Intervju: Bo Kaspers Orkester

Rockens kjøtere: Bo Kaspers Orkester har lagt mykjazzen til side og finner 70-tallsrocken på sin nye plate: Hund.

- Innspillingene som vi gjorde sammen med Teddybears Klas Åhlund ble veldig definerende for den nye skiva, forklarer Mats Schubert.

Dere har kanskje allerede hørt singel-låten I Samma Bil som har blitt spilt flittig på radioen. Inspirasjon fra Mott the Hoople og David Bowie trer tydelig frem på flere av skivas låter. Bandkameratene har søkt tilbake til sine musikalske røtter - musikken de lyttet til i barndommen, under oppveksten til sitt sjuende album. Kanskje er de nå nærmere gamle venner som Wilmer X.

Løsluppenhet
- Det har vært veldig gøy. Dette er musikk som vi alltid har lyttet til og likt selv. Publikum har bare ikke tidligere kjent denne siden av oss. Det føles veldig befriende og også slippe til dette, forklarer Schubert som for anledningen er kledd i t-skjorte med påtrykk av Bob Dylans Modern Times. Den bekrefter bandets bakgrunn og interesse i den klassiske rocken.

Han forklarer at Bo Kaspers allerede i utgangspunktet ønsket og oppsøke nye stier og prøve ut nye ting.

- Derfor ønsket vi oss en produsent. Vi har stortsett produsert alt selv. Nå ble det bare slik at Klas hadde tid til å være med på en låt, men den låten ble ganske avgjørende for soundet og energien på platen, bekrefter Fredrik Dahl.

Bandmedlemmene forklarer at det ikke var så lett å finne en produsent som de kunne tenke seg å samarbeide med.

- Det er ikke så mange som har nye ting å gi oss. Åhlund hadde noe av denne energien og løssluppenheten som vi jaktet på. Nå ble det slik at vi bare hadde tid til å spille inn en låt sammen, men samtalene og arbeidet vi hadde med ham har likevel vært veldig fruktbart og på mange måter definert albumet, mener Mats Schubert som nå snakker på vegne av kvartetten.

Resultatet er et mer rocka og energisk album.

Ikke comeback
- Det lå der hele tiden. Vi har aldri bestemt oss for å slutte, forklarer Micahel Malmgren som uoppfordret klargjør at dette ikke må ses som noe comeback.

- Dag Vag er også et slikt band som har kommet og gått, hvor medlemmene tidvis har puslet med andre ting, forklarer kollega Bosse Sundstrøm som har gitt opphav til bandets navn.

- De andre i bandet har hele tiden holdt på med andre ting. Det nye var at Bo også fikk lov og muligheten til dette. Det har han ikke kunnet gjøre tidligere ettersom en vokalist så sterkt forbindes med et band og dets uttrykk.

Det skal bli annerledes fremover.

- Bo skal heretter også ha mulighet til å pusle med sideprosjekt og gjøre egne ting utenom bandet, påpeker Sundstrøm, og får en forsiktig form for bifall fra de andre bandmedlemmene.

De ser litt skeptiske ut, tenker seg om og skjønner at dette må være rimelig. Likevel er det noe spesielt med kjemien mellom de fire.

- Det var godt å komme tilbake igjen. Sammen er vi mye større enhver enkelt del, innrømmer Sundstrøm.

- Etterhvert kjenner vi hverandre så utrolig godt. Alle vet hvordan de andre fungerer og hvordan man skal hente frem det beste i hverandre, forklarer Malmgren.

Familiært og nærgående samarbeid
De innrømmer at det har vært tøffere tider.

- Å jobbe sammen så intenst som det vi har gjort kan gjøre at man har problemer med å opprettholde vennskapen, sier Fredrik Dahl til allmenn nikking.

- Samtidig er dette på mange måter vår jobb. Noen er tannleger; vi er Bo Kaspers Orkester. Det er vi veldig takknemlige for, forklarer Mats Schubert.

Nytt kick
- Pausen har gitt oss masse energi og nye ideer. Vi har fått tid til å tenke. Det føltes viktig å ta bandet inn på et nytt spor, og det har gitt oss mye vitalitet, forklarer Schubert. Også musikalsk preges bandet nå i større grad av sprudlende energi; rock og pop enn av ettertenksom tassende jazz og smørglatte viser.

Også tekstmessig er den nye skiva fylt med mer alvor. Ikke minst på låten Leendet Med Kniv en låt hvor smørsangeren Wille Crafoord - som også tidligere har samarbeidet med gruppen - har skrevet teksten.

- Det er litt morsomt med den låten. Den er på mange måter veldig annerledes fra det man forbinder med Wille. Han har akkurat kommet ut i fra en bitter skilsmisse. Vi synes det er fint at han her kan få uttrykk for noe av sin frustrasjon, og en annen side av seg selv, bemerker Schubert.

Han har en veldig god kjemi med sangeren Bo Kasper Sundstrøm.

- Vi tenker mange ganger ganske likt og forstår og skjønner hverandre. Han er en nær venn. Vi kjenner han så godt at jeg slipper å legge egne ting inn i låtene. Jeg vet hva han snakker om. Men det er også en del ganger at jeg ikke kan synge, eller leve meg inn i tekstene hans, forklarer Sundstrøm.

Han har denne gangen mottatt mange slike mer beske sanger fra Crafoord.

En annen veldig annerledes låttekst er Den Enda Som Ser. En tekst skrevet sammen med Fredriks bror Henrik Dahl som er teaterregissør.

- Det har vært veldig lærerikt for meg å jobbe sammen med andre som tenker annerledes enn meg. Forhåpentligvis har resultatet blitt mere ærlige tekster og ikke bare ord, funderer Bo Sundstrøm.

Men helt sikker er han ikke, selvom han kan se for seg en utvikling ala den Nick Cave har vært i gjennom i den senere delen av sin karriere; fra fortellinger til mer intusitiv og personlig tekst.

- Jeg må se nå som vi skal spille låtene live om resultatet har blitt mer inderlig, eller om det fremdeles mest bare er ord, kommenterer Sundstrøm.


comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The Core - Vision

(Jazzaway)

Øs, pøs, faster, louder. Dette svinger av en annen verden, og denne debuten innfrir forventningene etter en serie voldsomme konserter.

Flere:

Love - Forever Changes
Rumble In Rhodos - Signs Of Fervent Devotion