Intervju: Telemarkfestivalen 20 år

Telemarkfestivalen jubilerer i sommer. groove har tatt en prat med daglig leder Annette Winkelmann som blant annet mener at folkemusikkmiljøet ikke må lukke seg inne og bli en esoterisk gruppe.

Telemarkfestivalen har vært et årlig arrangement i Bø siden oppstarten i 1990, og det er knyttet stor spenning til årets jubileumsfestival, som går av stabelen mellom 16. - 19.juli.

Daglig leder Annette Winkelmann (bildet) forteller at hennes eget engasjement for Telemarkfestivalen begynte som frivillig i 1999, og at det den gang var det internasjonale ved festivalen som fenget henne mest.

- Jeg ble veldig glad i festivalen på et tidlig tidspunkt nettopp fordi den var så intim, sier Winkelmann til groove.

- Det var lett å komme i kontakt med folk - både musikere, frivillige og publikummere. Ettersom alle konsertene foregår i Bø er det fort gjort å komme seg fra en konsertarena til en annen.

- Festivalen har begynt på grasrota, noe jeg tror er en stor fordel for oss. Den favner bredt, men er likevel en forholdsvis liten festival. Vi har mellom 4000 og 6500 publikummere hvert år. Størrelsen til tross så satser vi ikke smått - derimot inviterer vi ganske store internasjonale navn. I tillegg har vi bestillingsverk som er svært kostbare prosjekter.

Bestillingsverkets sentrale betydning for festivalen
Bestillingsverket har vært et årlig arrangement siden 2001. Winkelmann medgir at de medfører et omfattende apparat for en liten festival, men hun påpeker samtidig at artistene får stor uttelling for det å skrive et bestillingsverk.

- Det ligger mye prestisje i å være festivalkomponist. Det er nok både et æresfullt oppdrag for musikerne, og samtidig et veldig arbeidskrevende prosjekt. Fire av de tidligere bestillingsverkene er utgitt på plate, og av disse har samtlige blitt nominert til Spellemannsprisen. Gjermund Larsens plate Ankomst, som bygger på bestillingsverket Brytningstid fra 2006, ble belønnet med Spellemannsprisen i 2008. Også bestillingsverket fra 2001 dannet utgangspunkt for en plate som senere fikk Spellemannsprisen. Musikken på plata Nivelkinn er nesten 100 % opptak av urfremføringa av Øyonn Groven Myhren og Odd Nordstogas bestillingsverk, sier Winkelmann.

Tidligere festivalkomponister er blant andre Mari Boine, Karl Seglem og Frode Fjellheim. Etter at Boine skrev bestillingsverket Voui Voui Mu til Telemarkfestivalen i 2005, har hun har reist over hele verden med verket. Det munnet senere ut i plateutgivelsen Idjagieas (In the Hand of the Night).

Annbjørg Liens bestillingsverk fra 2007 fikk svært mye omtale, og ble meget godt mottatt både i mediene og blant publikum. Lien står på programmet også på årets festival, og skal holde Borjakonserten som avslutter festivalen søndag 19.juli.

Kan du fortelle litt om sommerens bestillingsverk?

- Vi er veldig spent på årets festivalkomponist Øyonn Groven Myhren og hennes prosjekt. I bestillingsverket Runartromma tar Groven Myhren for seg en middelalderballade som er en søsterfortelling til det greske sagnet om Orpheus og Euridice. I balladen synges det om en brudgom som mister bruda si i elva. Groven Myhren har med seg perkusjonsensemblet Sisu fordi trommen er det sentrale temaet for bestillingsverket; ved hjelp av slagverk greier helten i balladen å redde bruden opp fra elva.

- I anledning jubileet skal det arrangeres en åpningsgalla som kaster glans over festivalen i litt større grad en tidligere år. Hva er dine tanker rundt åpningsarrangementet?

- Dette er en konfekteskekonsert hvor man får lov til å smake litt på alle artistene som skal opptre i løpet av festivalen. Arrangementet er i storsalen i Gullbring kulturanlegg torsdag 16.juli. Knut Buen skal være vert, og det kommer til å være over tjue artister på scenen på åpningskvelden.

Kombinasjon av det tradisjonsrike og det nyskapende...
Telemarkfestivalen kombinerer mangfold med det kjente og kjære. Kan du si litt om dette?

- Det som er så perfekt med Telemarkfestivalen er at det er rom for både nyskaping og tradisjon, smiler Winkelmann.

- Folkemusikkmiljøet må ikke lukke seg inne og bli en esoterisk gruppe. Man må jobbe for å gi rom for nyskaping.

- I festivalprofilen finner man to akser - fra det tradisjonelle til det nyskapende, og fra det lokale til det internasjonale. Tradisjonsmusikere og mer nyskapende tradisjonsmusikere finner man også i den internasjonale delen av programmet. Aksene i festivalprogrammet er tegn på spennet innad i folkemusikksjangeren, forteller hun.

- På den ene siden finner man spellemannsmøter og kvedarmøter hvor man forholder seg til tradisjonslinjer og kilder. På den andre siden finner man for eksempel Bruvoll/Halvorsen, som re-arrangerer ballader, og som forholder seg litt annerledes til tradisjon i den forstand at musikerne pakker musikken inn i et mer ”samtidig” musikalsk uttrykk. På den måten kan man legge til rette for at flere lyttere legger merke til musikken. På den andre siden er det et viktig poeng for oss i Telemarkfestivalen å aktualisere de musikerne som er nådeløst opptatt av å spille og synge på ”gamlemåten”. Vi vil likevel på ingen måte si at den ene måten å spille tradisjonsmusikk på er bedre enn den andre, presiserer Winkelmann.

- Jeg synes nettopp det gjør Telemarkfestivalen til en uhyre interessant festival.

Kan du trekke fram flere eksempler fra festivalprogrammet på artister som spiller tradisjonsmusikk i et ”samtidig” musikalsk uttrykk?

- Valkyrien Allstars spiller jo hardcore folkemusikk. De spiller slåtter, noe som er ganske spesielt at nyere band gjør, sier hun begeistret.

- Bandet er knallharde på folkemusikkens premisser, samtidig som de spiller rock. Det er nok en trend i folkemusikksjangeren at det går fra det folkloristiske og over i det mer pop- og rock-aktige.

... og det lokale, det regionale og det internasjonale
- Måten vi setter sammen festivalprogrammet på – med det internasjonale, det regionale og det lokale – den treenigheten synes jeg er ganske perfekt for en såpass liten festival som vi egentlig er, sammenlignet med en del rockefestivaler, sier den daglige leder.

- Denne treenigheten er en gjennomgående profil i festivalen.

Knut Buen, Agnes Buen Garnås og Anne Hytta er noen av artistene med utgangspunkt i det lokale, men som også er viktige både i nasjonal og internasjonal sammenheng. Vamp og Skáidi er noen av de regionale artistene, og de internasjonale artistene på årets program inkluderer blant andre Julie Fowlis og Eliza Carthy.

Tjueårsjubileum
Du har vært ansatt som daglig leder for Telemarkfestivalen siden etter festivalen sommeren 2005. Hva tenker du om den utviklinga festivalen har gjennomgått på denne tida?

- Folkemusikkmiljøet har utviklet seg mye bare i løpet av de årene jeg har vært engasjert her, sier hun. Festivalens musikalske profil endrer seg med hvordan folkemusikklandskapet endrer seg. Den profesjonaliseringen vi har sett, har vært en viktig faktor for festivalens utvikling. Folkemusikerne har blitt mer profesjonelle. Apparatet rundt artistene blir stadig større, og flere og flere skal ha ”sin” del av kaka, påpeker Winkelmann.

- Den økte profesjonaliseringen er en utfordring for festivalen i tiden framover, fordi et stadig voksende apparat fører med seg større kostnader – det blir dyrere å drive festival. Vi merker at det er mange festivaler om beinet når vi skal prøve å nå opp i kampen om de store bandene. Det er rett og slett ikke så lett å få tak i bandene. Den økende konkurransen kommer også til uttrykk i at folkemusikk favner stadig bredere. Jeg ser at folkemusikken beveger seg inn i flere typer festivaler nå - de bandene som er naturlige å booke til Telemarkfestivalen er nå også å se på andre typer festivaler.

Hvordan er festivalens omdømme i lokalmiljøet her i Bø?

- Bø har tre feler i kommunevåpenet, og er kjent som felebygda. Jeg tror nok folk i Bø er stolt over dette, men samtidig var det ikke før med Odd Nordstogas opptreden i 2004, at Bøheringene virkelig begynte å oppsøke festivalen. - Jeg tror utescenen på Skogen Gård midt i Bøgata gjorde at Bøheringene fikk et annet forhold til Telemarkfestivalen. Utescenen var ny i 2004, og da både Odd Nordstoga og Kaizers Orchestra opptrådte her det året gjorde dette noe med festivalens omdømme i lokalsamfunnet.

- Festivalen gjorde et stort sprang det året, og i dag så å si forventer Bøheringene å få artister på Odd Nordstogas størrelse og kvalitet på programmet hvert år. Det gir en ny utfordring for oss, og vi må se bredere. Det stilles mer krav, noe som på en måte er veldig positivt, men som på andre måter gjør det hele mye mer krevende og arbeidsomt fordi det skaper et større forventningspress. Vi gjør festivalprofilen vår bredere ved å booke band som Vamp, som er en av årets headlinere, men dette tror jeg er fullstendig uproblematisk så lenge det ikke preger programmet vårt - og det gjør det ikke, understreker hun.

Et bredt publikumsspekter
I tillegg til spelemannsmøter, kursvirksomhet og gatemarked, kan Winkelmann fortelle at Kjell Bitustøyl skal ha en jubileumsfotoutstilling hvor han presenterer festivalen gjennom tjue år i bilder.

- Telemarkfestivalen henvender seg til hele spekteret av publikum, fra det voksne til det unge, og til barn. Her er det både nyskapende og tradisjonelle artister, samt musikere fra hele Norge og verden for øvrig, avslutter Annette Winkelmann.

Telemarkfestivalen arrangeres i Bø fra 16. -19. juli 2009.

Les mer om Telemarkfestivalen på deres hjemmeside.



comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Belle & Sebastian - The Life Pursuit

(Rough Trade)

Belle&Sebastian fortset si melankolske ferd i popskyene.

Flere:

Suicide - American Supreme
Kullrusk - spring spring spring spring spring