Kongsberg Jazzfestival: Ultralyd

Byorkesterets Hus - 070706: Interne spøker. Fra samtidsmusikk til hardcore.

”Definitivt Norges feteste band”, sa en av gjengangerne blant publikum noen minutter før Byorkesterets Hus ble entret. Det ville helt sikkert ikke bli dommen om hele Norges befolkning fikk være med på beslutningen, men at bandet er forutbestemt større oppgaver og større publikum i framtiden er det liten tvil om.

Etter at Frode Gjerstad ble erstattet med Kjetil Møster (saksofon), har bandet gjort en mengde spillejobber og turneer i Norge og i Europa. De har rett og slett blitt et band som er mer synlig for publikum, og det er en god ting. Som så mye annet er også Ultralyd først og fremst en attraksjon på scenen.

Bandet pleier å åpne konsertene sin med en komposisjon som leses av et partitur. Grunnlegger Kjetil D. Brandsdal (bass) er autodidakt og har aldri kunnet lese noter før han havnet i selskap med skolelysene Møster og Morten J. Olsen (trommer). En liten intern spøk blir til samtidsmusikk, og ikke stort mer enn en innledning til mer strukturert improvisasjon senere.

De store kickene kom med jevne mellomrom på Byorkesterets Hus, og for undertegnedes del var de først og fremst forbundet med partiene der trommer og saks fulgte hverandre i en slags hardcore-funk-rytme, mens Hana på gitar/effektbokser og Brandsdal med bue på basstrengene gjorde sine støygreier på toppen. I de fineste øyeblikkene relatert til denne formelen forsvarte Ultralyd uten problemer påstanden som innleder denne artikkelen.

De var også delvis introverte med mer stillferdige partier, uten at det egentlig blir kjedelig, men de fungerer mest som transportetapper til de energifylte eksplosjonene som styres av Olsens nennsomme stikker.

Det mest fascinerende med Ultralyd er sammensetningen av instrumenter som ser ut til å funke ekstremt bra, og det faktum at dette verken er rock, jazz, støy, hardcore, rent formelpreget eller fritt improvisert. Ultralyd er noe som låner elementer og teknikker fra alt dette, og de har funnet en egen signatur i skjæringspunktet.



comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Jens Lekman - Night Falls over Kortedala

(Service / Secretly Canadian)

Etter noen år med diverse samarbeid verden over er Lekman endelig ute av studioet igjen, og Skandinavia holder pusten.

Flere:

Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly
Sukpatch - 23