Intervju: Norma Sass

Norma Sass har sikret seg spilletid under Øyafestivalen, og det i god tid før de har ferdigstilt sin første EP. groove tok en prat med jentene før de slår i gjennom stort.

Det hviler noe halvskummelt over nye band som tilsynelatende kommer ingenstedsfra, og plutselig ender opp med å spille på en av Norges største festivaler. Hvordan i alle dager gikk dette til, og jeg som ikke har hørt om de en gang?

Norma Sass er et slikt band. De har nylig byttet navn fra Enorma Sass som var et bokstavpuslespill av forbokstavene til alle i bandet. For tiden består det av fem jenter i tjueårene som lever det glade studieliv i hovedstaden ved siden av å være i øvingslokalene så ofte de kan.

Nå er det i ferd med å gi resultater. For ikke bare har de blitt hypet frem av Urørt for den fengende debutlåten Japan, nå skal de også være med i konkurransen deres; Zoom Urørt. Og til sommeren har de blitt huket inn til å spille på selveste Øyafestivalen. Det største paradokset er jo naturligvis at de fremdeles ikke har gitt ut en EP-en gang, så det er med en slags beundrende nysgjerrighet at jeg spør hvor veien går videre:

- Ambisjonene våre er å lage masse bra musikk og kose oss og ha det fantastisk gøy underveis. Vi er sultne på erfaring, og vil spille så mange konserter vi kan. Vi vil gjerne spille mer utenfor Oslo! Vi ser selvfølgelig også frem til å gi ut noe når tiden er moden! For tiden planlegger vi å få i stand en EP til våren. En større utgivelse blir det nok lengre til, men den kommer!

Foreløbig låter de unektelig som enda en gren på stammen til det stadig voksende indierocktreet i Oslo. Et miljø hvor alle kjenner alle, og musikktrivia står i fokus. Det er derfor fristende å spørre hvem Norma Sass ville vært om de fikk være indierock-stjerner for en dag?

- Vi er fem personer med vidt sprikende musikkpreferanser. Lista over band vi hører på ville ha blitt lang og vanskelig å oppsummere! Vi hører på alt fra gamle klassikere til nye demoband, vi følger for eksempel med på utviklingen til Fjorden, Baby! og The New Wine, og blandingen og kompromissene vi kommer inngår er hva du får servert!

Norma Sass vil ikke være som noen andre, men de innrømmer at de ikke kan være noe annet enn hva de er:

-Vi har gjentatte ganger fått høre at folk synes det er befriende å ikke plages med masse tydelige referanser i musikken vår. Vi er et selvstendig band som lager og fremfører all musikken vår selv, og vi har ikke blitt konstruert av noen. Vi er hardtarbeidende og målbevisste og har vært selvdrevne hittil når det gjelder å skaffe spillejobber, studiotid og lignende. Vi vil derfor ikke lage musikk som må likne annen musikk. Men i samme ånden har vi heller ikke noe ønske om å være noe annet enn et indierockband.

Leve Radio Tango!

Med tiden har det også blitt en del konsertspilling rundt omkring i tigerstaden, men jentene vil som sagt gjerne utvide sine geografiske muligheter, og det er ikke uten grunn:

Vi har hittil spilt ca 20 konserter, de fleste i Oslo. Kuleste konserten er allikevel den vi spilte på Studentersamfunnet i Trondheim, der var det trampeklapp og vi måtte tilbake til scenen to ganger for å spille ekstranummer. Det var et flott publikum der!

Det satses relativt tungt på norsk musikkliv om dagen, og tilbudet i Oslo er bedre enn noen gang. Og bedre vil det bli da storsatsningen øvingshotellet kommer ordentlig i gang. Men om gruppen skulle hatt anledning til å forandre på noe i bransjen, hva ville det ha vært?

- La Radio Tango leve! Mer spilling av uavhengig, ikke-kommersiell eller usignert musikk på radio, flere billige øvingslokaler, flere konsertsteder for flere band. utvidelse av musikkskolen som er eneste rimelige kommunale musikkopplæringstilbud for unge, og som nå dessverre har lange ventelister og korte "timer".

Så er det kanskje ikke rart at Norma Sass er i ferd med å plante seg et navn i norsk musikkpresse allikevel. De virker oppriktig talt engasjerte, spillelystne og fokuserte. Og det er jo akkurat slik Trond Giske og resten av den såkalte kultureliten liker det. Men avslutningsvis må jeg jo spørre: hvem liker de?

- Akkurat nå har vi har trua på at Fjorden, Baby!, Kråkesølv, Lama, og The New Wine kommer til å gjøre det bra i 2009. Og forhåpentligvis følger vi på!

Norma Sass spiller på Revolver i Oslo, sammen med den lovende Bodøværingen Kråkesølv i morgen. Har du ikke anledning til å delta så kan du lytte til bandet på deres Myspace-side


comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo