8 kjappe: Alexander von Mehren

Etter å ha spilt med band som Hypertext og William Hut, begynner nå solokarrieren til von Mehren å ta form. I løpet av året kommer forhåpentligvis debutalbumet ut, og i februar tar han med bandet over fjellet til årets by:Larm.

Relaterte sider:

Alexander Von Mehren

Foto: Embla Karidotter Dahleng

ARTIST: ALEXANDER VON MEHREN
BY:LARM 2011: FREDAG 22.00 – ROCKEFELLER ANNEX, LØRDAG 22.00 – HERR NILSEN/ØSTKANTEN BLUESKLUBB
LYTT: ALEXANDER VON MEHREN MYSPACE

1) Hva skiller deg ut fra mengden av band og artister?

- Det er noe jeg lar andre vurdere - jeg kan vel heller si noe om måten jeg jobber på og at den kanskje ikke er særlig tidsøkonomisk sammenlignet med andre. Jeg bruker som regel veldig lang tid på ting før jeg er fornøyd; det kommende debutalbumet mitt, "Aéropop", spilte jeg inn i mitt eget studio over en periode på nesten fem år, og de eldste ideene er over ti år gamle! Det er mange fordeler ved å produsere musikken sin selv, men en av ulempene er at man fort kan føle at man har all verdens tid tilgjengelig, og det går utover effektiviteten. Det er uansett en tidkrevende prosess å finne den riktige kombinasjonen av instrumenter og arrangementer når det skal være en velutviklet tanke bak hvert element og når jeg selv står for all prøving og feiling (og så må hver låt passe inn med de andre i albumets konseptuelle form og musikalske palett), men for meg er jo det selve essensen av musikalsk skaperglede!

2) Hvilke inntrykk ønsker du at lytteren sitter igjen med etter å ha hørt deg?

- Jeg er inspirert av mange forskjellige stilarter, og for meg har det alltid vært naturlig å blande elementer fra flere av disse for å forhåpentligvis ende opp med noe som låter friskt og spennende. Jeg håper at musikken min kan fenge førstegangslytteren samtidig som flergangslytteren stadig oppdager nye detaljer, altså at det musikalske uttrykket kan være umiddelbart tilgjengelig, og at detaljrikdommen skaper en dynamisk lytteopplevelse, hvor musikken stadig vekker nye assosiasjoner hos lytteren. Og så håper jeg at albumet gjør lytteren nysgjerrig på hvordan materialet låter i konsertformat og at konsertene gjør lytteren nysgjerrig på hvordan musikken høres ut i innspilt form.

3) Hva er holdningen din til streaming og hvordan påvirker dette deg som plateartist?

- Streamingtjenestenes økende popularitet er jo en naturlig utvikling av at internett blir et stadig viktigere redskap for den musikkinteresserte forbruker. Det burde ikke påvirke hvordan man lager musikk, men heller hvordan man presenterer musikken; det skal jo faktisk være lettere enn noen gang å nå frem til lytteren nå som internett ser ut til å være hovedkilden til visse målgruppers nye musikalske oppdagelser. Jeg tror det er viktig å være aktiv på de sosiale nettverkene - det er en verdifull og enkel måte å komme i kontakt med potensielle lyttere og samarbeidspartnere. Det sier dog seg selv at det blir vanskelig å leve av musikk gjennom salg av innspilt materiale (selv om de færreste gjør det) dersom lytteren kun benytter seg av streaming når han/hun lytter til musikk, men jeg tror at det alltid vil eksistere et utvalg lyttere (særlig innen undergrunnssjangere) som ønsker å "eie" musikken de hører på, i enten digital eller fysisk form - og på den måten støtte artistene de liker.

4) Det har de siste årene vært en økning i digital nedlastning og streaming. Er det derfor nå viktigere med støtteordninger til artister, og er disse per i dag gode nok?

- Vi er virkelig privilegerte som har slike tilskuddsordninger her til lands - det er slettes ingen selvfølge! Foreløpig er albumet mitt selvfinansiert, men det hadde vært veldig fint med et lite tilskudd til de gjenstående prosessene. Gjennom årene med innspillingen av debutalbumet har studioet mitt huset et stadig voksende arsenal av instrumenter og innspillingsutstyr, og jeg har dermed investert i en slags musikalsk bærekraftig utvikling for mitt virke som albumartist ved at jeg potensielt sett kan produsere alle mine fremtidige album på egen hånd uten de store økonomiske konsekvensene rent produksjonsmessig. Den teknologiske utviklingen har ført til at alle med litt startkapital kan gjøre egne innspillinger, og digitalt salg av musikk gjør at man ikke nødvendigvis trenger å trykke opp albumet sitt for å få musikken ut på markedet. Men skal man gjøre det på "gamlemåten" er det naturlig nok en del kostnader rundt de prosessene som da settes i sving.

Jeg har ikke så stor kjennskap til nøyaktig hvordan tilskuddsordningene fordeler støtten mellom ulike musikalske prosjekter som innspilling og turné, men jeg er en stor tilhenger av albumformatet og håper at de med spennende konsepter og ambisiøse ideer for innspilt musikk blir tilgodesett. Selv om det nok er vanskeligere nå enn før å leve av musikk innen visse sjangere, at markedet er i forandring og at det går nedover med det fysiske platesalget, er det viktig å huske på at entusiasmen og interessen for musikk faktisk er noe som øker i samfunnet!

5) Hva er din oppfatning av forholdet mellom hva kritikere liker og hva publikum kjøper?

- God omtale gir som regel positive ringvirkninger og økt oppmerksomhet i mediene. Man blir godt synlig for store målgrupper, men jeg tror at det alltid vil eksistere en subkultur og et undergrunnsmiljø som graver etter musikk som ikke blir omtalt i dagspressen. Personlig blir jeg kanskje aller mest inspirert av 60- og 70-tallets library music, musikk som ikke var ment for kommersielt salg, men derimot for film-, tv- og radioproduksjoner. Her er det uhorvelige mengder fantastisk musikk, særlig av typen instrumental-jazzfunk, med forfriskende tilnærming til produksjon, instrumentering, rytmikk og melodi. Et eksempel på dette er nordmannen Sven Libæk, som fikk noen av komposisjonene sine fra 70-tallet med i Wes Anderson-filmen "The Life Aquatic with Steve Zissou" fra 2004 og som følge av dette opplevde økt popularitet og interesse for sine library music-innspillinger. Kanskje består den musikalske skattejakten for meg av tokter i farvann utenfor der pressen opererer?

6) Hvilket band drømmer du om å varme opp for, og hvorfor nettopp dette bandet?

- Dersom Janko Nilovic i 1974 hadde hatt en urfremføring av sitt fabelaktige "Rythmes Contemporains"-album med fullt orkester, ville jeg (om jeg hadde vært født) ikke akkurat hatt noe imot å varme opp for ham! Det var hans musikk som i 2003 introduserte meg for den nevnte library music-sjangeren, med nettopp dette albumet i spissen. I 1999 var det The High Llamas og Stereolab som stod for en annen viktig omveltning i min søken etter nye inspirasjonskilder, så om sistnevnte band skulle avslutte sin musikalske hvile, hadde det vært fantastisk å varme opp for dem begge dersom det lar seg gjøre en gang i fremtiden!

7) Hvilke håp og drømmer har du for 2011?

- Jeg håper jeg får gitt ut debutalbumet mitt og at livebandet mitt og jeg får presentert materialet for publikum i både inn- og utland før og etter release. De siste årene har jeg skrevet en del strykerarrangementer for band jeg liker og spilt inn vibrafon og piano for dem, og jeg håper på flere slike spennende samarbeidsprosjekter, som alltid involverer like artige, utfordrende og lærerike prosesser.

8) Kan du nevne tre norske band flere burde høre på akkurat nå og beskrive med ett ord hver hvorfor?

- Det får bli litt mer enn ett ord pr. band: Erlend Alm Lerstads geniale soloprosjekt, Kreml, for rastløs variasjon. Chris Holms forfriskende soloprosjekt, for musikalsk intuisjon. Og Mari Kvien Brunvolls nydelige soloprosjekt, for hjertelig innlevelse.

Ingen av disse har utgitt noe ennå, men er navn jeg synes folk burde notere seg for fremtiden.




comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


KRAMPE - eller hvordan en snarvei førte til at du gikk deg vill i skogen

Fortellingen om progressiv rock er fortellingen om en utvikling. Dens historikk har ingen egentlig begynnelse eller slutt., men heller er det en påpekelse av interne faser i en bestemt musikkstil.

Podium

Hovedsiden / Siste:

Hej hej, vad kul att se...
05.07.17 - 16:42

Tips på webbplatser med raba...
21.06.17 - 19:33

Vokalist søker metall/rockeb...
16.06.17 - 14:56

> Registrer deg som forumbruker her.

Feedback


Jeg Vil Hjem Til Menneskene - Susanna Wallumrød
Konservativ?
(05.04.11)

Memories Of A Lifetime - Ole G. Nilssen
En fantastisk CD. Blir aldri lei av denne musikken!
(03.04.11)

The Agent That Shapes The Desert - Virus
Heilt ueinig
(29.03.11)

Groovissimo