Intervju: Camera Obscura

Camera Obscura om livet som et nesten perfekt band, Phil Spectors rolle som galing og Berry Gordys oppsiktsvekkende gode form.

Relaterte sider:

Camera Obscura

Tiden ser ut til å ha stått stille for de nostalgiske skottene i Camera Obscura. Ikke har de noe utpreget begrep om hvor de var dagen før, og det er såvidt de vet hvor de er i dag. Det er et halvblidt førsteinntrykk som møter meg på bakrommet til Parkteateret scene i Oslo hvor Camera Obscura senere på kvelden skal levere en etterlengtet konsert.

Men akkurat nå er det lite som minner om et band med verken selvtillit eller glamour, tvert i mot ser de to jentene Traceyanne Campell og Lindsay Boyd ut til å ha møtt veggen. Og til tross for mine instendige gratulasjoner med at bandet har i manges øyne laget et av årets beste album, så er ikke dette helt dagen.

- Vi kom fra Gøteborg for ikke så mange timer siden. Turnèlivet er en ganske intens måte å tjene penger på, og den blir bare hardere. Folk forventer mye av oss, og det er vår plikt å levere.

Nesten perfekt

I Sverige har bandet tilbrakt mye tid, og da spesielt i Stockholm hvor superprodusent Jari Haapalainen holder til. Han har vært kreativ leder for bandets to siste plater, og bidratt til å strekke lydbildet til Camera Obscura tett opptil perfeksjon. Hvertfall i mine ører.

- Det er ikke noe vi etterstreber å få til, og det er nesten litt artig hvordan andre ser ut til å se på musikken vår som perfekt. I våres øyne er den full av hull, mener vokalist Tracyanne Campell.

Men uansett hvor lite selvprofeterende bandet ser ut til å være, er det tydelig at det er svært få steder de trives bedre enn i studioet til Jari.

- Hos Jari får vi bruke en rekke gamle instrumenter, og måten han arbeider på ligger tett opptil det vi ønsker av en produsent. Mange studioer vi har brukt har vært kalde og upersonlige, Jari gjør ting intimt og med presisjon slik som Phil Spector.

Samarbeider gjerne med Motown

Phil Spector er til stedet praktisk talt hele tiden på Camera Obscuras plater, men det musikalske geniets skjebne som sensasjonspressen gale mann er bare tragisk mener jentene.

- Spector er blant de viktigste musikerne som har levd, men på et eller annet tidspunkt så tippet det over for han. Han utfordret hele tiden grensene for hva han kunne gjøre, det gjaldt dessverre også i dagliglivet.

Lyden fra den gamle bilfabrikken Motown i Detroit er også en naturlig kobling til Camera Obscuras lydbilde, og intervjuet får et oppsving da jeg nevner at Berry Gordy så sjokkerende livlig ut i en offentlig opptreden nylig.

- Han må jo være 80 år nå, men virker utrolig pigg. Det ville ho ha vært en drøm for enhver musiker å kunne gå i studio med han, men det spørs om han hadde fått like mye igjen for det som oss, sier jentene med glimt i øyet.

Tjener ikke penger på plater

For tiden er imidlertid Camera Obscura hos det kredible labelet Merge. Et plateselskap som er kjent for å ta vare på artistene sine, og slippe vannvittig gode plater mener gruppen.

- Vi har aldri hatt ambisjoner om å være et lite indieband som ingen bryr seg om. Det har bare blitt slik. Men vi føler at signeringen til Merge er et steg i riktig retning for hvor vi ønsker å gå. De tar godt vare på oss der.

Og hadde kritikker vært ensbetydende med knakende gode salgstall hadde Camera Obscura vært mangemillionærer, men det er de imidlertid ikke.

- Det blir bare hardere og hardere å tjene penger på å være artist. Alt for mange tror de kan stjele musikken vår uten at det går utover oss. Vi er veldig glad for å få reist rundt på denne måten å møte fansen, men snart er det den eneste måten vi kan tjene penger på musikken.

For selv om bandet er positive til de nye streamingtjenestene er det foreløpig lite å hente hjem av midler til å leve livet som musiker. Allikevel trekker vi alle på smilebåndet da jeg avsluttende forteller at deres gamle produsent Stuart Murdochs nye prosjekt God Help The Girl minner mer om deres plate enn hans egen. Der er de nemlig riv ruskende uenig.

- Hæ? Nei, den høres jo bare utrolig overprodusert og kjedelig ut. Slik har vi aldri forsøkt å være. Vi samarbeider gjerne med Murdoch igjen, men akkurat nå er han i altfor stor grad på jakt etter det perfekte, humrer jentene og avslutter.

- Og som du vet nå, det er jo ikke oss i det hele tatt.





comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo