Intervju: Kornstad/Sverrisson/Hollenbeck

Den sjeldne trioen Kornstad/Sverrisson/Hollenbeck besøkte Kongsberg Jazzfestival i sommer. Vi møtte de rett før konserten på EnergiMølla.

I en perfekt verden så handler musikk om så mye mer enn musikk. Det handler om individualitet, kreativitet og lidenskap, det handler om noe man ikke alltid kan forklare med ord. Og dette med individualitet blir ekstra interessant når tre vidt forskjellige artister går sammen på en scene uten å ha møttes før, og skaper noe som igjen har sitt eget liv.

Kongsberg Jazzfestival har alltid vært ivrige på å huke tak i noen av disse. Så også i år, med en herlig kombinasjon av vår egen saksofonist Håkon Kornstad, den islandske bassisten Skúli Sverrisson og den amerikanske trommisen John Hollenbeck.

24 TIMER KORNSTAD

- Jeg fikk tilbud om å gjøre en konsert på The Stone i New York, et sted startet av John Zorn, og tenkte at nå skal jeg få med meg noen andre som jeg aldri har spilt med før, forklarer Hollenbeck.

John Hollenbeck har lenge vært en svært anerkjent jazztrommis, og har gjort seg bemerket spesielt i konstellasjoner som The Claudia Quintet og Large Ensemble. Men Kornstad og Sverrisson, hvordan fant du de?

- Jeg hadde en ganske interessant opplevelse med Håkons siste album, jeg besøkte hjemmesiden hans som spilte hele albumet i bakgrunnen. Av en eller annen grunn havnet den på repeat og gikk i 24 timer, forteller Hollenbeck og ler.

- Det var i alle fall et fantastisk album, så jeg spurte han med en gang. Vi begynte da å snakke om å få med en tredje person, og da kom Skuli inn i bildet.

Forestillingen på Kongsberg Jazzfestival var altså bare andre gangen at noen av de spilte sammen. Hvordan gikk det første gangen da?

- Det gikk veldig bra, starter Kornstad. Konserten hadde noen fine partier, og jeg husker at det var deilig å spille med Skulis måte å kommunisere med mine melodier.

- Vi hadde i alle fall lyst til å gjøre det igjen, så da må det vel ha gått bra, skyter Hollenbeck inn.

Sverrisson slapp i 2006 et av de vakreste albumene som fins. "Sería" var et album svøpt i et mykt bassteppe, med tidvis magisk gjestevokaler og sitrende akustisk gitar. Tidligere i år oppnådde Kornstad en lignende følelse med sitt soloalbum, "Dwell Time". Hollenbeck har i årevis blitt betraktet som en av de mest kreative trommisene i bransjen. Men å kalle det jazz er vel noen ganger å strekke det litt langt - hva slags forhold har dere til crossovers og sjangerblanding, føler dere at dere er en del av det?

- Ja, vi er vel kanskje det. Jeg synes ikke nødvendigvis det er viktig å bare spille med jazz eller impromusikere, forklarer Kornstad. Nothing is set in stone.

De tre ser på hverandre og begynner å le og tenke på stedet de først spilte sammen.

- Det vil si denne gangen så var det vel akkurat det det var.

KONSEPTVEVING

Hva er planen deres før dere går på scenen?

- Jeg tror nok vi alle går på med hvert vårt konsept, og på et vis kommer disse konseptene til å møtes og ting kommer til å skje. Hva nøyaktig som vil skje vet ingen av oss, forklarer Sverrisson.

- En ting jeg tror vi har til felles er at vi er svært komfortable med å være i bestemte settinger som dette, legger Hollenbeck til.

- Vi kan gå inn i et rom, bli i det rommet, og bare være i det rommet. Ikke gjøre noe annet enn en bestemt ting lenge, og finne ut hva som kan komme ut av noe sånt. Det er noe jeg elsker å gjøre i alle fall, og jeg mistenker at disse to er på samme måten.

Sverrison og Kornstad nikker.

- De tradisjonelle rollene er også så å si borte, hvem som helst av oss kan være frontfiguren til enhver tid. Det handler bare om lyden, forklarer Kornstad.

Kommer noe av dette til å bli utgitt noen gang?

- De tar opp denne konserten i alle fall, men hva som kommer til å skje med opptakene vet vi ikke enda, avslutter Kornstad før trioen må komme seg på scenen.

Det er uansett bare å håpe at opptakene vil bli tilgjengelige i en eller annen form, for trioen stod bak noen av de mest magiske øyeblikkene på årets Jazzfestival i Kongsberg.

Foto: Øyvind Rones



comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo