Øya 2010: Panda Bear

Panda Bears første soloopptreden i Norge ble naturligvis en konsert for spesielt interesserte.

For de som eventuelt måtte frykte at Noah Lennox aka Panda Bear skulle la suksessen med Animal Collectives Merriweather Post Pavilion gå fullstendig til hodet på han, kan slappe helt av. Panda Bear driver fortsatt den samme sære og introverte gutteromspopen som svært få forstår noe av, eller bryr seg noe om.

Likevel var det nyankommende klubbteltet på Øya nesten fullt under den alt for tidlig tidsatte konserten til Lennox - klokken var nemlig knapt slått 16 før konserten var igang, og alle som har tatt seg tiden til å lytte skikkelig til 2008s Person Pitch, vet at det er ei plate som tåler dagslyset svært dårlig. Men Panda Bear bryr seg svært lite om konvensjoner, og gjøv løs på en lang rekke av nye låter fra det høyst etterlengtede albumet Tomboy. Reaksjonen fra publikum var blandet: På den ene siden ble den støy og umelodiske repetisjonspopen til Panda Bear i overkant langtekkelig - stadig flere av de oppmøtte forlot lokalet. På den andre: Folk sto med spissede ører og stivt blikk mot de fullstendig flippa videokonstellasjonene som drev ut fra monitorene ved siden av Panda Bear.

Det var øyeblikk som fremkalte gåsehud på tilsvarende måte som første gangen jeg hørte låten Bro´s i sin helhet. Den ble dessverre aldri hentet frem, og det var generelt sett veldig lite materiale som var gjenkjennelig. Min vurdering er imidlertid at dette er uavkortet positivt hva angår både Panda og hans gruppe Animal Collective - formelen med å drive frem stadig nye versjoner gjennom å teste ut hva som fungerer på publikum og ikke minst seg selv, har gjentatte ganger gitt minneverdige bidrag. Som da Animal Collective fremførte My Girls på Hove allerede i 2008, nesten ett år før Merriweather plata ble sluppet.

Panda Bears konsert ble en fremførelse som gikk rett hjem hos spesielt interesserte, og vi, vi gleder oss skikkelig til Tomboy kommer.

Foto: Julie Loen for Øya / Øyafoto


comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Atomic - Boom Boom

(Jazzland Rec.)

Vandrende mellom forskjellige disipliner med en slentrende form for intensitet.

Flere:

Diverse artister - Østfoldminner
Paganus - Skogsrock