8 kjappe: Pony The Pirate

Slår Pony The Pirate gjennom internasjonalt vil de fortsette å lage nye deilige låter, selv om det aldri blir nok til å kjøpe hytte formet som en gitar.

Relaterte sider:

Pony the Pirate

Navn: Pony The Pirate
Holdt på siden: August 2007
Nevneverdige meritter:

- Årets Urørt 2009
- Årets Nykommer under By:Larm 2009 (titulert av Afteposten)
- Signert platekontrakt med Sony Music, Columbia Records, mars 2009
- Gav ut platen This Is Our Psychopedia! denne uken.
- Representerer Norge og P3 i årets Eurosonic, en årlig internasjonal konkurranse for alle de største radiokanalene i Europa er representert

Hva betyr det for dere som band å delta på Eurosonic?

Å representere p3 er en ære. I fjor var det Marit Larsen og året før Thomas Dybdal. Vi ser på det som stor mulighet til å begynne en satsing i Europa, noe vi kommer til å prioritere de neste årene.

Hvilken betydning ville det hatt for dere å "slå gjennom" på Eurosonic?

Ettersom fjorårets By:Larm resulterte i platekontrakt med Sony Music i Norge, har vi håp om at Eurosonic som er et lignende konsept vil få et lignende resultat. Et kredibelt plateselskap og en kontrakt som gjelder for resten av verden.

Hvordan ser dere på tilstanden til norsk musikk anno 2010

Norsk musikk anno 2010 har mange sterke kort. Bergen fortsetter å være en rekrutteringsfabrikk for et kantete uttrykk med Blood Command og Leif and the future som gode representanter, og vi har nytenkning av internasjonalt kaliber med Shining.

Hva er holdningen deres til ulovlig nedlastning og hvordan ser dere på en fremtid som plateartister?

Ulovlig nedlasting har restrukturert makthierarkiet og tvunget bandene til å tenke mer live. Plateselskapene tjener mindre penger og kan ikke satse stort på artister. Da er det en fare for at det blir for lite kapital i plateproduseringen, og med en påfølgende overflod av billig produserte plater. Dette er jo en konsekvens med positive og negative sider.

Per januar 2010 savner vi at piratene tar ansvar for musikkvaliteten og ikke bare er kapitalistdødere. Vi som plateartister fungerer som vanlig, gir ut plate som vanlig og ender ikke opp med en hytte til mange millioner formet som en gitar.

Hva er deres tanker om støtteordningene som finnes til norsk musikkliv per i dag? Hva er bra, hva kan bli bedre?

Støtteordningene til norsk musikk er veldig gode, kanskje for gode? Norske artister har jo den letteste økonomiske situasjonen på verdensbasis. Men selv om det kunne hatt stor refleksjonsverdi å være kritisk, opplever jeg en kreativ blomstring, stor sjangervariasjon og at jeg lever i et spennende kulturlandskap.

Hva er deres oppfatning av forholdet mellom hva kritikere likere og hva publikum kjøper?

Donkeyboy har jo solgt rundt 100 000 album med dårlig kritikker. For vår del har også kritikerne stått i kontrast til en massiv publikumsstøtte. Kritikerne er fryktelig opptatt av mote, vi opplever at norsk mote er forskjellig fra våre naboland i Skandinavia og Europa, og også fra folket i Norge. Hvordan de finner ut hva som er mote kan være svært vanskelig å forstå! For oss er selvfølgelig lytterne langt viktigere enn f.eks Sven Ove Bakke i Dagbladet.

Hvilket band drømmer dere om å varme opp for?

Radiohead!

Hvilke håp og drømmer har dere for 2010?

Vi håper 2010 blir et kreativt drømmeår med mange nye deilige låter, og gjerne at platen kommer ut i Europa.



comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Bob Dylan - Modern Times

(Columbia)

Dylans 44. studioalbum er et lekent møte med musikkhistorien og et apokalyptisk møte med de moderne mennesker.

Flere:

Shining - Blackjazz
Rosanne Cash - Black Cadillac