Oslo Jazzfestival: The Thing. Blå, 12/8/04

En ny æra i kjømda?

Denne konserten fungerte som slippefest for The Things siste album Garage, som lansering av det nye selskapet Smalltown Superjazzz, og som et rom for merkevarebygging for Smalltown Supersound og det engelske musikkmagasinet The Wire. Alt sammen sterke krefter for -"music that has bypassed the mainstream in search of the most innovative, uncompromising and compelling sounds from genres across the world" - som det heter i The Wire-boka Undercurrents - The Hidden Writing of Modern Music, forøvrig i salg på konserten.

Det musikalske utkommet fra scenen begrenset seg riktignok til frijazz og garagerock inspirert fra begge sider av Atlanteren, men The Things materiale er allikevel rikt nok på energi til å holde selv de mest blaserte britiske musikkskribenter fra livet en stakket stund. Siden innspillingen av Garage i januar har The Thing avholdt flere konserter der de har fått testet ut en del nytt materiale på publikum. Deres passe inspirerte konsert i februar ble elegant overgått av den allerede legendariske splitkonserten med Cato Salsa Experience på Kongsberg Jazzfestival. Men etter publikumsresponsen å dømme var denne konserten det defintive høydepunktet av disse tre. Det nye albumet Garage inneholder tolkninger av gamle og nye garagerocklåter av The Sonics, Yeah Yeah Yeahs og The White Stripes, og alle disse, inkludert PJ Harveys To Bring You My Love, ble eksponert for et hett publikum på Blå. Man kan like gjerne kalle det bluesinspirert frijazz som garagejazz; nedstrippingen og rendyrkingen av riffene og beaten i disse låtene fikk preg av å være mer blues enn skitten garage. Uansett, låtene er spennede og publikum elsket det. Saksofonist Mats Gustafsson droppet erkesvenske rockefraser som "tack som fan", og var generelt mer åpen mot publikum enn vanlig, men det er for drøyt å kalle det frieri.

The Thing trakk fram flere av sine egenkomponerte låter som trygt kan karakteriseres som tung og kompromissløs frijazz med tendenser mot helt fri musikk. Den utadvendte og samtidig konsentrerte energien (bandets varemerke) som Paal Nilssen-Love, trommer, Ingebrigt Håker Flaten, bass, og Gustafsson la til grunn kan knapt matches av andre uansett musikalske preferanser og sjangre. Og etter publikum å dømme kan denne konserten bety begynnelsen på en viss kommersiell anerkjennelse for The Thing og bandets medlemmer, etter å ha høstet en hel brønn full med den symbolske i en årrekke nå. Eller var dette bare et blaff? Kunstnerisk sett er The Thing et definitivt flaggskip i norsk-svensk musikk.


comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo