by:Larm 2011: Svarte Greiner

Blå, 17. februar: Svarte Greiner trollbant publikum på Blå med et bekmørkt og middelaldersk lydlandskap under by:Larm.

Relaterte sider:

Svarte Greiner

Foto: Erlend Wichne

Utstyrt med et vel av effektpedaler, en gitar og en fiolinbue, gjorde Erik Skodvin i Svarte Greiner det han er best til – å male med musikken. Med et halvtimes verk utviste han en kunstnerisk evne til å lage noe mer enn bare musikk. Det må heller kalles en kunstopptreden.

Han begynner stille. Med stille gitarbue-toner fanges etter hvert publikums oppmerksomhet, og med loop-pedalene skaper Svarte Greiner en drivende, mystisk rytme. Sammen med dette stryker han frem atonale melodier, og følelsen av å bli dratt inn i et middelalderkatolsk mørke er ikke til å unngå. Dersom Pesta hadde hatt gitar i stedet for sopelime, ville det hørtes ut som det Svarte Greiner presenterte det første kvarteret på Blå.

Opprør

Så beveger Erik Skodvin buen mot de tykkere strengene. Da lager han trollbrøl med gitaren, og også høydepunktene gjennom konserten kommer når Svarte Greiner virkelig hengir seg til de dype tonene. Han veiver frem og tilbake på stolen, og ut av forsterkerne strømmer det ut disse mørke tonene som nærmest signaliserer et geologisk anarki. Enorme fjell som gir slipp på store steinblokker.

Plutselig faller Svarte Greiner tilbake til de mer rolige og mystiske lyse tonene. Og slik bølger verket han presenterer på Blå, frem og tilbake mellom det voldsomt store og det skumringsaktige mystiske.

Vet han egentlig hva han gjør?

Kan hvem som helst lage slik musikk? Er det bare å skrape litt med en fiolinbue først på de lyse strengene, så på de mørke? Vil dette mørke oppstå så lenge man bare tar seg råd til noen ekko- og loop-pedaler og skrur disse mot det mest langvarende?

Nei.

Linjen mellom det å kontrollere de lydene effektpedalene sender ut, og det å bli kontrollert av effektpedalene er svært tynn. Svarte Greiner klarer å holde seg på den riktige siden og utviser full kontroll i det lydanarkiet som det av og til kan virke som oppstår.


comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo