8 kjappe: Nils Bech

Nils Bech og Bendik Giske som oppvarming for Bruce Springsteen? Det hadde vært noe det. Men først er det by:Larm som gjelder.

Relaterte sider:

Nils Bech

Bendik Giske

Hva betyr by:Larm for dere som artister?

Nils Bech: Jeg synes det er fint at en hel helg blir satt av til å fokusere på bare band, og at det er en fin miks av etablerte og mere uetablerte artister. For oss så håper vi at det skal føre til flere muligheter internasjonalt.

Hvilken betydning ville det hatt for dere å "slå gjennom" på by:Larm?

Bendik Giske: Man kan vel bare spekulere i at det ville gi muligheter til å nå ut til et større publikum, ved hjelp av management og mer presseomtale. Først og fremst gleder jeg meg til å spille på The Villa sammen med masse andre fantastiske band på samme label som oss.

Hvordan ser dere på tilstanden til norsk musikk anno 2010?

Bech: Vi synes det er veldig flott med de små labelene som gir ut utrolig mye bra.

Hva er holdningen deres til ulovlig nedlastning og hvordan ser dere på en fremtid som plateartister?

Giske: Ulovlig nedlasting er åpenbart kommet for å bli. Jeg skal ikke gi ulovlig nedlasting noe skryt, men det er vel åpenbart at deling av musikk over nettet har betydd mye for artister i startgropa og som ikke har et stort apparat rundt seg. Det er jo ikke pent å stjele, så det gjelder finne en løsning der man kan høre musikk lovlig uten for mange fordyrende ledd. Deichmanske Bibliotek var faktisk inne på en online løsning en gang som het “låt-lån”. Den ble aldri noe av, men vi trenger flere sånne ideer.

Bech: Jeg er enig med Bendik, en tjener penger på radiospilling og konserter og mindre og mindre på platesalg.



Hva er deres tanker om støtteordningene som finnes til norsk musikkliv per i dag? Hva er bra, hva kan bli bedre?

Giske: Vi er utrolig heldige som har mulighet til å gjennomføre prosjekter uten at vi er avhengig av at det skal bli en kommersiell suksess. Det ville blitt vanskelig i lille Norge, og det ville fort til en kulturell forflatning. Det problematiske med støtteordningene er at man fort kan havne i en hverdag der man konstant sitter med søknader, budsjetter og prosjektbeskrivelser, gjerne fordi man er avhengig av støtte fra flere instanser for å gjennomføre et prosjekt. Blant venner kaller vi det “søknadshelvetet”. Jeg har fortsatt ikke levert en rapport til kulturrådet for et prosjekt var i oktober! Ideelt sett fikk man mer støtte over lengre tid, så man kunne brukt mer energi på musikk.

Bech: Den er sikkert bra, men jeg har aldri sett noe til de pengene.

Hva er deres oppfatning av forholdet mellom hva kritikere likere og hva publikum kjøper?

Giske: Jeg kjøper ofte det kritikere liker, og føler meg som “folk flest”.

Hvilket band drømmer dere om å varme opp for?

Giske: Jan Garbarek, og det Nils sier.
Bech: Morrissey, Kate Bush, Fleetwood Mac eller Bruce Springsteen.

Hvilke håp og drømmer har dere for 2010?

Giske: At noen varmer opp for OSS.
Bech: Enig, og at folk liker plata som kommer på Fysisk Format i april.

Foto: Anne V. Erichsen/Nils Bech MySpace


comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo