Fokus: Kongsberg Jazzfestival

groove.no følger i år som vanlig tett på begivenhetene på Kongsberg Jazzfestival. Programkomiteen ser i år ut til å ha vektlagt det som har vært festivalens styrke de senere årene, nemlig den frie, eksperimenterende og utforskende musikken.

Festivalen har også tatt det videre den andre veien; det ser også ut til å blir store konserter som på forhånd kan har potensiale til å bli publikumsfester. Det kan fort bli mye folk i forbindelse med arrangementene på festivalens nye scene tegnet av Snøhetta, nemlig den sousafonlignende konstruksjonen på Kirketorvet i Kongsbergs gamle bydel.

Som en forsmak og guide til noen av opplevelsene på Kongsberg Jazzfestival samler vi herved et knippe relevante anmeldelser fra vårt arkiv. Blant høydepunktene kan vi finne tributekonsertene som markerer at både Miles Davis og John Coltranes ville fylt 80 år i år. Bandene ledes henholdsvis av Nils Petter Molvær og Petter Wettre. Vi siterer fritt fra saksofonsisten Ken Vandermark som i januar kommenterte fjorårets reissue-utgivelse fra
Miles og Coltrane i sin årsoppsummering her på groove:

"It's not clear to me what it's going to take to get everyone to finally realize how musically brilliant Miles Davis' electric period was, but if this 6 cd boxset doesn't clear the air nothing will. Awesome." - skriver Vandermark om Miles' The Cellar Door Sessions 1970.

Om Coltranes One Down, One Up - Live at the Half Note (1961) skriver Vandemark:

"There was another Coltrane release this year, however, which seems to have been overshadowed by "At Carnegie Hall". Another live document, this double cd presents Coltrane's quartet playing at the top of their game. The photos included in the packaging say more about what it means to play this music, then and today, than most books you read.

Vi inkluderer anmeldelser av Coltranes svært innflytelsesrike A Love Supreme og Miles In Person Friday and Saturday Nights at the Blackhawk San Francisco - Complete, to album man kanskej kan få høre låter fra i løpet av Kongsberg-tributen.

Ett annet prosjekt fra 60-tallet er Globe Unity Orchestra, og det bandet jobber enda. Blant medlemmene der er Peter Brötzmann og Han Bennink. Disse to spiller også i duo, og vil opptre både med Globe Unity og i duoen på Kongsberg. Vi bruker Vandermark som samvittighet også her:

" The creative work realized by Peter Brötzmann and Han Bennink on this re-release of their FMP album from 1977, stands outside the parameters of "improvised music". More a document of their sounds in the natural world, Schwarzwaldfahrt feels like a cross between some kind of Fluxus performance and the action of jazz. Mind bending.", skriver Vandermark om Schwarzwaldfahrt som opprinnelig ble sluppet i 1977, men reutgitt i 2005 på Atavistic. Vi bringer også videre en anmeldelse av liveskiva Hamburg '74 av Glove Unity i oversikten.

Av norske prosjekter finnes en mengde groovefavoritter, deriblant Atomic, Ultralyd, det interssante samarbeidsprosjektet mellom Wibutee og Low Frequency In Stereo, Supersilent, Torun Eriksen, Lasse Marhaug, og POING som utfordrer publikum med Dror Feiler-materiale, og mer til. Du kan lese deg opp på noen av artistene her. Og husk at alle artistene er bedre live enn på plate. God festival!


comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Portishead - Third

(Go! Discs)

Trip-Hop er for Portishead noko som var. I 2008 utfordrar dei oss med andre tonar, og er minst like interessante.

Flere:

Diverse artister - Fille-vern - gamle og nye mestere i norsk munnharpetradisjon
Pink Mountaintops - Outside Love