Ukas øksedrap: Queen

grooves Thomas Karlsen gyver løs med øksa. Første bandlikvidering går til Queen.

De har skylden for at tusenvis av mennesker hver eneste kveld brøler "Bizmillah!" i verdens puber og barer. Kan restene av Queen vennligst reise seg?

Jeg må ha blitt gal. Rett og slett mistet forstanden. Er det virkelig bare jeg som er i stand til å peke ut drit når den ligger i en stinkende haug foran beina mine? For ikke snakke om når den besudler ører og hode? Er jeg virkelig den eneste som hater, hater, alt Freddie Mercury var involvert i? Den eneste som får lyst til å banke opp folk når jeg hører Bohemian Rhapsody?

Selvfølgelig måtte Freddie Mercury dø og bli et AIDS-ikon. Vel fortjent. Han slapp tross alt pressemelding om at han var HIV-positiv en mandag kveld, og var død neste morgen. Snakk om forkjemper. Ikke snakk om å fortelle verden at han ville kjempe mot sykdommen, eller tale de smittedes sak. Ånei. I stedet laget han bare enda mer flamboyant og svulstig rockopera med så mye subtilitet som et middels stort jordskjelv. Show Must Go On, tross alt. Forøvrig et av det reneste, mest purile stykke søppel man noen gang står i fare for å komme over, en låt hvor Village People-ejecten på pompøst og semi-fascistisk vis tvinger frykten for å dø over på oss. Uansett, syndelisten stopper jo ikke der. Her er de ti verste overtrampene:

1. Bohemian Rhapsody
Vinner av lista med en utrolig lang distanse. Kan knapt skimte andreplassen, faktisk. Alt som er feil i musikk manifesterer seg i dette makkverket. Først og fremst: Opera. Hva har opera å gjøre i rock? Nemlig: Absolutt ingenting. Og teksten? Italiensk babybabbel, gauling etter Galileo og jeg vet ikke hva. Og så så helvetes lang! Og den helvetes gitarsoloen! Dagen er ødelagt etterpå. Fullstendig ødelagt.

Radio Ga Ga
Mer meningsløst babbel. Det krever nesten et geni å komme opp med en så lattervekkende rævva tekst. Mercury dominerer låta fullstendig med sin avskyvekkende blanding av kastratuling og stalinistiske knurring (du kan nesten høre barten blafre), en sangstil som også er lett gjenkjennelig i...

We Are the Champions
Eventuelt "Triumpf of ze will". I 1985 ble Queen bedt om å spille på Live Aid, og gjorde konserten til en gigantisk egotripp, som minnet mer om et visst nazi-arrangement i Nürnberg i 1933. We Are the Champions er sangen som skiller vinnere fra tapere når det kommer til medaljer i store sportsarrangement. Lothar Matthäus, kaptein på det tyske laget som vant Tidenes Kjedeligste Fotball-VM i 1990, elsker dette gay anthem'et. Tapere taper dessuten ikke bare én gang, men to, siden de i tillegg tvinges til å høre på denne dritten rett etter å tapt en VM-finale. We Will Rock You er musikk for folk som ikke liker musikk. Eller som det også heter: Stadionrock.

Brian May i Salt Lake City
Vinter-OL kan være en ganske langtekkelig affære (50 km langrenn, noen?), men lekene i 2002 hadde faktisk TV-seerne i koma etter bare fem minutter. Åpningsseremonier er som kjent alltid forferdelig pretensiøse og artyfarty – og OL på Lillehammer var IKKE noe unntak - ribbet for alt som måtte minne om humor eller glede, og dessuten fulle av taler som bare aldri vil ta slutt, snøvlet frem av menn på 86. Salt Lake Citys olympiske komité ville likevel ta den enda litt lenger ut, og bestilte for ordens skyld en symfoni av Queen-gitarist Brian May. Smigret av dette dreit han ut 20 minutter med jamming og glockenspiel, og presenterte det som "musikk". Mormonerne beit på, la til noen store, knasende egg, hundrevis av fredsduer og mye annet pseudotull, og syntes det var kjempefint. Vi sov lenge, faktisk helt til Brian May noen måneder senere kom opp av taket på Buckingham Palace i anledning Queen Elisabeth II's 50 år på tronen. I flagrende gevanter og med sitt lange kruspuddelhår flagrende i vinden, reiv han av seg en ny gitarsolo på tjue minutter mot menneskemengden nedenfor. Ikke spesielt bra, og dronninga sjøl så passe mellomfornøyd ut der hun satt ut i campingstolen sin, men faen for et ufrivilig festlig TV-øyeblikk det var for alle oss andre.

Freddie Mercury, Living On His Own
Solokarrieren til Freddie Mercury var ikke det skvatt bedre. Før OL i Barcelona i 1992 dro han til Barcelona og spilte inn en aldeles grønnjævlig OL-hymne, som NRK plaget oss med så fort det var litt dødtid eller hull i programmet under lekene. Han slo seg sammen med en av den tids store sopraner, Montserrat Caballe (hennes navn for alltid tilskitnet), for denne sangen, men ting gikk ikke helt etter planen. Angivelig for travelt opptatt til å gå i studio med Mercury sendte hun ham istedet en haug med opptak, og lot ham få sy det hele sammen. Resultatet ble en fryktelig, illeluktende og jævligsmakende stuing av opera og rock som for undertegnede ødela lekene fullstendig.

We Will Rock You
Know what? Det gjør de ikke. Mye av Queens katalog er temmelig enkel, men her bikker det faktisk over i den rene neandertalmusikk. Tilgi meg, neandertalere. Det var en stygg sammenlikning. Men Mercurys forserte aggresjon, den mongoloide stompinga og den militante allsangen går meg fullstendig på nervene. Jeg blir voldelig og truende, og får lyst til å ta liv. Å innse at noen faktisk tror dette er rock fordi det er så "kraftfullt" og "hypnotisk" får deg til å forstå at enkelte ikke kan hjelpes. Hvilke andre sanger kan få et helt fotballstadion til å delta i oppvarmingen til en kamp, med 80.000 tyskere til å klaske seg kollektivt på lårene? Det er ikke et kompliment, nei.

I Want to Break Free
Videoen til denne møkka tar livet av meg. Av latter. Jeg kan knapt kontrollere meg når den dukker opp på VH-1 eller en eller annen pub-TV. Her er Mercury på sitt mest dekadente, svinsende og svansende rundt med støvsugeren iført pumps og stay-ups og et ørlite miniskjørt, mens resten av bandet (også de i sexy dameundertøy) gjemmer seg bak sofaen, og ikke engang gidder å forsøke å skjule hvor ukomfortable de er med greia. En viss underholdningsverdi, altså, men låta er jo ikke til å holde ut.

Bicycle Race
Helvete. Forbannede temasanger. Samtlige mennesker som jobber med TV-sport nå til dags strekker seg etter Queen så fort de trenger et "subtilt" musikalsk budskap til å akkompagnere bildene. En gang var Tour de France et herlig stykke TV, nå er det bare enda en arena for Queens musikk til å spre seg som et virus ettersom rytterne glir gjennom de franske fjellandsbyene.

Queen Dance Trax
Sannsynligvis den hesligste samleplaten i verden... Noensinne. Tenk Queen, uutholdelige som de er. Tenk deg at sangene deres har blitt remixet av tyske og hollandske trance-og technoartister. Det kunne vært en fæl drøm, men er faktisk beinhard virkelighet. Captain Jack (Another One Bites the Dust), Scatman John (!) (The Invisible Man), Culture Beat (Under Pressure), Blossom (Bicycle Race), og U96 (Flash's Theme) er noen av de skyldige. Ikke bare har bandet gitt sitt samtykke til denne forbrytelsen av en plate, de har til og med bidratt selv, sammen med DJ Bobo på Radio Ga Ga! Å komme på ideen, og faktisk fullføre et slikt prosjekt, er ingenting annet enn ren og skjær ondskap. I rest my case. Nesten.

FLASH!
Verdens dårligste film? Godt mulig. I det filmen om Flash Kaka Gordon fader ut i en kvalmende solnedgang badet i rosa, lilla og gult, og med Lyn Gordon i ferd med å pelle seg tilbake til sin egen dimensjon, entrer Freddie Mercury banen fra innbytterbenken med sitt varemerke; den pompøse brølinga. FLASH! A-AA-AAAAH! SAVIOURRRRRR OF THE UNIVERSE! FLAAAASH! I LOVE YOU! BUT WE ONLY HAVE FOURTEEN HOURS TO SAVE THE WOOO-OORLD! FLAAAASH! AAAA-AAAA-AAAAH! Inn fra siden kommer Brian May, ivrig bøyende på gitarstrengene til det punkt at det hele låter som en katt fanget i en sandwichpose. Sammen drar duoen sangen ut i ytterligere åtte gode minutter, helt til du ikke lenger vet om du er i live eller ikke.

BONUS:
Coveret til I Want It All
En godbit fra 1987. Ikke bare laget Queen jævlig og fascistoid musikk, også på det visuelle plan stinket de, med det som kanskje er et av historiens styggeste og mest lattervekkende cover.

Anmerkning: Jeg makter forresten å høre én -1 – Queen-låt uten å slå vilt rundt meg, nemlig Don't Stop Me Now. Den er slett ikke verst. Men det sitter langt inne å innrømme det. Noe så jævlig langt inne.


comments powered by Disqus

 



2008-03-19Aaahhhhh!!!! :-)

Fy steike, dette var deilig å lese, Karlsen! :-) Jeg gliste mer og mer for hvert avsnitt nedover, og var øm i kjakene da jeg kom til slutten. Briljant!! Herlig å lese når noen får ut frustrasjonene på en så elegant måte. Ikke subtilt, men altså likevel elegant. Takker og bukker! :-)

mags
2008-03-19Skeptisk

Skal dette altså bli en ukentlig greie?

Asle
2008-03-19Nydelig!

Perfekt, og veldig fortjent øksing, dette her. Queen er kanskje verdens dårligste band i forhold til status. Morsom og kødden tekst ;)

Hva er neste? Pink Floyd? AC/DC? Joan Baez?

Vi gleder oss!

hrmf
2008-03-19Latterlig

Ja, la oss sammenligne fortiden med framtida og si den er simpel og latterlig når framtida bygger så ille på gårdagens musikk.
Jeg er ikke fan av Queen, men syns likevel dette er triste greier

Geir Levi Nilsen
2008-03-19kviin!

Overnevnte artikkel er det mest forvirrende jeg har lest. Hva er det forfitteren irriteres over? At Queen ble populære? Det er jo en stor gåte like så ubesvart som at vanlige folk (les:arbeiderklassen) stemte Høyre på 80-tallet for å kunne se Dynastiet og Falcon Crest på TV.

Eller sagt slik: At Queen, denne litt pretensiøse gruppa, ble et pub-vrælende referansepunkt for fulle fotballidiot-aper verden over er jo helt vilt å tenke på.

Leste en Queen-biografi for noen år siden hvor det ble fortalt at Mercury & co. i 1971 (da de het Smile, visstnok) og var fremadstormende men fattige jyplinger med stjerner i øynene i London nektet å reise med buss og/eller T-bane. Dette fordi de allerede da anså seg selv som store "stjerner" og ikke ville menge seg med bermen. Komisk da å tenke på at Queen ble en slik gruppe for bermen, dvs stort sett musikk for fulle sportsidioter som på hvert arrangement spydde ut "we are the champions" fra hver eneste pub i tiår på tiår fra skisenter i Hemsedal til skisenter i Sveits til skisenter i Aspen, Colorado til faen vet hvor. Ja, det er til å spy av.

En annen ting: hvorfor irriteres forfatteren av artikkelen over musikken til Queen? Denne gruppa hadde jo ikke noe muasikalsk identitet overhodet. Eks. De to første platene av Queen er overproduserte, voldsomme og bombastiske Led Zeppelin-kopisme. De neste platene deres Sheer Heart Attack/A Night At The Opera/A Day At the Races er influert av jevn standard 70-talls rock.

Men Karlsen har rett i en ting: etter dette begynner det å bli ufrivillig morsomt: ex: da punk-bølgen kom laget de kvasi-"pønk" låten "Sheer Heart Attack" fra plata "News Of The World", en låt som får alle og enhver til å ligge på gulvet og vri seg av latter. Låta prøver å være "pønk" men høres ut som noe som noen 8-åringer i Barne-TV kunne laget for å fleipe med punk-rock.

Queen prøvde hele tiden å hoppe på alle musikk-trender som kom på 70- og 80-tallet og ville gjerne være "sexy" i sitt patetiske forsøk som sådan. "Another One Bites The Dust" er en pine å høre på.

Men en ting burde kjønnsforskere få med seg: Queen greide å etablere en sosial syntese mellom snobbete homse-kitsch og camp akademiker/journalist/trendfolk fra middelklassen og det hensynsløst vulgære hetero-macho sportsidiot danskebåtpublikummet som er inkarnasjonen av Se-Og-Hør og Fr.P. Ingen dårlig bedrift!

Utenom dette har nok forfatteren av denne artikkelen rett: 80-talls Queen er forferdelig overvurdert og grufullt søppel å høre på. Men jeg kan allikevel ikke hjelpe meg for å like denne gruppa fra "Queen" tilogmed "A Day At the Races" ikke så mye for musikken men de gode minnene som disse platene bringer frem hos oss gamle gubber.

Edde
2008-03-19flott!!

Dette er noe av det flotteste jeg har lest.
Jeg var i dritthumør, nå er alt topp igjen!

Thomas Karlsen
2008-03-19Et par tilleggskommentarer

Ser man det. Det debatteres. Fine greier!

Men, Nilsen. Til tross for mange fine betraktninger, vil jeg likevel hevde du bommer i ditt kjerneargument. Du skriver at Queen ikke hadde noen musikalsk identitet? Med all respekt å melde; I så fall hadde vi jo ikke diskutert dette engang. The Bravery har ikke musikalsk identitet. Kjartan Salvesen har ikke musikalsk identitet. Han har faktisk vist seg å være ett hundre prosent forglemmelig. Queen, derimot, hadde bare så alt for mye å huske dem for. 99 prosent av det uggent. Det største problemet med Mercury og gjengen er faktisk at at mange som burde vite mye, mye bedre, rangerer gruppa milevis over hva de fortjener. Et par anstendige skiver på 70-tallet kan ikke veie opp for alle de senere makkverkene. Med enda mer respekt å melde; A Night at the Opera er ei tvers igjennom heslig skive, likevel havner den nesten alltid inne på forskjellige "Beste 100-album gjennom tidende"-lister? Og bare tanken på at engelsmennene gikk hen og kåret Bohemian Rhapsody til tidenes beste nummer 1-låt:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/2425623.stm

gjør meg syk i sjelen. Mye fordi jeg vet at nordmenn, hvis de fikk sjansen, ville kommet fram til det samme. Og dansker. Og svensker. Og tyskere, belgiere, nederlendere, italienere og mange, mange andre. Folk mener faktisk i ramme alvor at låtas store spenn og sjangermessige hopp gjør den til et mesterverk? Det er bedrøvelig.

Det kanskje aller mest bedrøvelige er likevel at de har avlet opp et nesten like grufullt avkom: Muse.

Morten
2008-03-19Hahaha!

Holdt på og le meg fillete av denne teksten!!! knall, Karlsen.Takk!! B-) LOL

Stian
2008-03-19Gjesp

Hvis man først skal ty til renspikka "eder og galle"-spalter, hvorfor ikke velge et litt mindre forutsigbart mål?

Jeg forventer at åpne dører sparkes inn med fremtidig slakt av: Wham!, Village People, Genesis (og Phil Collins) og The Police (og Sting).

Hvorfor ikke være litt original? Hvorfor ikke påpeke hvor ufattelig pretensiøs Devendra Banhart fremstår? Hvorfor ikke rive i stykker alle disse Franz Ferdinand-klonene med ... ekstremt ... oppstykkede ... rytmer ... og akkurat passelig lekent/seriøst låtinnhold?

Skallaflesket
2008-03-19Moro!

Synes ikke artikkelforfatteren sparker inn åpne dører med denne teksten.

La gå at Queen ikke står veldig høyt i kurs hos eks. Pitchforkmedia, de fleste plateanmeldere etc, men beveger man seg litt utenfor denne sektoren har de jevnt over høy status.

Det engelske folkets kåring av Bohemian Rhapsody som tidenes låt er et eksempel på dette. Og ja, skulle ikke forundre meg om det samme hadde skjedd i Norge, den hadde garantert havnet langt opp på lista. Kan godt tenke meg å lese artikler om Phil Collins og Sting også. Viktig å spre det glade budskap til flest mulig. Folkeopplysning.

Artikler om Anastacia, Trang Fødsel og Helmut Lotti blir kanskje å dra strikken litt langt...

2008-03-19Re:gjesp

Stian - jeg vil bare skyte inn her at jeg faktisk foreslo Devendra B. til Karlsen i forbindelse med dette. Men hvem han faktisk tar med til skogs neste gang vet bare fåglarna.

Tommy
2008-03-19Re: kviin!

Geir Levi Nilsen skrev: Men Karlsen har rett i en ting: etter dette begynner det å bli ufrivillig morsomt: ex: da punk-bølgen kom laget de kvasi-"pønk" låten "Sheer Heart Attack" fra plata "News Of The World", en låt som får alle og enhver til å ligge på gulvet og vri seg av latter. Låta prøver å være "pønk" men høres ut som noe som noen 8-åringer i Barne-TV kunne laget for å fleipe med punk-rock.

Sheer Heart Attack ble faktisk skrevet i 1973 ( 3 år før punken kom) Den var opprinnelig planlagt å være med på plata Sheer Heart Attack, men de hadde ikke tid til å få den ferdig. Opera og Races passet den ikke på og derfor slengte de den på NOTW

Ergo
2008-03-20

...og så favorittbandet mitt da

2008-03-21sweeet!

Herregud, så deilig dette var da Karlsen.

Ta Madrugada neste gang, det hadde virkelig vært noe.

Rune Riff
2008-03-21..Også Queen da gitt..!

Joda. Queen var et band med mye diskutabelt ved seg, men det er da så ufattelig mange flere band som hadde fortjent øksinga mer enn nettopp Queen! Men, greia er kanskje den at det utvalgte slakt ikke skal være altfor åpenbar heller, som f.eks. å la artister som D'Sound (tidenes verste!) eller Sting være gjenstand for blodsprut på slakteriveggene?

Kjell Ove
2008-03-22Er du frekk eller?

Liker Queen jeg...

motherfather
2008-03-23...ok...

Du er en pikk. A night at the opera er en av de beste skivene i rockehistorien, spør du meg. Men folk har forskjellige meninger selvfølgelig. Jeg er enig at "we will rock you" og "we are the champions" er dritt, men Queen er så mye mer enn det.

Bjarne
2008-03-23Akkurat

Litt defensivt av herr Karlsen å velge så opplagte ofre som Queen i sitt debutøksedrap. Ikke akkurat killertendenser over det. Planlegger Karlsen å bli seriemorder foreslås en noe mer vågal tilnærming til geskjeften.
Potensielle ofre står jo i kø blant Grooves egne firere, femmer og seksere.
Nevner i fleng: All irrelevant VU/New Wave-romantisering mellom Strokes og Arctic Monkeys.
Absolutt alle overfølsomme kassegitartullinger på bevinget vandring mellom leirbålene sine.
Hår og stillongsheavy fra alle årstall henimot.
Metall generelt.

Man sparker ikke folk som ligger nede, Karlsen, man sparker oppover om man har stil!

Roger.
2008-03-24

Det er da enda godt at folk med så mye frustrasjon og sinne i seg har muligheten til å få det ut i ord. Tenk om Karlsen hadde hvert dyslektiker, da kunne vi risikert at de som virkelig gjør noe godt for samfunnet hadde blitt tilintetgjort.

ole
2008-03-24møkkaband

Queen var et møkkaband. kjedelig å slakte et band som som så tydelig vil være på manges dritt liste. Hva med band som Roling stones, tidenes mest oppskrytte. Eller Madrugada, Turboneger, Dum Dum boys, Nirvana, Pink Floyd, Lcd Soundsystem, Yeasayer. Mye å ta av der ute som det hadde vært festlig å lese velformulert dritt om.

2008-03-24Karlsen + Queen?

Utrolig mye feedback på denne artikkelen da.. Er det ingen som synes at Karlsen kan og har hørt vel mye på Queen til å hate de så grundig da? Får litt vibben av at han her går til angrep på gamle idoler som for lengst er erstattet nye. Vi har vel alle noen slike?

Fjollette å kritisere hva som øksehugges. Selvsagt er det mange som fortjener å bli lagt i gapestokken, men man må da starte et sted! Stå på Kæsjen. Godt å se deg tilbake i god Groove-form!

Thomas
2008-03-24Hehe...


Jeg er en stor Queen fan, og må innrømme at dette er artig lesning. Jeg synes en del av argumentene dine er morsomme, men jeg er ikke alltid enig. Queen er et godt eksempel på et band som "bader" i kitsch og camp, og med mindre du har en tilbøyelighet mot nevnte elementer tror jeg du har åpnet feil dør... Queen er ikke noe for deg, men mye for mange andre mennesker på denne kloden...

Queen er et "too much" band, derav stor polarisering. Enten så liker du det, ellers så hater du det.... smak og behag... Men hvis du skulle brukt øksa litt mer, vil jeg anbefale deg å lytte til B-siden "Soul Brother" i fra 1982. Da tror jeg du hadde svingt den så brutalt, at du hadde risikert å skade deg selv... ;)

Hallvard Sægrov
2008-03-24

Å påstå at Queen ikke har musikalsk særpreg er en skivebom. Hallo, Queen II ligger jo langt unna Led Zeppelin! Du kan anklage Queen for det meste, men ikke for å mangle originalitet. I likhet med flere andre 70-tallsband framtår Queen som akselerende uintelligente etter hvert som jeg eldes. Likevel liker jeg de første platene. Teatralsk, men på en ok måte. Og mye bedre enn dritkjedelig sytete og overfølsom P3-musikk.

Men, 1977 og 1978 var skjebnesvangre år for mange 70-tallsband og Queen var ingen unntak. We Will Rock You tilhører samme sfære som Tore Tang og E6. En maktdemostrasjon av hjernedød. Forsøkene på å forene 70-talls pomprock med 80-talls plastsynthpop var jo heller ikke bare vellykket....

Hmmm, hvor vil jeg hen? Jo, unektelig litt trist å lese øksedrap på gamle helter og konstatere at det jo er litt rettmessig. La det likevel være klart; Queen GA UT et par GODE album på første halvdel av 70-tallet.

eirik Traavik
2008-03-25dæven

det går bra nå, thomas. dette ordner seg.

2008-03-251,2,3,4...

Jeg puster dypt inn og ut og prøver å forsikre meg selv om at dette kun er skrevet for å frembringe sterke reaksjoner.

Ellers så er det bare skrevet av noen med nothing but luft mellom øra og med absolutt null peiling på musikk.

Det neste blir vel å slakte Beatles.

Å ikke like en genre er helt i orden, men å kunne si at noe fremdeles er bra og å respektere de for det, vitner om modenhet og en viss logikk innen musikk.

Hallvard Sægrov
2008-03-25Sparks

Forresten, Sparks gjorde den pomp/camp-greia på en langt mer intelligent måte enn Queen. Mens Brian May dukker opp i Dronnigbursdage er dessuten Sparks stadig aktuelle. Hello Young Loers fra 2006 er jo konge! At et 35 år gamelt band kan låte så friskt er bare helt sensasjonelt!

Swazi
2008-03-25Lite oppfinnsomt og veldig lite provoserende

Jeg viser til kommentaren til Stian - helt enig i den. Da Tor Milde i BEAT separerte Nord-Norge fra kartet akkurat da Zoo, Randi Hansen og Unit Five var på topp så var det virkelig provoserende. Tenk så mye større spennet mellom landsdelene var på den tiden! Og da samme mann for ti år siden rev over en (angivelig ekte) U2-autograf så var det også ganske stilig siden en stor andel av BEAT-leserne faktisk var store fans av nettopp U2.

Queen har liten relevans i dag utover at en og annen fyr i tjueårene nok oppdager dem på nytt. Men de er virkelig stein daue som band selvfølgelig. Hvis du virkelig vil provosere, og det synes jeg du skal, så bør du heller gå på jakt blant levende bytte. Hva er poenget med å økse et band som allerede er dødt - om enn på hedersplass på rockemuseet?

2008-03-25Kjøpt og betalt.

Dette lukter muffens. Her lukter det rett og slett "Nå-skal-vi-slippe-Queen-samleplate-snart og-lodder-stemninga-eller henter-frem-gode-gamle-Queen-fra-glemmeboka" -taktikk. Karlsen er kjøpt og betalt av Absolute Queen-produsentene.

Fantastisk lesning. Jeg er glad du ikke satser på politikk, jeg hadde stemt på deg. Nå hater jeg plutselig Queen også. Jeg synes du skal ta for deg norske syngeprogrammer for fjernsynet en gang. Herved overbragt.

Bård
2008-03-25det var da voldsomt til gnål, har du hatt en

skriv en protestsang istedet for å syte. Queen har hatt mye bra og variabel musikk. Queen er like avslappende å høre som Y. Malmsteen. Så kan en velge hva en liker da. Respekt til all musikk og mangfold og bevar ytringsfriheten

2008-03-26Gnål

Bård: Må også huske på å respektere Thomas Karlsens synspunkt, og bevare hans ytringsfrihet :)

Geir Levi Nilsen
2008-03-26sonic youth

Bare et par små kommentarer idet debatten ebber ut...

1. At låta "Sheer Heart Attack" ble skrevet i 1973 har ingenting med saken å gjøre.
"My Way", skrevet en gang på 1950-tallet(av Paul Anka?) og fremført av Frank Sinatra, ble spilt inn i 1978/9 av Sid Vicious. "Help" skrevet av Beatles i 1965, er spilt inn av punkrock-gruppa Damned. Skjønner? Når en sang er laget har vel ikke noe med hvilken sjanger den blir fremført i. At Queen "punka opp" låten "Sheer Heart Attack" i 77 kan det neppe være noe tvil om.

2. Queen hadde ingen musikalsk identitet.
At Queen hadde et musikalsk særpreg (Mercurys stemme, Mays gitarer, etc.) er ikke det samme som å ha en musikask identitet. Queen solgte seg billig til alle trender og musikalske motenykker hele tiden.

3. Karlsen, vær så snill å gi en lignende slakt av et av tidenes mest overvurderte band: Sonic Youth.

For noe piss! Var f.eks. på konsert med Sonic Youth på Roskildefestivalen 1987. De hørtes ut som Ole Ivars på englestøv: rock-støy-piss, som om Ole Ivars skulle ha prøvd å spille VU´s "Sister Ray" i bakfylla.

Men en slik rock-journalistisk overvurderthet som Sonic Youth, det har du vel kanskje ikke guts til å gå løs på, Karlsen?

2008-03-28Dronningmord

Nå er jeg av dem som syntes 50 km langrenn var underholdende. (Før de begynte med fellesstart)
Jeg mener aktor Thomas Karlsens fremlegg i sin sak mot dronningen preges av svak bevisføring og svak argumentasjon.
Han fremstår som en typisk musikkpoliti(advokat)wannabee!
"Kan egentlig ikke så mye om musikk, men nå skal jeg vise verden hvor tøff jeg er ved å rakke ned på ett av tidenes band. Kanskje jeg får bli den Nye Håkon Moslett?"
Øksen din fremstår som lite skarp og huggene dine mot Dronninga er så slappe at jeg tror nok Dronninga overlever. "Dronninga er død. Leve Queen?"

Monty
2008-03-30Smart du?

Hei du!

Det som virkelig morer meg med den teksten her er at du tydeligvis ikke kan noe om Queen, ettersom teksten din er full av feilinfo : ) Så jeg skal bare lene meg tilbake og le over din mangel på intelligens og musikksmak.

Ciaao

Maria
2008-07-17Bare så det er sagt

Du nevner ingen av godlåtene til Queen, bare de rare. Så jeg er faktisk enig med deg! Du nevner dritten, og BARE dritten.

Bohemian Rhapsody er vakker, men den fortjener ikke en førsteplass. Uten hyling om beelzebub and whatnot hadde den gjort nettop det.

Dj karl
2008-07-17Javel

Må si meg helt enig med monty som skrev "Hei du!

Det som virkelig morer meg med den teksten her er at du tydeligvis ikke kan noe om Queen, ettersom teksten din er full av feilinfo : ) "

Er det dummeste jeg har lest på lenge. Vet ikke om dette er skrevet med ironi eller ikke, men mannen viser jo totalt mangel på innsikt hva musikk gjelder. Husk at dette er musikk som ble skrevet for 20 - 30 år siden, og det må vurderes ut i fra det. Selvfølgelig er det ikke samme type musikk som alle de andre sære bandene jeg så på favoritt-lista til Karlsen. Men er vel det som er inn blant alle disse musikk folka. Være så sær som overhodet mulig. Du (Karlsen) er vel en av de som skryter Portishead sitt "third" opp i skyene også...

2008-07-18Kort tilleggskommentar

Du har rett, DJ Karl. Det er det som er in blant musikkfolka. Høre på "sære" ting som ingen andre har hørt om. Det har vært in ganske lenge også. Artister starter i det små, og trenger hjelp fra folk som oss, som kan spre ordet om dem, helt til de klarer seg selv. Eller tror du kanskje Bruce Springsteen gikk rett til å spille på stappfulle stadion?

Portishead-skiva har jeg ikke hørt. Skal prøve å rekke det. De sier den er fin.

Ellers er ikke teksten ironisk. Så god tid har ikke engang jeg, at jeg kan sitte og skrive ting jeg ikke mener.

Jeg burde vel ha kommet med noe virkelig treffende avslutningsvis, men jeg alt jeg hører er min indre stemme som roper

BICYCLE! BICYCLE! I WANT TO RIDE MY BICYCLE! GALILEO GALILEI! BIZMILLA HEY!

Emil
2009-03-23HAHA!?

Dette er noe av det største tullet jeg har lest i mitt liv!..

Thomas Karlsen, jeg skal flagge den dagen du ligger i graven!
Du suger..

Queen er og forblir et av de største banda i verden..!

Thomas
2009-05-20Ehh...

Er ikkje akkurat fan av Queen sjølve, men det du har skrive her er berre meiningslaust vrøvl som liknar på eit patetisk forsøk på å være vittig. Fint å sjå at du har sansen for banneord og kan dra inn diverse facist- og nazistsamanlikningar i teksten din; dette gjer deg tøff og gjér deg moglegvis større selvbilde.

"Hva har opera å gjøre i rock? Nemlig: Absolutt ingenting."

Det er ingen vits i å settje grensar for seg sjølve. Å seie at rock skal være sånn og sånn blir berre latterleg. Kanskje du berre burde halde deg til AC/DC og KISS.

Ann
2009-10-19FEIL

Jeg gidder ikke å korrigere på all den feilinformasjonen du har her, for da hadde jeg blitt holdende på til neste gang jeg ble lei av Queen. Ergo; ALDRI. Du feiler noe så grassalt i denne nedrakkings-artikkelen at jeg blir kvalm. Dette er vrøvl fra det som virker som en uprofesjonell anmelder. Om man kan kalle deg det da. Jeg foreslår at du skjønner hvilke tabber du har gjort her, og graver deg ned. Nå.

Petter
2010-06-19Søppel

Søppeltekst, rett og slett!

Dronning Queens mann
2010-06-22Øksens ukedrap på Queen

Queen engasjerer. Det er jo innlegg som dette som viser at bandet lever i beste velgående. Man gidder å mene noe om dem. Elsker dem, elsker å hate dem, hater å elske dem. Man sitter og hører gjennom alle platene deres mens man dumper musikken i søpla. Jeg ser det er mange som bruker uttrykk som 'datert' på en del gamle storheter i dag. Men så lenge folk hører på platene og mener noe, er du jo fremdeles 'inne på datoen' og ikke ute. Ikke gått i glemmeboka. Ellers var det bra skrevet synes jeg. Musikk skal engasjere.

Freddie Mars
2010-11-11Helt enig!

Takler ikke Queen sjæl! Får lyst til å ta reper'n hver gang jeg hører "We Will Rock You" eller "Bohemian Rhapsody". Jævla drittband!

Simen
2010-12-04WTF?

Dette er den mest usaklige teksten jeg NOEN GANG har lest. Du har jo tydeligvis ikke musikksmak i det hele tatt. Hvis du syns Bohemian Rhapsody er en dårlig sang, er det virkelig på tide at du slutter å høre på Justin Bieber.

Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo