Konsert: Random System Festival - Jazzkammer/HC Gilje

Parkteateret, 15/04-04

Random System Festival er arrangert av Alexander Rishaug og Andreas Meland, selv aktive musikere innenfor norsk elektronisk musikk. Støyduoen Jazzkammer og videokunstneren HC Gilje framførte sitt bestillingsverket på denne åpningskvelden av festivalen.

HC Gilje har siden slutten av 90-tallet operert på den internasjonale scenen med sin video- multimediakunst, og han har også en fast videoimprovisasjonstrio med navnet 242.pilots.
Dette bestillingsverket la altså opp til en eksperimentell audiovisulle festaften, der Jazzkammers støykollager og HC Giljes billedmontasjer skulle forenes.

Kvelden var delt i to der første del var pre-produsert. Billedmessig var dette forankret i Tokyo by der Giljes kamera utforsker byens spesielle arkitektur i close ups eller i panorama. Menneskene i byen er også portrettert på samme måte; nærbildene identifiserer enekltindivider, de vide utsnittene fanger menneskemassenes bevegelsesmønstre. Bildene er ofte bearbeidet inn i kvadratiske og linjære strukturer/former i et krysningspunkt mellom Picasso, Kandinsky og Malevich, samt at Gilje tidvis legger på litt støy eller andre forstyrrende elementer. Jazzkammers fragmenterte støy er tilpasset bildemontasjen så konkret at omtrent alle klippene kutter i lyd og bilde samtidig. Filmen eller filmene blir veldig tema- og sekvensorientert både på lyd og bildesiden. Flere klipp er ganske eksepsjonelle, og formene, de spesielle fargene, og musikken praktisk talt eksploderte i nær fullkomne symbioser noen ganger. Andre ganger fungerte disse elementene løsrevet fra hverandre. Spesielt de sterke, men allikevel litt duse fargene gjorde et ganske sterkt visuelt inntrykk, et poeng Gilje også har brukte som virkemiddel i det han veksler mellom fargerike sekvenser og gråere bilder i rytmer.

Andre del var et improvisert sett der Gilje brukte noen av de samme bildene fra Tokyo by fra bestillingsverket som materiale, mens Jazzkammer løp mer løpsk i støyens irrganger i forhold til den strenge formen fra første sett. Giljes fokuserte på de kvadratiske formene vi kjenner fra tidligere i tillegg til at han introduserte flere teknikker, som å oppløse bildet og forvandle det til abstrakte former, og forme tilbake til figurer. Jazzkammer buldret behagelig mye, men ikke så heftig som de har vist tidligere.

En interessant kombinasjon av artister som satt Jazzkammer, og antagelig HC Gilje, i et nytt perspektiv for kveldens publikum. De som skal til Kortfilmfestivalen i Grimstad i juni kan glede seg til å oppleve bestillingsverket der. I nær fremtid bør man konsentrere seg om resten av Random System Festival.


comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo