Konsert: Skateimpro med Freewheeling

Trondheim jazzfestival, 1. juni 2008: Fem musikere og to skatere ble brukt for å fremføre bestillingsverket Freewheeling under Trondheim jazzfestival søndag.

Møtet mellom jazz og skating var et faktum da tangentist Daniel Buner Formo viste frem nye og gamle kunster på trondheimskaternes hjemmearena, Trikkestallen. Formo er utdannet fra konservatoriet i byen, men har – kanskje litt uventet – også vært formann i Trondheim Skate Association. Denne kvelden stilte han med improvisert musikk som til en viss grad kunne reflektere en gjengs oppfatning av et skatemiljø.

Freewheeling er ment som en interaksjon mellom disse to forholdsvis motsettende kulturene. Fellesnevneren er improvisasjon. Og for å samkjøre dette, må naturlig nok skaterne også få bruke sin arena, noe som byr på spenstige sanseinntrykk. Med musikere og publikum plassert på hver sin side av en skategrop, var det bestandig to personer som sto i sentrum – som rullet i sentrum. Dette visuelle aspektet ga selvsagt en ny opplevelse og var en fin kontrast til den typiske konsertformen man er vant til.

De drøyt tre kvarterene verket varte var en dynamisk affære, og musikerne fikk til god musikk der de sto i den kanskje litt store hallen. Rytmer og groove var essensielt for denne konstellasjonen, som på sitt vis fremførte det man nesten kan kalle modal impro. En horisontal struktur var i hvert fall tydelig å se i progresjonen, som besto av frie strekk og avtalte motiv om hverandre.

Arve Henriksen fremsto som en sentral skikkelse i det hele, han er både typisk og ikke minst riktig å ta med på et slikt prosjekt. Hans trompetrigg består av langt mer enn de to trompetene han ofte spiller samtidig på, han har, som samtlige i resten av bandet, nok av utstyr å skru på – i tillegg til en kul stemmebruk. Det hippe alibiet DJ Don Tomasso og dessuten gitarist Håvard Stubø var nemlig også viktige i utformingen av dette elektronisk og kantete lydbildet, hvor trommis Erik Nylander rundet av hjørnene.

Formo selv sto midt i et ledningskaos og spilte på både tangenter og skateboardhjul, sistnevnte som en sentral del i det flotte underlaget på Henriksens solo i del to. Med godstog og annen transport rullende forbi de skitne vinduene i den gamle trikkestallen, var det en fin stemning gjennom hele konserten. Vel gjort!



comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Espers - Espers II

(Drag City)

Årets vakreste plate? Tatt opp på en bølgende eng ved Stonehenge, innspilt på et grønt løvblad og fremført av seks druider på sopptur.

Flere:

Jason Molina - Let Me Go, Let Me Go, Let Me Go
Songs: Ohia - Magnolia Electric Co.