Slutt for Blå Rock?

Tromsøs folkevalgte er kulturfiendtlige, mener grooves lokalreporter i denne kommentaren om rockeklubben Blå Rock.

Blå Rock i Tromsø må være stille etter klokken 23 – hver kveld. Byens kulturfiendtlige og OL-kåte politikere har bestemt at den viktigste rockeklubben i nord i praksis ikke lenger kan arrangere konserter, da lydgrensen på 22 desibel (det betyr hvisking) gjør dette umulig.

At Blå Rock har vært Ishavsbyens viktigste konsertscene i over 15 år, og at det der har vært arrangert hundrevis av konserter med alt fra verdenstjerner til lokale band, er glatt oversett av fra et styre i denne byen, som de siste årene totalt har oversett de små og viktige aktørene - de som har dannet fundamentet til at Tromsø faktisk har et større kulturtilbud enn folketallet skulle tilsi.

ROCKFEST vil nå bli helt umulig å gjennomføre. Med fire band hver dag må konsertene starte før Dagsrevyen hvis arrangementet som har blitt avholdt i fire år, og som har spredd seg til Bergen og Oslo, skal holde seg innefor de nye reglene.

Hvordan er det mulig å være så bevisstløs? At én nabo – på en tomt der et verneverdig hus ble ulovlig revet noen år tilbake - skal få trumfet gjennom dette håpløse vedtaket, lukter mildt sagt ille. Det kan virke som om OL-tåka har lammet det meste av klarsyn for byens folkevalgte. For hva er det de ønsker? En soveby, der hensynet til moralløse eiendomsspekulanter går foran offentlig interesse.

Dette er en skandale, som knapt er omtalt i byens største avis. Hvor er kulturredaktøren i Nordlys?

Hvis dette vedtaket ikke blir omgjort har Tromsø mistet nok et uhyre viktig kulturtilbud, men det ser selvsagt ikke våre folkevalgte som knapt har satt sine bein på en rockeklubb. Nei, der i gården er det tydeligvis den tungt sponsede og klassiske Nordlysfestivalen som gjelder.

Fiffen får sitt, rocken lider og den engang så pulserende musikkbyen Tromsø er i ferd med å forvitre – uten at noen ser ut til å bry seg. Grunnlaget for byens største festivaler, Bukta og Døgnvill, skapes på klubbene. Kultur-Tromsø trenger festivaler og festivalene trenger et pulserende klubbmiljø. Det burde også politikerne vite.

Oppfordrer med dette til aksjoner. Råtne egg eller saklig diskusjon, bruk de virkemidler som må til for å få byens politikere til å forstå hvilken kulturpolitisk skandale de står bak.


comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Bonnie Prince Billy - Beware

(Domino)

Djupare inn i countryen enn nokon gong. Men tru ikkje at han sviktar. Langt ifrå.

Flere:

Magnolia Electric Co. - Sojourner
Bonnie Prince Billy - Master & Everyone