Debatt: Motorpsycho

- Det er en gedigen misforståelse å tro at kunstneren skylder publikum noe som helst, sier Rune Kristoffersen i sitt tilsvar til Øyvind Addes kommentar om Motorpsychos kommende utgivelse.

Relaterte sider:

Motorpsycho

Av Rune Kristoffersen, Rune Grammofon
Øyvind Addes bekymringer for både artister, fans og plateselskap er rørende, samtidig som han synes å kunne se inn i fremtiden når det gjelder den aktuelle musikkens skjebne.

Det han glemmer, er at en artist/kunstner må følge sin egen visjon og dyrke sitt kunstneriske uttrykk uten tanke på hva dette kan føre til i den ene eller andre retningen. Det er en gedigen misforståelse å tro at kunstneren skylder publikum noe som helst fordi disse skal ha holdt artisten i live gjennom platesalg og konserter. Den dagen kunstneren gir publikum det de vil ha ene og alene av den grunn, er han død, ihvertfall kunstnerisk sett.

Derfor er spørsmålet om det hadde vært mulig for Motorspycho å drive det så langt som de har uten et betalende publikum fullstendig irrelevant.

Rune Grammofon har aldri vært et elitistisk plateselskap, tvert imot ønsker vi at musikken skal nå ut til flest mulig. Derfor har vi i lengre tid hatt nesten all musikken tilgjengelig gjennom over 200 lovlige digitale utsalg verden over, det samme gjelder Spotify. Men det er også helt nødvendig å ha friheten til å kunne gjøre ting utenom malen og utfordre tankene om hvordan ting må gjøres. Noe annet ville vært drepende kjedelig.

TLRC er et eksperiment og tiden vil vise om det er liv laga. Det finnes mange selskaper og artister verden over som jobber ekslusivt og alternativt med små opplag. Dette er et valg kunstnere og utgivere kan ta, og jeg skjønner ikke helt poenget med en slik massiv og surmaget kritikk.

Om artistene blir (ytterligere) marginalisert gjenstår å se, men jeg tror det motsatte. Både Stian Westerhus, Maja Ratkje og så vidt jeg vet alle i Ultralyd lever av musikken sin på et eller annet vis, plateutgivelser utgjør økonomisk sett ofte en svært liten del av inntektene, men er likevel særdeles viktige for artisten på andre måter.


comments powered by Disqus

 



Thor-Eirik Johnsen
2009-04-24

Jeg synes kritikken til Adde fremstår som lettere absurd. Et nytt "boutiqe"-label som gir ut forseggjorte og spesialiserte vinylplater til de som engasjerer seg for sånt er noe man skal hylle, ikke fordømme, i min verden. Jeg tipper at TLRC ikke kommer til å ha noe problem med å selge de 500 eksemplarene som trykkes av hver plate.

Karl
2009-04-24500 eksemplarer?

Det blir vel fler en 500 eksemplarer av Child of the future?

Thor-Eirik Johnsen
2009-04-24TLRC

Det blir det sikkert, men så blir den heller ikke utgitt av den nye etiketten TLRC. I følge intervjuet med Kristoffersen på Ballade blir det kun trykket 500 ex av TLRC-platene.

Øyvind Adde
2009-04-24Re: 500 eksemplarer

Tror ikke du skal være redd for at 500 er grensa.

Men tenk om det var det. Tenk så gøy om du var #501 i køen.

Kanskje det hadde gitt deg noen perspektiver?

Artikler, nyheter


Hex-Trem? Nostalgie de la Boue

Geir Levi Nilsen har lest boken XTRM - Krig I Oslos Gater av Jan Kallevik.

Podium

Hovedsiden / Siste:

Til Vigdis av Jan Garbarek
06.04.14 - 17:56

Indie band i Oslo søker trom...
23.03.14 - 15:52

Bassist sökes till osloband
17.03.14 - 22:40

> Registrer deg som forumbruker her.

Feedback


Jeg Vil Hjem Til Menneskene - Susanna Wallumrød
Konservativ?
(05.04.11)

Memories Of A Lifetime - Ole G. Nilssen
En fantastisk CD. Blir aldri lei av denne musikken!
(03.04.11)

The Agent That Shapes The Desert - Virus
Heilt ueinig
(29.03.11)

Groovissimo