Chairlift, Blå 28.mai

Som først ut i Skandinavia fikk Oslo og Blå besøk av det Apple-hypa bandet Chairlift som leverte en fin og stemningsfull konsert.

Alle bilder: Chris Erlbeck

Apple har vist seg å ha ganske så stor markedskraft. I hvert fall valgte de blant annet låten Bruises av bandet Chairlift fra Colorado som en av promosangene for sin nye iPod Nano. Et lykketreff for bandet som har gjort dem kjent langt utenfor asfaltjungelen i Brooklyn og brakt dem helt til midnattsolens-land, Oslo og Blå.

Det Chairlift egentlig ville med musikken da de startet tilbake i 2006 var å lage noe såpass originalt som livemusikk til hjemsøkte hus. Og selv om de har flyttet på seg og søkt nye utfordringer siden den tid var ikke spøkelsesestetikken så altfor langt unna på Blå på torsdag. Lyssettingen på bakteppet ga et snev av Twin Peaks referanser, og et illsint kattehyl fra vokalist; Caroline Polachek, satt en støkker i publikum.

Mulig var det ikke hus eller spøkelser nok i Colorado, eller i hvert fall ikke nok hus med spøkelser i, for etter hvert relokerte bandet til Brooklyn og New York i søken etter ny inspirasjon – og der i storbyen på USAs østkyst gikk ting plutselig ganske raskt. De signerte for indielabelen Kanine og gjorde konserter sammen med mer kjente aktører som MGMT og Yeasayer.

Så kom Apple på banen ved en tilfeldighet, og torsdag kveld var bandet å finne på scenen på Blå med debutplaten Does You Inspire You som har fått mye oppmerksomhet og gode tilbakemeldinger fra media.

Konserten begynte vel sånn cirka der vi kunne forvente; med 80-tall-inspirert synthpop og akkurat passe ekko på vokalen til vokalist og keyboardartist Polachek. Polachek stod også for det meste av sceneshowet bak sitt røde keyboard. Hun serverte noen krumspring som en indianerdansende liten pike på scenen til blant annet hiten Bruises – og akkurat blant disse regndansaktige bevegelsene med enten maracaser eller kubjeller var Chairlift på sitt beste.

Chairlifts fyrte av kruttet overraskende tidelig, allerede etter circa 20 minutter dro de Nano-hiten Bruises, og det ungdommelige publikummet foran scenen slengte seg ut i dans og andre former for rytmiske bevegelser. Og publikum så ut til å storkose seg, selv om en kanskje kunne etterlyst litt mer pådriv fra de to guttene Patrick Wimberly og Aaron Pfenning på henholdsvis trommer/bass og gitar/vokal.

Lyden var det ingenting å utsette på denne kvelden; det var verken for høyt eller for lavt, og detaljene kom godt frem. Vokalen til Polachek satt som støpt, og best av alt fungerte den nok i de høye partiene, og mot den mer lavmælte vokalen til Pfenning var det tidvis riktig så vakkert. Artig var det også at Wimberly i et litt mindre småsjenert øyeblikk tok med seg bassen frem fra bak trommene og ristet litt løs midt på scenen.

Før ekstranummeret avsluttet bandet med singelen Evident Utensils, og sammen med hiten Bruises stod den frem som kveldens to høydepunkter. Mye på grunn av sine statuser som ”hiter”, og mye på grunn av at akkurat disse to har en litt annen oppbygging og en mer pop- og upbeat-tilnærmet sound enn mesteparten av bandets andre låter.

Oppsummert ble konserten en meget fintfølende og stemningsfull affære. Bandet bar nok preg av å ha et litt tynt materiale med seg over Atlanteren, og modig var det også, om ikke litt overambisiøst, å spille den mest kjente låten såpass tidlig i settet. Avslutningslåten; den franske og lett iørefallende Le Flying Saucer Hat, er nok den som kommer nærmest de to nevnte hitene i oppbygning, og med den viste Chairlift seg som et band som er fortjent hypen.

Så det er bare til å se frem til Øya i august. Da blir det nok et møte med elektropop influert av 80-talls synth, og i Middelalderparken kommer nok spøkelsestrioen virkelig til sin rett.





comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


ballboy - The Royal Theatre

(SL)

Bm: Mektig gitarpop fra Skottlands best bevarte hemmelighet. Trenger norsk distributør.

Flere:

Sharon Van Etten - Tramp
Pernice Brothers - Live a Little