Konsert: Blå, AALY Trio m/Ken Vandermark og Conny Nimmersjö, John Essing, Jaap Blonk.

En komplett konsertopplevelse!

En konsert med Mats Gustafssons AALY Trio bør bety obligatorisk oppmøte. Ken Vandermark er som fast medlem å regne, det betyr i praksis at AALY er en kvartett. Denne kvelden var også denne kvartetten/kvintetten supplert med Conny Nimmersjö og John Essing, begge gitarister i det fenomenale svenske rockebandet bob hund. AALY er et frijazz-prosjekt av det svært utagerende slaget, og drar veksler på mye av den samme energien som karakteriserer rock.
Da Mats Gustafsson introduserte konserten med å si at dette vil bli en ekskursjon i garagejazz var tonen satt.
Bandet kjørte over publikum med vanvittige improvisasjoner, falt inn i faste og melodiøse partier, for så å forsvinne inn den frie verden igjen. Gustafsson viste sitt store repertoar ved også å lede bandet inn i vakre, kontemplative og rolige partier, såvel som å lede dem til rett og slett ville, og nesten kaotiske, og støyende impro.,-partier. Nimmersjö og Essing slet litt med å komme til sin rett, men på de roligerere partiene tilførte de lydbildet en ny dimensjon som bidro til at denne konserten opplevelsen aldri ble stillestående eller ensformig.
Gustafsson ER den store personligheten i jazz i dag. Han er ekstremt tilstede i musikken, lytter kostant på åpninger, psyker seg opp til mest ekstreme improvisasjoner, og er vanvittig generøs og oppbakkende i forhold til sine medmusikanter. Samtidig engasjerer han publikum som ingen jazzmusiker har gjort tidligere, her finnes ingen "silent policy". Gustafsson med sin baryton saksofon er rett og slett en mektig opplevelse!
Bare for å sette prikken over j'en, smelte komboen i vei med The Stooges' klassiker Dirt, fra Funhouse. Plutselig finnes ikke musikalske grenser lenger. Samtidig slo det meg at det hadde vært fantastisk med en vokalist som kunne matche dette uttrykket. I det jeg tenkte på Iggy, dukket jammen meg vokalimprovisator Jaap Blonk opp på scenen, Iggy ble glemt i samme sekund.
Blonk improviserte vilt med sin stemme til publikums store begeistring, og aftenen på Blå ble en komplett konsetopplevelse, en av de sjeldne. Sist jeg opplevde en noe i nærheten var også på Blå, da med The International (Noise) Conspiracy med Jonas Kullhammar på saksofon.
Disse svenskene!


comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Samara Lubelski - The Fleeting Skies

(The Social Registry)

En makeløs ode til naturen, som bergtar og forvirrer.

Flere:

Nils Bech - Look Back
Orchestra Baobab - Pirates Choice