Kongsberg Jazzfestival: Eugene Chadbourne, Pat Thomas, Jimmy Carl Black, EnergiMølla 3/7-03.

Protest med humør.

Noen bak meg i salen sa at han er musikkens svar på Michael Moore. Vel kanskje, den fysiske likheten er der. Det samme er satiren og humoren, og ikke minst forakten for Bush-administrasjonen. Artisten, musikeren, komponisten, satirikeren og skribenten Eugene Chadbourne behersker country, bluegrass og fri-improvisasjon, gjør coverlåter, spiller egne komposisjoner, og er en virtous på banjo og gitar. Med seg til Kongsberg har han Jimmy Carl Black og Pat Thomas. Sistnevnte er kjent som musiker innen feltet fri-improvisasjon, piano er hans instrument, og han har tidligere jobbet med både Thurston Moore og Derek Bailey. Jimmy Carl Black startet på begynnelsen av 60-tallet bandet Soul Giants, og etter Frank Zappas inntreden i 1964 ble bandet til Mothers of Invention. Siden var han også en periode med Captain Beefheart som trommeslager.

Cheyenne-indianeren Black var salens midtpunkt da han gjorde vokaljobben på Willie The Pimp, originalt framført av Captain Beefheart på Zappas Hot Rats. Ellers var Black opptatt med å servere en trommebeat pr. låt, jeg har sjelden sett en mindre travel trommeslager. Men sammen med Thomas' merkelige improvisasjoner på keyboards og piano, og Chadbournes allsidighet på strenger og vokal, fungerer Blacks trommer godt som eneste stødige element i musikken.

Denne selsomme trioen spilte også covere av Willie Nelson (Healing Hands of Time) og Fats Waller. Men det var satire/protest-perler som Chadbournes omskrevede The Girl from Al Qaida (Ipanema) og hans egen I Support The Troops, And I Want My Money Back som satte stemning i salen.


comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo