Ami Yoshida
Sachiko M
Cosmos

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En kvinnes ferd mot dag

Kun akkompagnert av et glass og en appelsin har Lisa Dillan med sitt debutalbum levert et lekent og vågalt stykke musikk.

Det begynner å bli et deilig utslitt begrep; unge talenter som tar opp tråden i norsk jazz og begir seg ut på uutforskede stier. En rekke stemmer har gjort nybrottsarbeid innen frijazz, improvisasjon, støy og elektronika og definert den norske scenen til et miljø av internasjonal klasse. Lisa Dillan kan etter denne utgivelsen med letthet føyes til denne listen.

Jeg hørte Dillans uttrykk for første gang under årets All Ears-festival i Oslo. Da sto hun på scenen i fritt samspill med japanske Sachiko M, og resultatet satte gåsehud i kroppen på undertegnede. De fant raskt tonen og settet ble en knitrende, elektrisk opplevelse. Ett av høydepunktene under årets festival!

Etter å ha overvært denne konserten ble jeg svært interessert i å finne ut om hun klarte å forsvare uttrykket sitt på plate. Og fra første til siste spor er Vocal Improvisations en spennende utgivelse som viser hele spennet i arsenalet til Dillan. Hun binder lytteren opp med små lydspor fulle av atmosfære og spenninger. Fra spenstig scat i PEIO! til den knurrende lyden av skrekkfilm i Komprisasjon, leder hun oss gjennom et forunderlig landskap av skygger og merkverdige skjebner.

Dette nakne lydbildet gir meg en følelse av hvile; ingenting kan distrahere essensen av minimalismen i musikken. Det er det samme om man låner øre til den nærmest sakrale folkminimalismen til amerikanske Charalambides eller mikrolyden av japanske Cosmos. Lyd som man vanskelig kan finne frem til i den audiovisuelle overdosen vi injiseres med hver eneste dag. Lyden av Dillans stemme på tredjesporet Knirk gir assosiasjoner til stille netter i skogen – kun lyden av en enslig tiur blander seg inn i stillheten.

Støy er et døsig og rullende episk spor av beste merke – i nesten ni minutter skyller hun over lytteren med bølger av lyd. Det føles tidvis nesten elektronisk, men alt består kun av Dillans stemme. I sporet etter hører man Dillan takke nei til egg i det tolv sekunder lange sporet Eggs. Hennes vidstrakte uttrykk tøyes og bøyes i alle retninger og gir lytteren et innsyn i kraften til en særdeles spennende musiker.

Vocal Improvisations kan anbefales til alle med interesse for improvisasjonsmusikk – i Lisa Dillan har man funnet en uslepen diamant. Anbefales!

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen