Fairground Attraction
Trashcan Sinatras

Sings the Songs of Robert Burns - Eddi Reader (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Nesten perfekt

Skottlands fremste forvalter av arven etter Robert Burns skuffer og gleder på en og samme gang.

Batman Forever var en dårlig film. Faktisk en utrolig dårlig film, og fikk raskt status som en av mine største skuffelser fra 1995. Filmens soundtrackalbum, med sin eklektiske miks av artister, fra U2 til Mazzy Star, ble derfor en svært så positiv overraskelse. En av låtene jeg festet meg mest med på plata var skotske Eddi Readers Nobody lives Without Love, og jeg fikk raskt et nærmest avhengighetsforhold til nettopp denne låten. Dette var mitt aller første møte med Reader. Trodde jeg. Etter litt research viste det seg nemlig at jeg hadde stiftet bekjentskap med henne mange år tidligere, da som dansende vokalist i videoen til Fairground Attractions Perfect. Låta ble først utgitt i 1988, og gikk da rett inn på førsteplass på engelske hitlister. Singelen ble kåret til årets singel på Brit Awards det påfølgende året, mens debutalbumet The First of A Million Kisses tok hjem prisen for årets album. På tross av deres nærmest umiddelbare suksess, valgte bandet å ta en lengre pause, noe som etter hvert resulterte i at de ble formelt oppløst i november 1989. I etterkant var Reader innom en rekke ulike band, blant annet kritikerroste The Bible, før hun gav ut sitt første soloalbum i 1992.

På flere av sine til nå åtte soloalbum har Reader forsøkt å krysse grensene mellom pop og folkemusikk, et prosjekt hun nå fortsetter på Peacetime. Vi finner her flere sanger av Skottlands ubestridte nasjonalpoet Robert Burns, samt nyere materiale, skrevet av Reader i samarbeid med flere av musikerne som bidrar på plata. Blant dem finner vi flere velkjente navn innen skotsk og irsk folkemusikk som Michael McGoldrick, Alan Kelly og John McCusker, som også er platas produsent.

Det er hevet over en hver tvil at Readers store styrke som artist er hennes rene, klare sopranstemme. Hun er i tillegg en svært dyktig sanger, teknisk sett, noe som kanskje kommer best frem på Ye Banks and Braes O' Bonnie Doon. Allikevel har hun på Peacetime holdt seg langt unna alt som smaker av fremvisning av tekniske ferdigheter, og heller valgt en enkel, dempet stil, noe som kler både henne og materialet svært godt. Ye Banks and Braes O' Bonnie Doon utgjør også, sammen med Leezie Lindsay, Baron's Heir og Mary and the Soldier, noen av platas absolutt beste låter. Sistnevnte er opprinnelig en tradisjonell skotsk sang, med tittelen The Hilan Sodger. Interessant nok har Reader her valgt å fremføre sangen slik den synges i Irland, som en hyllest til sin irske bestemor.

Platas absolutte høydepunkt er imidlertid den hjerteskjærende vakre Ay Waukin-O, med tekst av tidligere nevnte Robert Burns. Oversatt til norsk betyr tittelen Alltid Våken, og sangen handler da også om en jente som går alene gjennom sommernatten, mens hun lengter etter kjæresten sin. Reader har uttalt at dette er den av Burns sanger som får henne til å føle seg nærmest dikteren, noe som tydelig høres. Hun synger her med så stor innlevelse og inderlighet at jeg rett og slett ble rørt til tårer.

Som nevnt innledningsvis har Reader på Peacetime prøvd å krysse linjen mellom pop og folkemusikk. Dette er et hovedsakelig vellykket prosjekt, dog med noen feilskjær her og der. Et av disse er countryinspirerte Muddy Water. Sees sangen løsrevet fra plata, er dette langt fra noen dårlig låt. Reader dobler her sin egen vokal med stor hell, og McGoldricks tradisjonelle, irske fløytesolo passer overraskende godt inn i en sang med et så sterkt countrypreg. Problemet er bare at i de tre og et halvt minuttene sangen varer, føles det som om du hører på en helt annen plate. Muddy Water passer rett og slett ikke inn sammen med resten av låtene på plata, og virker rett og slett noe malplassert.

Samme problem har også låta Prisons, lånt fra et annen skotsk band, nærmere bestemt Trashcan Sinatra. Låta, en hovedsakelig gitardrevet duett mellom Reader og gitarist John Douglas, fungerer i utgangspunktet greit, men igjen får man denne følelsen av at den egentlig hører hjemme på en helt annen plate. Denne følelsen forsterkes ytterligere av at låta ligner mer enn bare litt på The Archies 60-talls klassiker Sugar Sugar. Prisons blir med dette platas klart dårligste låt, og jeg tar meg selv i å undres over hva den egenlig har å gjøre på Peacetime i det hele tatt.

Etter å ha tilbrakt noen dager i Peacetimes selskap, sitter jeg igjen med en merkelig følelse. Det er sjelden en plate klarer å røre meg til tårer og skuffe meg på en og samme gang, men det gjør altså denne. Peacetime blir til syvende og sist en frustrerende opplevelse, og jeg blir sittende og tenke på hvor bra dette kunne ha vært. Med en litt strammere produksjon, et par låter mindre og en litt klarere rød tråd hadde nemlig dette blitt helt fantastisk. Hvis bare...

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

The Orb - Bicycles & Tricycles