Intervju: Jessica Fletchers

Thomas Innstø om blant annet låtskriving, Zombies og turnering.

Jessica Fletchers fra Drammen kom for kort tid siden tilbake fra nok en suksessrik Europaturne. Bandet spilte i 9 land, blant annet i Wales, og er et av mange norske band som de siste årene har skaffet seg et solid publikum utenlands. Nå i juni turnerer kriminaldetektivene USA sammen med det amerikanske bandet Dressy Bessy. Turneen ble åpnet med to konserter i New York og går gjennom 11 byer før den avsluttes i Austin 7. juli. groove.no tok en kort prat med gitarist, vokalist og låtskriver Thomas Innstø like før avreise til Statene.

- Først en ting vi har lurt på ei stund. Hvorfor regnes What Happened to The? som debuten? I Can Shoot You From Here ble da vitterligen gitt ut allerede i 1998.

Thomas: Vet egentlig ikke hvorfor det har blitt sånn. En grunn kan vel være at I Can Shoot... bare kom i 500 eks og ble aldri solgt over disk. En annen kan være at etter vi "flyttet" fra Drammen til Oslo sluttet vi egenlig å prate om den plata, akkurat som den ble glemt. Mistenker derfor at mange av de nye folka som begynnte å jobbe med oss i Oslo rett og slett ikke visste at vi hadde ei selvfinansiert plate liggende i Drammen. Alle tenkte liksom framover på EPen Sorry About the Noise.

- Hvordan har Europaturneen gått?

Thomas: Super turne!! Ca 30 konserter rundt om i Europa. Stort sett masse folk på alle konsertene. Ser virkelig at det hjelper å turnere og at den promo jobben plateselskapet vårt gjør funker.

- Noen morsomme episoder å dele med leserne?

Thomas: Hehe, sikkert maaange, men det er jo helt umulig å komme på noe på kommando. Når 7 stykker bor oppå hverandre i 6 uker blir ting veldig morsomme. Vi satt på hotellet å så Spinal Tap en dag i London. Fyfaen så morsom den filmen er! Mange ganger på turné føler man seg akkurat som Spinal Tap!

- Er resonsen annerledes ute enn hjemme i Norge? På hvilken måte?

Thomas: Egentlig ja. Man blir veldig godt tatt imot som norskt band i utlandet. Virker som folk ikke har så mange fordommer som i Norge. Radio og så videre tar musikken for det den er. Liker du plata så liker du plata, ikke noe MEN. Nordmenn er utrolig trendy og eier ikke egen smak.

- Når og hvordan skjønte du at du kunne lage låter?

Thomas: Skreiv min første låt da jeg var 13 år. Har ikke peiling hvordan den var. Tror ikke jeg reflekterte over det i det hele tatt. Tok det som en selvfølge at spillte man gitar måtte man lage låter.

- Hva er dine 5 favorittplater?

Thomas: Hmm, cirka slik (ikke i rekkefølge):

The Tables: Shady Whims & Obstacles
The Pretty Things: S.F Sorrow
The Smoke: It's Smoke Time
The La's: The La's
Mazzy Star: So Tonight That I Might See
Zombies: Odessey and Oracle

- Ja, Odessey and Oracle er en klassiker fra 60-tallet! Mange vil si at det meste er 60-talls med dere også. Låtene, lydbildet, cover. Blir dette og veien videre?

Thomas: At det har blitt slik er helt tilfeldig og vi gjør heller ingenting for å bevare en stil. Så sjansen for at det vil forandre seg tror jeg er stor. Kanskje neste plate allerede, hvem vet.

- Get Connected på nyplata minner meg forresten om The Zombies. Dere er store fans av dem?

Thomas: Zombies er ett av mine desiderte favorittband. Odessey & Oracle plate er mer en bare ei pop-plate. Det er en pop-symfoni. Kan nok stemme at Zombies er en av inspirasjonene på den låta.

- Hvilken enkeltlåt er du mest fornøyd med?

Thomas: Fra Less Sophistication er det nok Get Connected eller Summer Holiday & Me. Av alle låter tror jeg det er en låt som heter You're My Star fra den aller første demoen vi lagde i 1996 eller 97, tid og alder tatt i betraktning.

- Hvordan skriver du musikk? Melodi først? Jam?

Thomas: Alltid melodi før tekst. Har alltid en diktafon i lomma som jeg tar opp ideer jeg kommer på. Som regel etter at jeg har lagt meg ligger jeg å tenker på melodi linjer. Men andre ganger gjør jeg det helt motsatt og begynner med for eksempel en trommebeat så prøver jeg å lage en linje som passer til beaten. Litt bakvendt men det kan ofte bli snodige melodier av det.

Jessica Fletchers spiller for øvrig på Drammen Elvefestival 20.august.


comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The National - High Violet

(4AD)

Frakken er den same, og det dunkle har ikkje sleppt taket. Det har heller ikkje evna til å skape storarta songar.

Flere:

M.I.A. - Maya
Jens Lekman - Night Falls over Kortedala