8 kjappe: Deathcrush

Kanskje et av de mest originale nye bandene vi har i landet i disse dager, og de kommer garantert til å være blant by:Larms store vinnere. Vi har snakket med de tre bråkmakerne.

Relaterte sider:

Deathcrush

ARTIST: DEATHCRUSH (ÅSE BREDELI RØYSET, LINN NYSTADNES, ANDREAS LARSSEN)
BY:LARM 2011: FREDAG 18. FEBRUAR 23.00 – LAST TRAIN, LØRDAG 19. FEBRUAR 20.30 – INTERNASJONALEN: URØRT-SCENEN
LYTT: DEATHCRUSH MYSPACE

1) Hva skiller dere ut fra mengden av band og artister?

- Linn: Jeg vet ikke om vi er vi riktige folk til å svare på det? Føler ikke at vi gjør noe spesielt for å skille oss ut, men vi gjør jo sikkert enda mindre for å passe inn da.

2) Hvilke inntrykk ønsker dere at lytteren sitter igjen med etter å ha hørt dere?

- Linn: Vil og vil.. Liker at flere er en smule forvirra egentlig. Nå gjelder vel det mest live, i og med at vi ikke har gitt ut noe enda. Men musikk som ikke nødvendigvis forteller deg hva som skal skje rundt neste hjørne, tiltrekker meg.

3) Hva er holdningen deres til streaming og hvordan påvirker dette dere som plateartister?

- Åse: Nå er jo ikke Deathcrush noen plateartist ennå, men der vi befinner oss akkurat nå er streaming gull verdt som promo. MySpace er død, leve Soundcloud! Ikke for å høres ut som "Linda from Spotify" her, men jeg bruker Spotify konstant både hjemme og på telefonen, og jeg ser for meg at debutalbumet vårt kommer til å havne i det biblioteket. Hvis det ikke har dukket opp noe radikalt innen den tid da, hvem vet. Ingen kjøper CDer lenger, og det holder jeg med dem i. CDer er noe skvip. Men downloads skal de som vil både få kjøpe og få gratis med vinylutgavene av alt vi gir ut. Null stress.

4) Det har de siste årene vært en økning i digital nedlastning og streaming. Er det derfor nå viktigere med støtteordninger til artister, og er disse per i dag gode nok?

- Åse: Både nja og njei... det langt flere muligheter for artister å tjene penger nå enn da plateinntekter utgjorde nesten hele kaka. Konserthonorarer har skutt i været, og det venter festivaler i kø på hver riksvei, sponsoravtaler og publishingavtaler er mange ganger mer innbringende og vanligere enn før og a-ha deler av sin overflod. Det er i stor grad plateselskapene som taper penger på nedlastingen, artistene ser nye inntekter fra andre steder. Det er så klart et stort maskineri som burde sees i sammenheng med hverandre, men plateselskapenes tap på dette er en annen diskusjon... Selvfølgelig er støtteordninger til artister viktig fremdeles, og vi er heldige som har mange gode ordninger i denne velferdsstaten vår, dersom man bare vet å benytte seg av dem.

- Linn: Hvis støtteordningene kan være med på å selvstendiggjøre band, er det godt. Om pengene i overvekt fordeles til de som alt har dem, eller har skolerte søknadsskrivere i ryggen- eeeller er så heldig å spille fele- så går jo pengene i realiteten til å beholde disse gamle institusjonene. No offence, fela.


5) Hva er deres oppfatning av forholdet mellom hva kritikere liker og hva publikum kjøper?

- Linn: Kritikere er bare folk de også. Stort sett. Og folk har motiver, baktanker og personlige oppfatninger. Da kan man ikke klage over at de gjør jobben sin. Om det er rettferdig alltid? Nei. Men verden ække rettferdig. Forresten så er det vel ingen som kjøper plater lenger, så det utdaterer spørsmålet. Neste?

6) Hvilket band drømmer dere om å varme opp for, og hvorfor nettopp dette bandet?

- Andreas: Vi har jo allerede vært så heldige å få varme opp for Nissenmondai og Melt-Banana, og det var jo stort. Jeg har lyst til å varme opp for Wipers på Øya 2011, men det er kanskje ikke så realistisk? Jeg gidder ikke begrunne det, bare hør igjennom platene.

7) Hvilke håp og drømmer har dere for 2011?

- Linn: at de som sitter på penga lar oss benytte oss av de sjansene som byr seg. Vi er vel mer hardcore på planlegginga enn mange andre band, men å legge til rette er noe annet enn å tørre å håpe og drømme. Går vel statistisk sett til hælvete.

- Andreas: Vi driver ikke og håper og drømmer så mye, men vi vet vi skal spille mange konserter både i Norge og ymse andre land. Også skal vi gi ut en split med et band fra New York som vi synes er veldig flott. Som igjen kan se ut som om betyr at vi får spille flere konserter i NY. Og jeg håper virkelig, og drømmer om at det kommer til å skje.


8) Kan dere nevne tre norske band flere burde høre på akkurat nå og beskrive med ett ord hver hvorfor?

- Andreas: Nei, men vi kan nevne 20, i alfabetisk rekkefølge, og beskrive med flere enn ett ord hvorfor.

01. 120 Days - Vi venter
02. ALTAAR - Det er romantisk med stearinlys
03. André Borgen - Han er fra Notodden
04. Bloksberg - Dra dit
05. Bygdin - Mordin
06. Beglomeg - Hon sa det var greit
07. Dark Times - Youthful sonic rock
08. Fjorden Baby! - Kjør deg opp på fjorden!
09. Haust - Urgh!
10. Izakaya Heartbeat - Sushi er best i Japan
11. Le Corbeau - Oui!
12. Manheads - Kommer de til å få ut fingeren i 2011? Nei.
13. Masselys - Mo light for mass
14. Moist Vaginas - Uh...
15. Okkultokrati - Er No Light for Mass tidenes norske plate?
16. OMA - is real.
17. Succuba - Succubadiving
18. Svarte Greiner - Smarte greiner...
19. Syntax TerrOrkester - Eller var det motsatt?
20. Telephones - Turkis


Foto: Tale Hendnes


comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Mats Eilertsen - Flux

(Aim)

Eilertsens andre album med versjoner av europeiske folk-, jazz- og kunstmusikktradisjoner.

Flere:

Dungen - Skit I Allt
Helge Lien Trio - Live