Intervju: Knuste Ruter

Punk i 2010 kan by på utfordringer man ikke trengte å bekymre seg for i 1980, og det har ikke vært helt problemfritt for Knuste Ruter å gi ut sitt debutalbum.

Relaterte sider:

Knuste Ruter

Foto: Rima Otilia Qvale

Etter en sjutommer for halvannet år siden tok Diger kontakt med Knuste Ruter med en forespørsel om ikke de kunne få gi ut bandets første fullengder når den var klar. Nå er den endelig her, og vi har snakket med vokalist Kjetil Bergsås Mikkelsen om veien frem til debutalbumet, Gjennom Veggene.

Veien opp av undergrunnen

Etter at den treenige aktøren Tiger, Diger og Fysisk Format har begynt å manifestere seg i hovedstadens musikkmiljø, er det klart at band som Knuste Ruter, som tidligere gikk sin seiersgang i de lukkede undergrunnsmiljøene, er blitt tilgjengelig for allmennheten gjennom kanaler som for et par år siden virket utenkelige.

− Jeg har inntrykk av at Tiger og Fysisk Format er med på å løfte frem undergrunnsmusikk som uten dem mest sannsynlig aldri hadde kommet fram. For min del har dette resultert i at dette er første gangen jeg har fått en anmeldelse av en plate jeg har laget i en stor avis – Gjennom Veggene ble vurdert til terningkast 5 i Bergens Tidende, sier Kjetil.

Ser du det som en fordel at Tiger og Fysisk Format løfter undergrunnsartister et hakk høyere?

− Jeg for min del syns det er kult å få bedre distribusjon, og det er absolutt bra å være lettere tilgjengelig. Men jeg er selvsagt skeptisk til hvem som tjener penger på oss. Hittil har jeg funnet Knuste Ruter på hjemmesiden til Telenor Mobil og på CDON.com. Jeg er ikke akkurat interessert i at disse selskapene skal tjene penger på oss, og jeg syns selvsagt at det er langt kulere om folk finner platen gjennom de undergrunnskanalene som eksisterer, eller om de kjøper platen direkte fra Tiger eller noe. Samtidig så er det veldig kult at musikkinteresserte i det ganske land enkelt kan finne platen vår uten å være dypt begravet i en intrikat undergrunnsscene.

Kapitalisme vs. distribusjon

Knuste Ruter er et band rett ut av Oslos rock-/hardcore-scene med utspring fra Blitz- og husokkupant-miljøet – hvor hovedideologien er trygt forankret i en mer rettferdig verden hvor kapitalismen ikke rår, og makten ligger hos folket. Kjetil innrømmer dermed at det å finne Gjennom Veggene på hjemmesidene til de nevnte aktørene har vært med en liten bismak.

− Vi har vel måtte inngå et lite kompromiss med oss selv. Vi har lyst at folk skal høre musikken vår, og vi har lyst å få den ut. Så den skaden markedet og kapitalismen gjør ved at CDON tjener penger på oss veies opp mot at vi får ut noen meldinger til folk som de ikke hører så ofte ellers. Jeg tror heller ikke at vi akkurat står for hovedinntekten til CDON uansett.

Det er mange som mener at albumformatet er på vei ut?

− Ja, det er jo sånn, men heldigvis ser det ut som vinylen er på vei tilbake nå. Med vinylen så kommer også de store platecoverne og de forseggjorte innpakningene – som jeg føler vi mistet litt med CD-ene, tilbake. Samtidig blir det mer og mer vanlig at folk går inn på iTunes og laster ned en låt til 8 kr – de velger den låten de syns er kul, og går glipp av hele pakka. Gjennom Veggene er 12 låter, og ikke enkeltlåtene hver for seg. Hvis du virkelig vil vite hva Knuste Ruter handler om så holder det ikke å ha hørt en låt. Da går du glipp av mye kompleksitet.

Historie i veggene

Gjennom Veggene har blitt spilt inn i studioet Endless Tinnitus, som ligger i et bygg som er smått legendarisk med tanke på musikkmiljøet i Oslo de siste 20-30 årene. I dette bygget spilte blant annet Jokke og Valentinerne inn sine plater.

− Det studioet der har vært med i punkmiljøet i Oslo siden 1980, forklarer Kjetil. Så det er noe av det eldste som er her.

Henger det mye historie i veggene der?

− Ja det gjør, absolutt. Og det er jævlig kult å være en del av den historien. Gunnar Nuven, vokalisten fra Kafka Prosess, var med oss å synge på Kafka Prosess-coveren vi gjør på turneen vår i Karlsruhe. Det var en fantastisk opplevelse. På tross av at han holder på å runde 50, så hadde han samme energien på scenen som da jeg så han sist i Oslo på midten av 90-tallet. Det var i tillegg jævlig gøy å snakke med han om gamle dager. Det viser seg at veldig mye handler om de samme stedene da som nå. Vi lever på de samme stedene, på den samme måten og har de samme greiene på gang som de hadde på 80-tallet, avslutter Kjetil.

Til tross for at hardcore-/punkscenen nå nok er mye mindre enn den var på 80-tallet.


comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo