Tar folkemusikken til 2010

Enda en brikke i Schous Kulturbryggeri falt på plass på plass på torsdag med åpningen av Riksscenen, og Oslo har fått en egen storstue for folkemusikk, joik og folkedans. Vi snakket litt med kulturminister Anniken Huitfeldt om utfordringene.

Relaterte sider:

Sigrid Moldestad

Foto: Eivind Kaasin/FolkeLarm

Da det var åpning av Riksscenen i går så kom Schous Kulturbryggeri ett skritt nærmere å fullføre det som ble startet for en god stund siden nå. Så langt har Oslo Musikk- og Kulturskole og Øvingshotellet åpnet sine dører, men Riksscenen er en brikke som endelig skal trekke publikum til det nye bygget på Schous Plass på Grünerløkka i Oslo.

Nå gjelder det å holde kjeft

En omfattende åpningsforestilling på Riksscenens hovedscene inneholdt blant annet et storslagent bestillingsverk til Riksscenen kalt Vestenfor Grønland - Østenfor Kuba og en tempofylt opptreden av Majorstuen. Konferansierer på forestillingen var joikeren Inga Juuso og mannen som vant prisen for Årets Folkemusiker 2009, Kouame Sereba.

Styreleder i Riksscenen, Karl Einar Ellingsen, hadde selvsagt mye på hjertet, men greide å fatte seg i korthet. Ivrig med å komme i gang med showet tok han det tilbake til unionsoppløsningen og korrespondansen mellom Bjørnstjerne Bjørnson og statsminister Christian Michelsen - “nå gjelder det å holde kjeft”. Kulturminister Anniken Huitfeldt konkluderte med et lignende utsagn - “snakke mindre, spille mer” etter at hun hadde sitert Erling Fossens utsagn om folkemusikk i den omdiskuterte kronikken på folkemusikk.no - at det er som “lokalsamfunnets brakkvann paret med dårlig brennevin i blodårene”.

Nei, en feiring skulle det være, og en feiring ble det. Men samtidig kan man tillate seg å lure på hva slags posisjon et slikt senter kan komme til å få. Folkemusikk er kanskje ikke så utbredt som navnet skal ha det til, og har i realiteten et smalere nedslagsfelt enn for eksempel rock og pop.

Så hvordan ser fremtiden til en storstue som dette ut?

”Lokalsamfunnets brakkvann og dårlig brennevin”

Kulturminister Anniken Huitfeldt på sin side var ikke i tvil om at dette var et sårt tiltrengt tilbud. Riksscenen ble nærmest hyllet som redningen for folkemusikk i regionen, men det er vel liten tvil om at det kan bli utfordrende å holde hjulene i gang. De varme ordene manglet det ikke på da hun omtalte folkemusikk i sin tale.

- De som påstår at norsk folkemusikk er sidrumpa kan ta seg et visst sted, sa Huitfeldt til et lattermildt publikum.

Da groove.no fikk et par ord med Huitfeldt etter forestillingen, var hun litt mer forsiktig optimist.

- Den største utfordringen blir jo å trekke folk, men det tror jeg de kommer til å få til godt, begynner Huitfeldt.

- Det er en ny scene, og det kan ta tid å etablere et publikum, men det man kan gjøre da er jo å invitere andre sjangre inn. Det er jo også sånn man i stor grad har rekruttert folk til folkemusikken de seneste årene.

Folkemusikken er kanskje ikke den mest utbredte formen for musikk, har du inntrykk av at sjangeren kanskje sliter litt med å bli forstått?

- Ja, men det er forbigående i den forstand at det er noe helt annet enn det var for 30 år siden. Det spilles mer folkemusikk enn noen gang, og den yngre generasjonen hører på det mer enn før, mener Huitfeldt.

- Vi er forbi det stadiet der vi skal snakke om folkemusikk som en foreldet musikktradisjon, avsluttet Huitfeldt før hun måtte videre.

Kulturarv og fornyelse

Også innad i Riksscenen er det tydelig at det føles rart at dagen endelig har kommet for åpning. For Fredrik Falch, informasjonsleder for Riksscenen, så er det viktigere enn noen gang med et tilbud som dette.

- Folkemusikken er en del av vår kulturarv og kan fungere som møteplass for de forskjellige kulturer og etniske grupper Norge etter hvert består av, forklarer Falch.

Folkemusikk generelt har vel alltid vært i en naturlig klemme mellom å bevare tradisjonene og det å fornye seg, hva tenker dere om tilstanden på dette i dag?

- Som et eksempel vil jeg nevne vårt samarbeidsprosjekt med OsloFolk, "Folk På Torsdag", som vil være på Riksscenen hver torsdag. I tillegg til det som allerede er beskrevet i høstprogrammet, vil vi ha oppvarmingsband med unge talenter i folkemusikken utover hele høsten, sier Falch.

- Dette er en videreføring fra våren 2010. Vi håper dette kan skape grobunn og løfte nye artister inn i scenelyset, avslutter Falch og gjør det åpenbart at alt skal legges til rette for både bevaring og fornyelse.

groove.no gratulerer Riksscenen med vel overstått åpning, og ønsker lykke til og gleder oss til å følge med på fortsettelsen.


comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo