8 kjappe: Firefly Effect

Da er by:Larm straks i gang, og til slutt i vår 8 kjappe-serie for denne gang vil vi anbefale det flotte poporkesteret Firefly Effect.

Relaterte sider:

Firefly Effect

ARTIST: FIREFLY EFFECT
BY:LARM 2011: TORSDAG 17. FEBRUAR 00:30 – REVOLVER, LØRDAG 19. FEBRUAR 21:30 – TILT
LYTT: FIREFLY EFFECT MYSPACE

1) Hva skiller deg/dere ut fra mengden av band og artister?

- At vi ikke prøver å være så mye tøffere enn det vi er. Dessuten er vi vel et av ytterst få band som bruker theremin som en del av standard line-upen.

2) Hvilke inntrykk ønsker dere at lytteren sitter igjen med etter å ha hørt deg/dere?

- Glede.

3) Hva er holdningen deres til streaming og hvordan påvirker dette dere som plateartister? Og 4) Det har de siste årene vært en økning i digital nedlastning og streaming. Er det derfor nå viktigere med støtteordninger til artister, og er disse per i dag gode nok?

- Først og fremst er det økonomisk sett for artistene knapt nok forskjell på om folk laster ned ulovlig, eller om de streamer fra lovlige tjenester. Det er ikke mange knapper og glansbilder man kan kjøpe for utbetalingene fra disse. Dette er jo et stort spørsmål, og streaming/nedlasting har både gode og dårlige sider. Det er viktig og riktig at dersom man har laget noe som folk vil ha, bør man få betalt for det. Vi legger ned utallige timer på det her, og det hadde vært hyggelig å få noe mer tilbake. Men internett har forandret svært mye, og man kan ikke velge bort de sidene man ikke liker. Det her må sees i lys av hele fremveksten av datateknologien. Den samme teknologien som muliggjør at musikk deles så lett, er også den samme teknologien som gjør det mulig å spille inn musikk svært billig på en hvilken som helst datamaskin. Akkurat det har vært viktig for oss. Debutskiva ble til i et tidsrom på noe over ett år, og vi har brukt halvannet på oppfølgeren. Det er en enorm verdi å kunne bruke såpass lang tid på å endre på ting, komme på nye ideer underveis, og å finslipe detaljer. En slik arbeidsmetode kunne vi ikke brukt om vi var avhengige av dyr studiotid, det er faktisk ikke sikkert vi hadde fått spilt inn noe i det hele tatt. Som låtskriver er det også veldig kult at andres musikk er såpass lett tilgjengelig, og at jeg får sjekka ut nye band hele tiden, langt flere enn jeg hadde hatt råd til å kjøpe ellers. Musikken blir ikke til i vakuum, og det er veldig mange band og artister som inspirerer meg. Mange av disse har jeg oppdaget på myspace, og det er jo også en måte streaming påvirker vår musikk.

Platebransjen sliter spesielt mye med dette, dels fordi en musikkfil er svært liten og kunne deles på et tidlig tidspunkt i nettets historie, og også fordi produktet allerede var digitalt og dermed svært lett å konvertere til mp3. Mye kunne vært gjort for å etablere fullverdige lovlige tilbud på nettet fra plateselskapene på et tidlig tidspunkt, men den sjansen tok de svært dårlig vare på. Forbrukervaner er en seig ting å endre, og det er synd at musikk nå i svært manges øyne sees på som en gratisvare. Og er folk vant til å få noe gratis, er det ekstremt vanskelig å få dem til å begynne å betale for det. Folk er også blitt vant til å høre enkeltlåter, på bekostning av å høre på hele album. Vi slipper snart oppfølgerskiva vår, ”Try Again, Fail Again, Fail Better”, og på den henger låtene sammen. Vi ønsker at folk skal høre den som en helhet, og det vil ikke låte bra å sette den på random, eller å luke ut enkeltlåter uten å fade dem ned. Lyden er selvfølgelig også langt bedre på CD og vinyl, musikk er best på fysisk format!

På en måte er det likevel en helt fantastisk ting at alt som kan deles digitalt blir felleseie. Det hadde blitt, og er i ferd med å bli, en kunnskapsdatabase av episke proporsjoner. Det er et svært godt verktøy til å fordele rikdom, og til å øke kunnskap og kompetanse hos folk som ellers ikke ville ha hatt tilgang til denne. Hadde Tim Berners-Lee tatt ett øre for hver gang noen brukte www-teknologien, ville han udiskudabelt vært verdens suverent rikeste mann. Men han ga det bort, til beste for hele menneskeheten. Det som deles digitalt over nettet er også svært miljøvennlig, og dersom alt som kunne bli delt slik ble det, ville verden vært et bedre sted. Men det krever at man må få på plass støtteordninger som sikrer artister og andre bidragsytere, for slik det er nå bærer artistene alt for stor del av den økonomiske byrden når det gjelder deling av musikk. Om alle laster ned gratis, er det også rimelig at alle er med og betaler for gildet, og noen mer enn andre. Selv om musikkbransjen sliter økonomisk, er det andre som tjener gode penger på dette, slik som for eksempel nettlevereandører og produsenter av enorme mp3-spillere. Det burde være mulig å dele noe mer på inntjeningen. Uansett om målet er å få bukt på all uautorisert nedlasting, eller å gjøre informasjon fritt og tilgjengelig for alle, er vi langt unna målet og vi artister blir skadelidende. Situasjonen slik den er nå er ikke bra, men vi elsker å lage musikk og kommer til å fortsette med det uansett.


5) Hva er deres oppfatning av forholdet mellom hva kritikere liker og hva publikum kjøper?

- Bortsett fra de store folkekjære artistene som folk kjøper selv om de får real slakt av kritikerne, virker det for oss som om de har nokså stor innflytelse. Men enda viktigere enn hva de sier, er det at de sier noe om en artist over hodet. For mange av de store mediene kan det kan ofte virke som om konklusjonen på synkende salgstall, er at interessen for musikk hos folk er minkende. De skriver i hvert fall mindre om musikk nå enn hva de gjorde for bare få år siden, og det virker som om de helt har sluttet å gå på konserter. Vår oppfatning er at selv om folk kjøper langt mindre musikk nå enn de gjorde tidligere, bruker de mer tid på å høre, og at folk har, lovlig eller ei, langt mer musikk nå enn tidligere. Det burde ført til økt spalteplass, ikke mindre. Siden det er de etablerte artistene som fortsatt selger mange plater, bruker også pressen mye av sin lille spalteplass på disse. Det gjør for oss godt over gjennomsnittet musikkinteresserte denne delen av pressen nokså uinteressant, og en dårlig kilde til å oppdage ny musikk. Det er tusener av band som hadde fortjent denne eksponeringen mer enn Justin Bieber og diverse idol-deltagere, men det er da opp til hver enkelt avis hva de velger å skrive om. Heldigvis finnes det mange veldig gode blogger og nettsteder for oss som er mer interessert i musikken enn livene til musikerne.

6) Hvilket band drømmer du/dere om å varme opp for, og hvorfor nettopp dette bandet?

- Of Montreal. Et fantastisk band med et fantastisk sceneshow!

7) Hvilke håp og drømmer har du/dere for 2011?

- At vi får mange gode grunner til å smile.

8) Kan du/dere nevne tre norske band flere burde høre på akkurat nå og beskrive med ett ord hver hvorfor?

Magnus Moriarty ™

Center of the Universe

The Johnny Cane Band




comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Fever Ray - Fever Ray

(Rabid)

Elektronisk brilijant og lyrisk overlegent fra Karin Dreijer, som har laget ei plate som simpelthen er uimotståelig.

Flere:

Bonnie Prince Billy & Matt Sweeney - Superwolf
Gerd og Otto - Et Luftslott på Månen - Kapittel 1: 1934-1948