgivelser. Wild Bunch var først ute med singelen Look Of Love, som ble en lokal hit i Bristol. Med-produsenter på denne utgivelsen var en annen gruppering, bestående av Rob Smith og Ray Mighty og deres soundsystem 3 Stripe. Wild Bunch utviklet seg til å fostre produsenter og musikere i superstjerneklassen; Nellee Hooper startet Soul II Soul og har produsert Björk, mens Grant og Vowels i dag er 2/3 av Massive Attack. 3 Stripe har derimot holdt en mye lavere profil, og gir i dag ut skiver under navnet Smith & Mighty.

Etter en rekke kritikerroste 12-tommere og debutlangspilleren Bass Is Maternal i 1995, ble Smith & Mighty spådd en glitrende fremtid, og fikk "delegert" oppdraget med å føre Bristol-soundet videre. Artister som Massive Attack, Portishead, Tricky, Nicolette og Roni Size utgjorde fortroppen av artister fra byen, og verden fikk øyensynlig ikke nok av trip hop og tilbakelente vibber med tydelige referanser til dubben og reggaens forfedre. Men suksessen nådde ikke Smith & Mighty, til tross for at deres uttrykk har de rette elementene av dub-influerte bassganger, sjelfull vokal og en slentrende rytme. Det var først med deres bidrag til !K7s DJ Kicks-serie at Smith & Mighty fikk utvidet plass i folks bevissthet. På oppfølgeren Big World Small World fra 1998, ble oppmerksomheten opprettholdt, selv om de ikke oppnår søkelysets gunst i like stor grad som deres bybrødre i Massive Attack til stadighet gjør.

Med utgivelsen av Life Is... fortsetter Smith & Mighty deres endeløse utvikling av Bristol-soundet. Det blir gjort klart på pressemeldingen som følger utgivelsen at alle de involverte vokalistene er fra Bristol, og at venner og venners venner har bidratt til å realisere albumet som et ekte Bristol-kollektiv. Gjennomgående for skiva er den dominerende bassen; dyp og skjellsettende buldrer den gjennom alle de 12 sporene. I likhet med Massive Attack er det variasjonen av vokalister som er med på å bidra til at albumet står frem som en variert helhet. De musikalske ideene i seg selv, bygges opp omkring kjente elementer hentet fra dub, hip-hop og drum'n'bass. Der Massive Attack har utviklet seg mot et mørkere og mer gitar-drevet lydbilde på deres siste langspillere, går Smith & Mighty bort fra det atmosfæriske uttrykket fra tidligere utgivelser til fordel for et mer rytmedominert og positivt uttrykk på Life Is... Dette er tydelig på låter som den livlige Live And Learn hvor Rudy Lees vokalprestasjon minner sterkt om den autentiske dub-crooneren Horace Andy.

Presseskrivet hyller Smith & Mighty som tidløse artister som beveger seg utenfor tidstypiske musikalske stiler. Dette faller litt igjennom på B-Line Fi Blow, hvor dancehall møter 2-step i en klisjefylt symbiose. MCen gjør en grei fremføring, men skjemmes av å ta i bruk alle de effektene som har blitt typiske for både dancehall og dens påvirkning på den tidsbegrensede 2-step stilen. Da den jagende drum'n'bass-rytmen legger seg under den dype bassen og Chantelles anonyme vokal på I Saw You, er det heller intet uttrykk som er frigjort fra tid og sted. Det simpelthen stinker Storbritannia på slutten av 90-tallet av dette sporet. Det er ikke noe fundamentalt galt med disse låtene; men å hevde at Smith & Mighty er hevet over tidens tann er rent oppspinn. Mitt poeng understrekes av den meningstomme, posør-invitasjonen 1,2 Mic Check.

Selv om Smith & Mightys originalitet kan trekkes i tvil, er det en rekke låter som holder høyt nivå på Life Is... Innledningsvis er det første singel fra skiva, Life Has A Way, som fenger øret. Med en sterk breakbeat ved siden av karakteristiske vokalprestasjoner er åpningen en hyllest til livets "twists and turns". Bassen på Rise er blytung, men vokalen løfter sporet fra fortapelse i rytmeeksessene. Til tross for et tungt fokus på rytmesiden, leverer Smith & Mighty enkelte gode melodier som gjør at låtene har potensiale utover dansegulvene. Dette er spesielt tydelig på den besettende Sea, som har fulgt meg siden første gang jeg lyttet meg igjennom skiva. Kan hende det er den manipulerte vokalen som har fenget meg, men noe har gjort at låta står frem som en av de mest minneverdige sporene fra langspilleren. Et annet høydepunkt står vokalen til Hazel Jayne på Maybe It's Me for. I velkjent divastil, ikke så langt fra nydivaene i Destiny's Child og Mary J. Blige - men selvsagt milevis fra alle divaers mor, Aretha Franklin - formidles budskapet over en rasende drum-n-bass-rytme.

Samlet sett imponerer ikke Smith & Mighty i betraktelig grad. Innimellom, som på Life Has A Way, Rise og Sea, hevder de seg som potensielle arvtagere av ledestjernerollen for Bristol-soundet. Men stort sett er albumet kun brukelig som fyllmasse mens vi venter på neste innspill fra Massive Attack og Portishead.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Årabrot - Solar Anus