podium - et diskusjonsforum

Velkommen til vårt diskusjonsforum på groove.no - vi håper dere vil trives!

Forummeny
.Profil   .Registrer   .Brukere   .Grupper   .Hjelp   .Søk    .Logg inn  

Nick Cave holder pressekeonferanse, og det går til helvete.

[Nytt tema]   [Skriv svar]    Forum hovedside -> Generelt
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Thomas Karlsen
groove-skribent

Ble Medlem: 01 Des 2005

Innlegg Tittel: Nick Cave holder pressekeonferanse, og det går til helvete. Svar med Sitat

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/07/05/540069.html,

og ikke overraskende, journalistene stiller dårlig forberedt uten noe egentlig å spørre mannen om utover trivialiteter (heller ikke Sigrid Hvidsten, mind you, selv om hun til en viss grad klarer å vri det over til at Cave er en sur og tverr fyr -og det er han muligens, men som sagt, det hjelper å ha andre spørsmål enn, "hvilke låter skal du spille i kveld?").

Men ballen kan jo kastes videre - hva ville du spurt Nick Cave om? Et lite forbehold - dette handler om Grinderman.

Selv har jeg ikke hørt albumet, så jeg stiller like blank som Dagbladet på Roskilde. Ingen spørsmål fra denne delen av rommet heller, altså.

Videre - er det noen som har noen formening om hvorfor musikkjournalistene ikke har noe som helst fornuftig å komme med i sånne sammenhenger - er det bare at de ikke gidder/har tid til å reflektere større over musikken og tekstene utover at det "er dritfett"? Shocked
08.07.08 08:43
Til Toppen
Thomas Karlsen Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Bjørn Hammershaug
Redaktør

Ble Medlem: 20 Nov 2005

Innlegg Tittel: Svar med Sitat

De viktigste kjørereglene er vel å stille skikkelig forberedt og å ta artisten og musikken på alvor - uansett hvem det måtte være. Av og til skorter det litt på førstnevnte synes jeg, men det skyldes vel ofte det såkalte tidspresset, uten at jeg synes det er en unnskyldning som egentlig holder vann.

Akkurat når det gjelder Cave spesielt vet jeg ikke hva jeg skal skulle snakket med ham om på en pressekonferanse. Det virker ikke som det mest inspirerende stedet for en god samtale, men et oppkonstruert fenomen tilpasset stjernenes skjermede omgivelser, tabloidenes hastige form og store bokstaver: CAVE GLEDER SEG TIL Å KOMME TIL NORGE. CAVE LIKER NORSKE PIKER! Eller CAVE ER SUR - og det er jo også helt menneskelig. Og noen er bare drittsekker, og da hjelper det vel ikke hva man spør om. Å få en helsides sak ut av noen flåsete svar sier vel sitt, og er vel heller ikke så veeeldig interessant egentlig?

Mye man kan lage saker av. Selv humret jeg litt over Kulturnytts reportasje fra Roskilde i går morges, der en kanskje noe fersk reporter dramatisk rapportere at "publikum faktisk brente teltene sine siste natten" - noe som vel har skjedd de siste 20 årene der nede.
08.07.08 16:13
Til Toppen
Bjørn Hammershaug Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Sokkestativ
erfaren

Ble Medlem: 28 Des 2005

Cave er i hvertfall dritfet live. Ikke noe å si på det!
08.07.08 20:12
Til Toppen
Sokkestativ Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Øyvind Adde
Redaktør

Ble Medlem: 21 Nov 2005

Innlegg Tittel: Intet nytt fra vestfronten Svar med Sitat

Hmm. At det er Cave du trekker fram i forbindelse med norsk musikkjournalistikk fikk meg til å tenke på en svært konkret juvel fra musikkavisa Puls' annaler: I det Herrens Aar 1987 presenterte Arvid Skancke-Knutsen et tresiders oppslag på Cave under tittelen "Det store oppkast - en uhøytidelig analyse av Nick Caves tekstmateriale"

Tror han ville slitt fælt med å finne en papirredaksjon som ville trykket den i dag - til og med nå som Cave har vært et husholdsnavn i en kvinnealder.

Hva jeg ville spurt Cave om? Absolutt ingenting. Mannen er kunstner, og trekker tungt på klassiske lidelsesidealer, en dialektisk weltschmerz som ble litt mer enn antydet gjennom Boithday Party, og deretter gjennombekrefta av en lang diskografi med Bad Seeds. Gjennomintervjua, gjennombelyst. At han fremdeles gidder å gå med på de obligatoriske pressekonferansene er egentlig det mest interessante ved mannen i dag. Jeg mener; hvorfor gjør han/Grinderman det - bortsett fra å kokettere over egenmytene?

Situasjonen du tar utgangspunkt i i denne strengen er egentlig fryktelig symptomatisk for hele presse/promo-maskineriet: Blaserte, uinteresserte musikere møter blasert, uinteressert og ignorant presse innenfor en bransjeformalisert ramme. Hvorfor? Fordi det er en nyhet! (?) Det er vel omtrent like symptomatisk at det er Hvidsten som dekker ballet for Dagbladet. Av en eller annen grunn har hun primært agert som observatør. Det kunne vært veldig spennende å høre henne fortelle litt om de spørsmålene hun selv hadde forberedt - og hvorfor hun ikke stilte dem i de tallrike pinlige pausene hun skildrer.

Videre kunne det vært veeeeeldig interessant å høre redaksjonen i Dagbladet da de tok imot rapporten de hadde bestilt. Jeg ser for meg gledeshyl og spontan dans i den salgsdalende kulturprofilen: "Yess, hu naila'n! Fy faan, så bra! Rødd forsida!" Smile
09.07.08 12:02
Til Toppen
Øyvind Adde Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
zohaa3492
fersk

Ble Medlem: 25 Okt 2014

Svart/hvitt er i det minste bedre enn fargebilde til akkurat denne bruken, hehe.
25.10.14 06:37
Til Toppen
zohaa3492 Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
zohaa3492
fersk

Ble Medlem: 25 Okt 2014

zohaa3492 skrev:
Svart/hvitt er i det minste bedre enn fargebilde til akkurat denne bruken, hehe.
25.10.14 06:37
Til Toppen
zohaa3492 Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
plikt
fersk

Ble Medlem: 02 Feb 2017

Jeg har dette problemet. Det er gode råd for meg Smile Takk.
02.02.17 21:46
Til Toppen
plikt Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
[Nytt tema]   [Skriv svar]    Forum hovedside -> Generelt
Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer
Du kan ikke svare på temaer
Du kan ikke endre dine egne innlegg
Du kan ikke slette dine egne innlegg