Bukta torsdag: Bildeserie

Svenske artister i kø da Buktafestivalen åpnet torsdag. Les rapport og sjekk ut bildeserie fra konserter med blant annet The Cardigans, Lars Winnerbäck, Graveyard og Daniel Norgren.

Foto: Preben Edvardsen

Gult og blått var dagens farger da Buktafestivalen startet opp i går med fire svenske navn på plakaten. Headlineren The Cardigans (bildet) levde ikke opp til forventningene og låt uinspirerte da de planket seg gjennom popklassikeren Grand Turismo uten glød. Ta med at Nina Persson sang gjennomgående surt. Svak konsert. Svake svensker.

Langt bedre med Lars Winnerbäck, som åpnet festivalen med store deler av legendariske The Hellacopters i ryggen. Den svenske viserockeren leverte en mer enn godkjent åpningskonsert, i flekkene riktig så bra og garantert mer støyende enn kjernepublikummet forventet. Ta med at det, som alltid, er tøft å se gitarist Nicke Andersson på scenen.

For psykedeliske og hardtslående Graveyard var den største scenen på Bukta alt for stor. Denne penn har sett svenskene på en liten mørk klubbscene, der bandets harde psykedelia virkelig kom til sin rette. Fra Buktas største scene klarte dessverre ikke Graveyard helt å følge opp dette. Konserten ble rett og slett for introvert, selv om gromlåter fra fjorårets flotte Hisingen Blues pustet liv i en konsert som likevel, totalt sett, var langt mer uforløst og stillestående enn forventet.

Best av svenskene var Daniel Norgren, som lett sto bak den mest helstøpte konserten torsdag (egen anmeldelse). Amerikanske She Keeps Bees sto forøvrig bak den nest beste fra den minste scenen, Little Henrik, som i årets utgave er blitt riktig så flott!

Åpningsdagen av Bukta 2012 var totalt sett ganske skuffende, og sto sånn sett bra til det ufyselige regnværet som preget tordagen.

Fotograf Preben Edvardsen har levert bilder fra første dag på årets Buktafestival. Sjekk ut bildegalleri ved å klikke på bildet av en fornøyd Lars Winnerbäck.



comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo