Molde Jazzfestival: Trondheim Jazzorkester & Maria Kannegaard Trio

Kulturhuset 20-7-2005

Maria Kannegaard Trio har eksistert siden 1997, og har de siste fem årene bestått av Kannegaard på piano, bassist Ole Morten Vaagan og trommeslager Thomas Strønen. Dette var i dag kompet i Trondheim Jazzorkester, som fremførte en sterk konsert med Kannegaards komposisjoner på repertoarlista. Eirik Hegdal stod for arrangementene og er storbandets leder for dette prosjektet.

Etter tidligere å ha vært kjent med Erlend Skomsvoll som arrangør for Trondheim Jazzorkester var det med litt spenning i kroppen jeg satte meg ned i Kulturhuset. Spenningen forsvant imidlertid straks bandet begynte å spille, og Eirik Hegdal skulle vise seg frem som en arrangør Midtnorsk Jazzsenter bør være stolt av. I en moderne og oppdatert stil fikk man en innføring i Kannegaards arbeid, en kombinasjon av komposisjon og arr som gjorde seg svært godt.

Besetningen var plukket ut og satt sammen av Kannegaard og Hegdal, noe som i tillegg til kompet resulterte i to trompeter, fire saksofoner, en trombone, en vibrafon, en perkusjonist, og noe så spennende som to celloer og en fiolin. Om strykere kanskje har blitt brukt i storband før, var denne trioen uansett et fantastisk innpust i konserten. Honnør!

I god storbandånd fikk hver og en utøver spille hver sin solo hvor mulighetene for total utfoldelse var en forutsetning. Dette ga i tillegg til Hegdals arrangementuttrykk en flott bredde, og skal jeg fremheve en av de mange gode prestasjonene, må Erik Johannessens trombonesolo på låta Hvorfor Ikke nevnes. Mye av grunnen til at nettopp denne soloen skilte seg ut, var underlaget i bandet. Da strykerne vampet et småfunky ostinat, Strønen la en løs, men drivende gruv i trommene, og dynamikken gradvis steg og blåserekka til slutt slo til med underlaget – da ble det hele bare fantastisk. Videre viste perkusjonist Tor Haugerud sine ferdigheter sammen med Strønen i introen til låta Rett og Slett. Rett og slett en overveldende opplevelse.

Maria Kannegaard kom imidlertid litt i skyggen av storbandet. Selvfølgelig fikk hun sagt sitt i sine soloer, men temaene ble hovedsakelig presentert tutti, og tangentene falt desverre ofte bort blant alle stemmene på scenen. Om dette kanskje var et lite savn, veide prestasjonene ellers ganske godt opp.

Under festivalåpningen på mandag uttalte festivalsjef Jan Ole Otnæs at Trondheim Jazzorkester burde bli det første store jazzband på statsbudsjettet. Etter denne konserten kan man ikke gjøre annet enn å si seg enig.


comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo