Kongsberg Jazzfestival: Blonde Redhead, EnergiMølla, 30/6-04

New York-rock tilbake i Kongsberg.

Blonde Redhead har holdt det gående i over ti år, og besøket på EnergiMølla var deres andre konsert i Norge. Forrige besøk var som headliner på Øyafestivalen 2001, og status som hovedattraksjon har de også på årets jazzfestival i Kongsberg.

Foto: Thomas ReisæterUnder konserten på EnergiMølla viste de hvor bemerkelsesverdig god kontroll de har på låtene sine. Det var så tight at man skulle tro at de baserte seg på forhåndsprogrammert materiale. Flere av låtene var basert på et trommebeat der melodiene ble ornamentert rundt, kanskje ikke så ulikt en del groovebasert jazz. Men Blonde Redhead har ikke bassist, og mye av soundet hvilte på gitaren til Amedeo Pace som han trakterte på en original måte. Låtene de presenterte i går inneholdt støy, monotone og motoriske partier, søt pop og elektro-elementer. Alt vevd inn låter som ofte har poptendenser, men som allikevel er forankret i et rocknært sound som umiskjennelig tilhører Blonde Redhead og New York. For Blonde Redhead viderefører utvilsomt en del av rockarven fra New York City. Uten at man kan peke på konkrete bandreferanser, viste konserten i går at de kan ta i bruk mange av de elementene som byen har tilført den alternative rocken, og gjøre dem til sine egne. Der andre band lett kan bli beskyldt for å være kopister, har Blonde Redhead allerede tatt skrittet inn i varmen som et av de mange originale bandene byen har fostret.

Måten bandet formidlet kraft og energi på hadde ved noen anledninger noe veldig overlagt og bevisst ved seg. Det var ingen tilfeldigheter å spore, alt bar preg av å være gjennomtenkt. På den måten mistet kanskje bandet litt av umiddelbarheten i møtet med publikum, men samtidig gav bandet mer av seg selv enn bare gitarriff og beats. Brødrene Pace og Kazu Makino er reflekterte mennesker, og Blonde Redhead er deres tenketank.

Bandet forsvarte definitivt en plass høyt på programmet på Kongsberg Jazzfestival.


comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo