8 kjappe: Aristillus

De er så å si selve symbolet på ung og lovende når det gjelder norsk hardcore, og denne uken er de ett av flere flotte band som representerer Fysisk Format på by:Larm.

Relaterte sider:

Aristillus

ARTIST: ARISTILLUS (SIMON BERGSETH, HÅKON ROSS, SIMEN SCHIKULSKI, MAGNUS STEFFENSEN)
BY:LARM 2011: TORSDAG 17. FEBRUAR 23:00 – JOHN DEE, LØRDAG 19. FEBRUAR 20:30 – SUB SCENE
LYTT: ARISTILLUS MYSPACE


1) Hva skiller dere ut fra mengden av band og artister?

- Vi er unge – forstå meg rett; det finnes mange unge band, uttalige! – men ikke alle har fått den sjansen vi har fått. Blitt signert på tidenes herligste plateselskap (Fysisk Format), spille på by:Larm og at bookingmailen blir spamma med mail fra steder rundt om i Norge som gjerne vil at vi skal spille i deres by. Vi har allerede vært en god del rundt om i landet og er sjeleglad og evig takknemmelige for sjansen. Vi er jævlig dedikerte til bandet - dropper alt som må droppes for å spille en konsert, uansett om vi har 40 i feber kommer vi.

2) Hvilke inntrykk ønsker dere at lytteren sitter igjen med etter å ha hørt dere?

- Vi håper jo så klart at de liker det de hører, og at de kommer på konserter og kjøper skiva!

3) Hva er holdningen deres til streaming og hvordan påvirker dette dere som plateartister?

- Som bruker er streaming herlig. Umiddelbar tilgang til alle mulige slags band og artister. Og som artist er det jo en utrolig enkel måte å få musikken sin tilgjengelig på. Uttrykket "Ligger dere på spotify?" er jo noe av det første man spør band man liker etter å ha sett live for tiden. Bare synd det er veldig mye bra musikk som IKKE ligger på streamingtjenester som wimp og spotify ennå..!

4) Det har de siste årene vært en økning i digital nedlastning og streaming. Er det derfor nå viktigere med støtteordninger til artister, og er disse per i dag gode nok?

- Norge er absolutt ikke et dårlig land å være artist/band i. Det er mange gode steder man kan søke om støtteordning for innspilling og lignende. Men når vi spilte inn vår plate måtte vi fortsatt ty til sponsing fra snille foreldre. Så det er nok plass til forbedringer.

5) Hva er deres oppfatning av forholdet mellom hva kritikere liker og hva publikum kjøper?

- Jeg føler ikke at kritikere har så mye å si lenger. Jeg hører mye heller på anbefalinger av venner og bekjente, enn å høre på hva en fyr i Oslo jeg aldri har møtt har å si om en ny plate. Men anmeldelser og kritikere gjør jo at plata får oppmerksomhet - (nesten) all PR er god PR!

6) Hvilket band drømmer dere om å varme opp for, og hvorfor nettopp dette bandet?

- Vi drømmer egentlig om å slippe å varme opp for noen som helst, haha, men det er klart at det hadde vært fett å spille med Angora Static eller Spectacle.

7) Hvilke håp og drømmer har dere for 2011?

- Nå langt - spille haugevis av konserter og på festivaler rundt om i norge, samt å slippe album i utlandet senere i år!

8) Kan dere nevne tre norske band flere burde høre på akkurat nå og beskrive med ett ord hver hvorfor?

Okkultokrati – OUGH!
JUV – Endelig!
Hope I Die Virgin – Digg!


Foto: Siv Dolmen


comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Wire - Red Barked Tree

(Pink Flag)

Ikke like ukonvenjonelt som i glansdagene, men jakten på den perfekte poplåten fortsetter.

Flere:

Marissa Nadler - Little Hells
Madder Mortem - Desiderata