Konsert: The (International) Noise Conspiracy + Jonas Kullhammar + Sven Erik Dahlberg

Tirsdag under Oslo Jazzfestival huset Blå en av de store konsertkveldene denne festivalen.

Jonas Kullhammar Quartet startet kvelden i jazzens tegn, som rett og rimelig er under en jazzfestival. Saksofonist og bandleder Kullhammar fikk prisen som årets jazznavn i Sverige 2001 og var ute etter å bevise hva han kan for et bortskjemt publikum på Blå. Han har i forhåndsomtalene blitt karakterisert som Sveriges Håkon Kornstad, og på mange måter kan det stemme. Kullhammar er dog mindre frijazz-orientert enn sin norske kamerat, og der Kornstad har en tendens til å framelske de fri-improvisatoriske og mer eksperimentelle elementene, som forøvrig er den rådende og mest profilerte kulturen i samtidig norsk, ung jazz, orienterer Kullhammar seg mot en mer melodiøs orientert stil. Kornstad har i så måte mer til felles med Kullhammars landsmann og saksofon-guru Mats Gustafsson, som regnes for å være blant de fremste i vår samtid. Hva som dominerer i Sverige for tiden vites ikke, men det er også slik at den etablerte melodiøse stilen i Norge også er den som sanker priser fra toppen av jazzhierarkiet. Kullhammar er uansett et navn verdt å merke seg, til tross for sin unge alder er han kapabel til å forandre verden med sin saksofon, og han har satt sammen et band som mestrer det løpet han legger gjennom alt fra et rocka sound, via hektiske improvisasjoner som aldri slipper melodien, til supergroovy partier få band i Norge er i stand til å følge.

The (International) Noise Conspiracy har etterhvert opparbeidet seg et velfortjent rykte som et fenomenalt live-band også i Norge. T(I)NC blander et rocka sound influert av 60-talls soul, garage og 70-tallets punk og hard rock, med en politisk filosofi som går til frontalangrep på dagens grenseløse turbo-kapitalisme som grunnleggende premiss i samfunnet og i den globale kulturforståelse. T(I)NC erklærer krig mot dette paradigme, og gjør det samtidig på en måte som er ekstremt fengende. Tidligere har ankepunktet mitt mot deres siste skive A New Morning, Changing Weather vært at den er noe spinkel og enkel i produksjonen.
Denne kvelden skulle bandet utfylles med Jonas Kullhammar og pianisten Sven Erik Dahlberg (forøvrig også far til T(I)NC-medlem Ludwig) som en del av et slags bestillingsverk ti festivalen.
Kulhammar deltok på noen spor av T(I)NCs siste skive, men de har aldri gjort sammen noe live. Jeg håper virkelig at de vil fortsette med det, for denne kombinasjonen viste seg å være ekstremt slagkraftig! Vokalist Dennis Lyxzén skriker "Fy faen så mye bedre det er med revolusjon enn revisjon" og setter premissene for kvelden med den heftigste geriljarock prestert på norsk jord. Kullhammar/Dahlberg/T(I)NC har brukt sin korte tid sammen godt, for selv om de to førstnevnte var prisgitt T(I)NCs låtmateriale, ble de på ingen måte skjøvet i bakgrunnen av lydbildet. De fylte de åpne rommene i låtene på en fenomenal måte, og gav soundet den fylden som skulle til for å frelse hele salen på Blå. Capitalism Stole My Virginity, I Was Born Into a Mess og Breakout 2001 kom som perler på en snor, også i forlenget versjon med partier fylt med heftige instrumentalpartier man skal lete lenge etter for å finne.
Kort sagt: den perfekte kveld å la seg rive med til, og la oss håpe denne konstellasjonen vil opptre flere ganger sammen!
Maks utteling!


comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Mulatu Astatke & The Heliocentrics - Inspiration Information

(Strut)

Vellykket integrering mellom etiopisk jazzpionér og britiske fusjonister.

Flere:

Diverse artister - I Love Techno: 10 Years - The Classics
Pat Jordache - Future Songs