12. desember: Tiårets Beste Album

Grooves redaktører og skribenter har stemt frem tiårets 20 beste norske og 20 beste internasjonale album. Og vi har trukket vinner av platedryss.

Forsidefoto: Bjørnar Håland

Det flommer over av lister nå som enda et tiår nærmer seg slutten, og vi kunne ikke dy oss vi heller. Så her kommer det vi mener er tiårets beste album, delt inn i to kategorier - en liste for de norske og en liste for alle de andre, men først: en liten oppsummering av redaktøren:

Samlelister som dette vil alltid være preget av kompromisser. Denne er intet unntak. grooves kåring av tiårets beste plater er satt sammen på grunnlag av våre skribenters rangeringer, og avslører umiddelbart at vi har en overvekt mot rocken. Andre genre fremstår som underrepresentert. Likevel sier listen en god del om tiåret vi nå forlater, som med rockebriller gir grunnlag for noe refleksjon.

Historisk sett har vi en tendens til å bolke populærmusikkhistorien opp etter tiår, selv om det over tid er mer naturlig å finne andre parametre enn overgangen til et nytt år. Slik sett er det ofte flosklene som får dominere, det (overfortalte) grensespengende 60-tallets tapte uskyld, 70-tallet med punken som rockens redning, 80-tallet som heslig rosa plastikk vi helst glemmer og 90-tallet med rockens gjenfødsel i grungen. Det er vår plikt å stille spørsmålstegn ved etablerte sannheter av denne typen, som det er vårt mål å forhindre at det samme gjentas med 00-tallet. Det er selvsagt for tidlig å skue hele dette tiåret under ett, men ut fra denne listen er det kanskje allerede mulig å skape grunnlag noen nye myter.

Ser vi tilbake til 1999 var Whitney Houston, Cher, TLC, Britney Spears og Christina Aguilera blant de mestselgende internasjonale, mens norske artister nærmest var fraværende på hitlistene. Lene Marlin, Van Eijk, Racer (DumDum Boys) og deLillos var blant de få. En av grunnen til at groove - kanskje noe urettferdig - deler mellom norske og internasjonale i vår kåring, er nettopp å få frem den store tilveksten norsk musikk har hatt på 00-tallet. Både av større og mindre kredibel art. Hitlistene i 2009 domineres nok fremdeles av idolartister og gjengangere, men utvalget har blitt større i disse 10 årene, bredden likeså. Bakenfor de store salgstallene skjuler det seg en rikere underskog av norske artister enn noensinne. Vi har sett en oppbygning av strukturer på grunnplanet - Zoom, by:Larm, en skog av smålabels og ikke minst en aktiv klubbscene i de største byene og spesielt i Oslo. Et ennet fenomen er festivalene, som ble mangedoblet i antall i dette tiåret. Serena Maneesh, Salvatore, Low Frequency in Stereo og 120 Days tjener som eksempel på den høye statusen til norske rockband på 00-tallet. Men listen gir også godt med rom for musikk av mer eksperimentell art (Supersilent, Elephant9 Deathprod), som en god påminnelse om at Norge på 00-tallet er i verdensklassen med artister innen det nyskapende og grensesprengende. Det blir lagt merke til i utlandet, men at dette ikke reflekteres på NRK TV, som fremdeles ikke har rom for et dyptpløyende og genreløst musikkprogram, viser en tafatt holdning nær det tragiske.

Internasjonalt har 00-tallet vært preget av fraværet av få, enerådende tendenser, der fallende platesalg og helt nye lyttermuligheter står igjen som noe av det mest typiske. Det er nok også mulig å peke på noen musikalske trender som gjenspeiles på vår liste. 00-tallet var tiåret da indierocken ble den nye mainstream, anført av artister som veteranene i Radiohead, og nyere bekjente som Arcade Fire, Sufjan Stevens og The Shins. Bydelen Brooklyn i New York manifesterte seg som kaba i indierockens mekka, og fôret oss med nye band ukentlig, i tilsynelatende utrøttelig tempo. Her finner vi også noen av de mest spennende og nyskapende bandene, der Animal Collective og Panda Bear står helt sentralt. Det bringer oss over til en mer rural tendens. "New Weird America" eller frifolk, ble en samlebetegnelse på en voldsom strøm av artister og grupperinger som bevisst søkte utenfor allfarvei for inspirasjon. Devendra Banhart ble tiårets store mannlige ikon for denne "bevegelsen", Joanna Newsom den kvinnelige. Innenfor den hardere delen av rocken skjedde det også mye spennende, fra det helt ekstreme (doombandet Sunn O))) til de mer grandiose planene til band som Isis og Tool. Mot slutten av tiåret så vi en ny fremvekst både av shoegaze og garasjerock som til tider var lovende.

Vel så lite matnyttig som å se seg tilbake, er det å spå i kula. Hva kan vi utlede om det neste tiåret ut fra en slik liste? Vi vet den ikke reflekterer interessante strømninger innen hiphop, ikke fanger opp såkalt "svart musikk" eller "verdensmusikk" i det hele tatt og ignorerer nyskapende elektronisk musikk. Det er vel her, og da helst i et blandingsforhold, vi kommer til å møte forgrunnsartistene på 10-tallet. Alle bølger brytes, alle trender er sykliske, alt er forgangent. Men 2000-tallet, bød oss sannelig på mye moro også.
-Bjørn Hammershaug/groove.no

KLIKK HER FOR Å SE TIÅRETS BESTE NORSKE

KLIKK HER FOR Å SE TIÅRETS BESTE UTENLANDSKE

Hint hint:



--
Vi har trukket vinner av platepakke fra Musikkoperatørene: Det var svært mange som visste at Yokoland designer omslagene til Hubro. Vinner er trukket, og det ble Audun Landmark fra Hundvåg. Gratulerer til deg - og takk til alle som sendte inn svar.


comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Suicide - American Supreme

(Blast First / Mute)

Suicide er endelig tilbake, og legger det amerikanske imperiet på skafottet.

Flere:

Pinetop Seven - The Night's Bloom
Arthur's Landing - Arthur's Landing