Øya 2011: Jens Carelius

I bunn og grunn et perfekt valg av åpningskonsert for årets utgave av Øya - Carelius fortsetter å understreke sin posisjon som en av landets fremste låtskrivere.

Relaterte sider:

Jens Carelius

Foto: Øyafestivalen

Man tenker kanskje et par forskjellige tanker når man ser at Jens Carelius åpner Øya 2011 på den store hovedscenen, Enga. Det ene er at det kanskje er litt rart at den beskjedne og generelt undervurderte mannen har fått en sånn oppgave - men kanskje han ikke er undervurdert lengre? Det andre er kanskje at endelig - endelig - har noen skjønt det. Oppsettet han turnerer med i kjølvannet av årets The Architect er rett frem nydelig, med ti stykker i bandet til å yte hans enestående låter rettferdighet. Åpningen Between The Hours er et perfekt eksempel på det, og viser hvor mange lag Carelius opererer på. En mildt sagt ganske så heldig korduo i form av Siri Nilsen og Hanne Kolstø skader heller ikke, og er i tillegg en fin påminnelse om at sistnevnte står på egne bein på festivalens nest siste dag på fredag.

En hel del folk tok heldigvis turen til Enga, tross regn og at det var tidlig onsdag. At den skjøre vokalen til Carelius fikk mange nakkehår til å stå rett ut var det ingen tvil om, selv om det ofte er en fin linje mellom den skjøre og deilige vokalen, og, vel, litt småsur. Men når det er sagt så er ikke Carelius først og fremst en fantastisk vokalist, men en fantastisk låtskriver. Og siden han er en slik fantastisk låtskriver, bruker han evnen til å lage låter som passer hans ikke alltid helt bærende vokal hele veien. Det skjønner man med en gang man hører en låt som Stranger At The Wheel, som i alle mulige målestokker bør stå igjen som en av de flotteste låtene utgitt i hele år. Dette ble ikke mindre tydelig da Carelius sammen med fullt band fremførte låten for groove.nos Rastløs-serie tidligere i år - videoen kan du se nederst her.

Uansett. The Architect fikk den behandlingen den fortjente, og ikke usannsynlig så fikk Jens Carelius en hel del nye tilhengere etter denne ekstremt fine åpningen av Øya 2011. Det har slett ikke alltid vært slik at Carelius har vært en fantastisk liveartist, men nå har han for alvor tatt steget opp også på dette området. Representanter for andre festivaler som var tilstede stod nok kanskje og skammet seg litt for å ha unnlatt å booke denne gjengen i år.

Som Carelius påpekte - Oslo fortsetter å reise seg opp igjen etter en særdeles tøff tid, og det er det mange grunner til å være stolt over.

groove.no Rastløs #27 - Jens Carelius from groove.no on Vimeo.




comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo