Molde Jazzfestival: Scorch Trio & The Thing

Kulturhuset 19-7-2005

For ett år siden sto Atomic og School Days sammen på scenen i Molde og blåste hodet av tilhørerne med en kraftfull, energirik og eventyrlig konsert. Tirsdag kveld sto bassist og trommis i de to bandene, Ingebrigt Håker Flaten og Paal Nilssen-Love, på samme scene i samme by og blåste av nye hoder – nå med to andre band. Det var duket for det ypperste selskap av nordisk friimpro da Scorch Trio og The Thing sammen gjorde kål på Kulturhuset.

Ett lite nikk, og de var i gang. Et øredøvende leven av en vill gitar, en hylende saksofon og et hardtslående komp snudde opp ned på stillheten og kjørte avgårde i hundreogti med en helt utrolig energi. Konserten var delt opp i to sett, hvor det første bar preg av Raoul Björkenheim og Scorch Trio, og det andre følgelig av Mats Gustafsson og The Thing.

Med Håker Flaten og Nilssen-Love som utgangspunkt ble det et spennende møte mellom gitarist Raoul Björkenheim og saksofonist Mats Gustafsson. Björkenheim høvlet over gitarhalsen med tydelige spor av pentatonrock, Gustafsson fusjonerte med et spill med bunn i mer tradisjonell frijazz, om man kan kalle det det. De fire loset oss gjennom flere stilkarakterer, som vandret fra støyimpro, via elektronisk skruing til ren og skjær skranglerock. Den musikalske spennvidden var imponerende.

Friimprovisasjon er svært populært om dagen, og konserten denne kvelden var ikke et unntak. Opplevelsen av å høre slike musikere formidle sitt budskap kan være forskjellig, og ofte bipolar. Enten liker man det, eller så gjør man det ikke. For meg var dette en vill, rå og heftig opplevelse, samtidig skal det ikke mye til før kaoset tar overhånd og man faller fullstendig av lasset. Tendensene til dette fantes også her, men de tilbakevendende trommegruvene til Nilssen-Love lagde en fin struktur på det hele, og gjorde at på tross av et litt for sterkt lydnivå ble det et godt innblikk i en herlig råskap. En lignende energi og et slikt driv er det sjelden man hører.


comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo