The Soundtrack Of Our Lives, Rockefeller 01. desember 2010

Ebbot Lunderg har en aura som smitter på alle. Sammen med resten av TSOOL leverte han en magisk konsert i spennet mellom rock og psykedelia.

Foto: Håvard Engedal (for tilgang til bildegalleri klikk på bildet)

Ebbot Lundberg vagger inn på scenen i sin sedvanlige kjortel, hilser Rockefeller velkommen med varme og sjarme, og har overraskende nyheter. ”Det blir bara jag och pianisten i dag. Resten har fått kicket”, meddeler han, og drar i gang den hjerteskjærende og såre balladen Tonight fra Behind The Music. Etter låten avslører han spøken. ”Jag bare skojade, de är här alla mann”, sier han mens han klatrer ned til publikum for å ta imot et låtønske.

Firmament Vacation lyder det kontant fra en gjeng på første rekke. Et fulltallig TSOOL er ikke vanskelig å be, og glir rett ut i den erketypiske skandi-rock låten. Det tar ikke lang tid å skjønne at Ebbot, sammen med resten av bandet, har prikket inn storformen. Fra første øyeblikk er han et blikkfang og en oppmerksomhetsmagnet av dimensjoner. Ikke bare på grunn av kjortelen og hans korpulente fysikk, men også på grunn av mimikken og karismaen han utstråler.

Jesus fikk en tornekrone på sitt hode, Ebbot velger en tamburin. Gjennom psykedeliske, klaustrofobiske låter som Grand Canaria og Second Life Replay merker man den lekenheten Ebbot utdøver på scenen. Alt skal prøves, nettopp for å teste effektene på publikum. En kartong juice kan brukes som fly, tamburinen kan brukes som krone, tamburinen kan trekkes opp og ned lang mikrofinstativet, og scenen er en tumleplass for tegnspråk. Publikum er til for å kommuniseres med.

Det fine med TSOOL er imidlertid at de kombinerer seig psykedelia med energiske rockelåter, i tro tradisjon med band som The Hellacopters og Gluecifer. De to gitaristene finner da virkelig sin plass, og den psykedeliske lekenheten får hvile til fordel for pur rockeenergi og konsentrasjon foran mikrofonstativet. Det er også på låter som Sister Surround og Thrill Me at man aner Ebbots bakgrunn fra det gromme punkbandet Union Carbide Productions.

Nå var den egentlige årsaken til at TSOOL tok turen til Rockefeller det nye samlealbumet Golden Greats Vol. 1. Klassikerne derfra kom naturligvis på rekke og rad, og i tillegg kom det kutt fra den forrige samlingen de slapp, A Present From The Past - uten verken positiv eller negativ effekt, sikkert siden låtene ikke er mest kjent for folk. Størst påvirkning på et overraskende glissent Rockefeller hadde uansett klassikerne fra skiver som Behind The Music. Ebbot Lundberg i storform er imidlertid en opplevelse i seg selv, uansett låtmaterial.


comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


M.I.A. - Arular

(XL)

En sensasjonell debut fra M.I.A setter nye standarder.

Flere:

Sgt. Petter - Monkey Tonk Matters
Mahjongg - Kontpab