Intervju: Magenta

Groove har snakket med turnéklare Magenta om Twitter, The Unholy Trinity og gotiske inspirasjonskilder.

Relaterte sider:

Magenta

- Jeg har blitt en sånn Twitter-fyr. Det er morsomt det altså. Jeg liker å sjekke ut ny teknologi, men det er fort gjort å bruke hele dager på ingenting. Som frilanser er disiplin vanskelig, og det er vanskelig nok å få tid til tingene man skal tjene penger på.

Jeg sitter med Anders Odden på Internasjonalen i Oslo, stemningen er satt med noe smooth jazz i bakgrunnen. Odden er en travel mann, men tar det hele med knusende ro. Ved siden av å være sjef i Magenta er han også Satyricons turnébassist og driver med prosjektet Karaoke From Hell. I tillegg er det kursing, skriving, rådgivning og seminarer som gjelder, for ikke å glemme Twitter da. Magentas tredje album, Art And Accidents, kom for snart ett år siden, og først nå kommer turnéen. Har det ikke tatt litt lang tid?

- Neida, det tar såpass med tid til planlegging. Man må nesten begynne et halvt år i forveien, minst. Og vi har sjeldent jobbet mer med liveuttrykket enn nå. Skal man overleve som band i dag må man kunne gjøre greia live, sier Odden. Nå har vi spisset liveuttrykket og gleder oss veldig til å ta Magenta ut på veien.

Gotiske inspirasjonskilder?

Art And Accidents er bandets første utgivelse på over seks år. Hvorfor går det så lang tid mellom utgivelsene?

- Vi har laget noe jevnt hele veien, samlet ting til album. Det har alltid vært en prøvelse for oss siden vi har alt for bred intern musikksmak for å kunne lage et veldig enkelt album. Men vi har forsøkt å samle oss mer enn før på denne skiva. Det har nok ført til at vi opererer helt utenfor trender hele veien.

Ja, det første jeg tenkte da jeg hørte Art And Accidents var jo The Sisters of Mercy. Du er fan eller?

- Ja, det er jo en preferanse, men den er jo mye mer enn det også. Jeg synes ikke den bærer preg av å være en gotisk plate egentlig. Som The Sisters of Mercy, de har jo aldri selv syntes de har vært et gotisk band. Dessuten kan sammenligningen ha noe å gjøre med at vi inviterte Gothminister til å synge på en låt, og der synger han veldig i samme stil som The Sisters of Mercy.

Ja helt klart. Men hva er egentlig tanken bak Magenta i dag?

- For meg representerer Magenta en krysning av new wave, elektronika og metall. I en spesiell sjanger som ikke mange opererer i er det naturlig å sammenligne med noen få. Men vi er nok et resultat av veldig mange ting. Man kan like godt si at det er veldig Type O Negative eller The Cult for eksempel. Alt er bare inspirasjon. Jeg har ikke et hovedband jeg prøver å ligne på, det gjør man når man er yngre føler jeg, mener Odden.

Ja, og dere har jo forandret dere mye siden den gang jeg som fjortis satt med kassettspilleren og tok opp Secret Sky fra Ti i Skuddet på P3. 1997 var det vel?

- Hehe, ja da hadde vi jo en produsent med hip-hop bakgrunn faktisk. Han hadde hip-hop beats han puttet på de låtene jeg kom med. Det høres fryktelig nittitalls ut nå, sier Odden og humrer.

The Unholy Trinity

Nå som dere legger ut på turné, vil det bli kjørt noe opplegg med tanke på image? De bildene fra Art And Accidents ser jo helt fantastiske ut.

- Jo takk for det. Vi får se hva vi finner på, vi har kjørt en del varianter opp gjennom årene. På bildene og musikkvideoen ga vi Sandra Jensen kunstnerisk frihet, og idéen var at vi var the unholy trinity, ler Odden.



Turnéen som står for tur er med Gothminister og Trail of Tears, en turné som tar dem rundt om i Europa og til Russland før den avsluttes i Oslo 12. desember på John Dee. Hva er planen etter det da?

- Forhåpentligvis litt flere spillejobber slik at vi får spilt inn bandet skikkelig som liveband. Dessuten er mesteparten av låtene til den neste plata klar.

Det høres glimrende ut, da slipper vi forhåpentligvis å vente seks nye år på neste godbit!

Art And Accidents er ute nå via All This & Music Too/Indie, se bandets MySpace for komplett turnéoversikt. På Magentas egen YouTube-kanal kan man også følge bandets øvinger før turnéen setter i gang.

Foto/video: Sandra Jensen



comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.