Konsert: Architecture In Helsinki

Garage, Oslo, 09.11.05

Jamen, jamen... skulle du sett? Stinn brakke, fullt hus og kamp om plassene på Garage på en ordinær tirsdagskveld? Det var uventet, gitt. Og skrekkelig gledelig. Det er ikke hver gang man skal få lov til å leke svane og strekke hals så langt en er kar om når klodens ulike band gjester Garage - desto mer hyggelig når det da skjer. Årsaken denne gang var Melbourne-ensemblet Architecture In Helsinki - hvis bandnavn fortsatt er en gåte for undertegnede - som er aktuelle med den ypperlige og ytterst eklektiske In Case We Die. Om tittelen er jeg heldigvis hakket mer informert; den henviser til hva vokalist Cameron Bird senere omtalte som en "pinefull innspilling". Man kan forstå ham. Med åtte medlemmer på tre instrumenter hver, i tillegg til åtte vokale bidrag, skal det en skarp nål til for å få sydd det hele sammen. Cameron Bird er ei slik nål.

Bird startet sin musikerkarriere som gitaronanist med forkjærlighet for Led Zeppelin og Primus. Det er nå historie. Architecture In Helsinki er tre og et halvt minutt lange folkpoppsykedeliske symfonier med utstrakt bruk av messingblåsere, xylofoner, tamburiner, kubjeller, triangler, tverrfløyter og alskens andre instrumenter som kan kjøpes for penger på et konkursbo, og det er i det hele tatt fryktelig lite som minner om Led Zeppelin, gudskjelov. De åtte på scenen kan vel ikke oppsummeres som annet enn noe broget forsamling: tre skjønne piker, fire karslige solbrune menn og en hippie med dreads. Alle åtte fløy rundt på scenen i en blanding av hoppende eufori og behov for å bytte instrument – trombonist Gus Franklin kom av og til byksende frem fra intet med trombonen veivende i alle retninger etter lange feltrekognoseringer på scenen, akkurat i tide til å være med på leken. Samtlige andre byttet plass som hadde de maur i skrittet, uten at det egentlig gikk på bekostning av det tette samspillet.

For tett låt det. Og samspilt. Samt kaotisk, la oss nå ikke glemme det. Musikalsk låter In Case We Die som om Dexys Midnight Runners skulle ha paret seg med Fiery Furnaces, The Specials, Lightning Seeds og – huh! - UB40! - hvilket jo er en ganske så besnærende symbiose. Live får AIH et lettere tivoliet-kommer-til-byen-preg, hvilket ikke er å forakte på en novemberkveld når hovedstaden minner om alt annet enn rullende forlystelsessentre. Eminente og fantastisk medrivende It5 – en låt om matematikk- er gjort unna på knappe tre minutter, med messingblåsere og hausende jubelrop fra et entusiastisk publikum. Deretter kommer slagene tett, fra grymme Neverevereverdid, In Case We Die og What's In Store, i tillegg til frenetiske Do the Whirlwind samt geistlige versjoner av Vanishing og The Owls Go fra 2003s nesten like staselige Fingers Crossed.

Bare unntaksvis kunne man ane tilløp til jamming og lange instrumentalpartier, men selv de av en slik jublende art at man glemmer eventuelle misantropiske tankesprang og kaster seg med i dansen. Med hissig bruk av trompet, trombone og tuba kan selv en vindskjev og ikke veldig fysisk aktiv groove-skribent kjenne blodårene åpne seg, hjertet slå hardere og nytt friskt blod strømme rundt i kroppen.

Bandet så ut som de koste seg, klukket og lo om hverandre og med publikum, og ble attpåtil invitert på røykalaks neste morgen hjemme hos en av konsertgjengerne. På spørsmål om hva publikum anbefalte bandet å få med seg i Oslo, var svaret "the fjords!" Tre heldige vinnere ble også trukket opp på scenen, og satt til å slå på kubjelle og triangel – og alt i alt var Architecture In Helsinki så livsgivende og forfriskende denne kvelden at smilet fortsatt ligger klistret i kjakene. Suksess på alle fronter, altså.


comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Gwen Stefani - Love. Angel. Music. Baby.

(Interscope)

Årets album er her. Gwen Stefani har kastet gutta på dør og leverer på egenhånd. Girl, you've got style!

Flere:

The International Tussler Society - Motorpsycho Presents the International Tussler Society
Fila Brazillia - Jump Leads