Kongsberg Jazzfestival: Alexander von Schlippenbach Trio, Smeltehytta, 8-7-2005

Kraftfull gammelmannsimprovisasjon

Denne trioen er et av de mest lengstlevende band i europeisk frijazz siden de ble stiftet av von Schlippenbach i 1970. von Schlippenbach (flygel), Evan Parker (div. saksofoner) og Paul Lovens (trommer) blir regnet som veldig innflytelsesrike improvisasjonsmusikere, med sterk innvirkning på den norske scenen. Spesielt Parker har blitt trukket fram av norske artister og presentert på scener i Oslo og Kongsberg.

Som med flere improvisasjonstrioer som har holdt på over lang tid, deriblant Lokomotiv Konkret (Dror Feiler, Sören Runolf, Tommy Björk) og Gush (Mats Gustafsson, Sten Sandell, Raymond Strid) spiller tiden, det inngående kjennskapet man kan opparbeide i et personlig forhold over lang tid, en stor rolle. Det ser ut til jo lenger man improviserer sammen, jo sterkere blir musikken.

von Schlippenbach har en imponerende CV innenfor akademia, og valget av denne retningen, fri-improvisasjon, bekrefter kanskje myten om hvor avhengighetsskapende denne musikken kan bli når man først oppdager den. Han står også bak selskapet FMR og orkesteret Globe Unity Orchestra som har spilt en sentral rolle i den frie musikken.

von Schlippenbach drev en tonelek i Smeltehytta som var ganske morsom og spennende. Han spilte på en måte mer opp mot Parker og Lovens enn han spilte med dem, han brukte hele instrumentet og skapte ganske utradisjonelle klanger da han slo på strengene i flygelet. Lovens har kanskje spilt en rolle i utviklingen til Paal Nilssen-Love; han delte seg mellom voldsomme og ekspressive virvler, til minimalistiske klangeksperimenter der tonene i metalldingsene han slo på vibrerte i den varme luften. Parkers sirkelpusting og ganske originale bruk av munnstykket åpnet for lydmuligheter som kanskje blir betraktet som atonale og skjærende. Parker spilte nok litt på disse fordommende, samtidig som han spilte helt fantastiske strekk på sopransaksofonen - som han gjør hver gang.

Trioen var utrolig samspilt uten at man kan si at de egentlig dro i samme retning. Og selv om disse mennene begynner å bli gamle manglet det ikke på kraft, intensitet og driv.

En spennende møte med en innflytelsesrik og fremdeles hardtslående trio.


comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo