Einstürzende Neubauten
Busdriver
DJ Shadow

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Digable Palaces

Det beste som har skjedd hip-hop siden Dälek.

Med Digable Planets har Ishmael Butler for lengst fått heltestatus, og det er kanskje ikke så rart heller. En plate som Reachin' (A Refutation Of Time And Space) er det vanskelig å motstå. Med Shabazz Palaces så har Butler tatt det hele noen steg sidelengs og endt opp med noe av den mest tiltalende hip-hop som finnes i dag. Ikke siden Dälek har det vært like lett å kicke sånn på en hip-hop-utgivelse, og det sier litt. Og de leker litt i det samme mørket disse to, dog Shabazz Palaces bryr seg ikke like mye om å støye som Dälek. Det er utvilsomt mørket som gjør at dette er så uimotståelig som det er også, og at det er Sub Pop som slipper herligheten, ja det gjør det ikke akkurat mindre perfekt.

Jepp, du leste riktig. Sub Pop er kanskje ikke mest kjent for sine hip-hop-artister, og kommer vel mest sannsynlig aldri til å bli det. Når de først slår til dog, så er det ikke småting det er snakk om. Det er sannelig ikke godt å si hva slags betydning det egentlig har, om det i det hele tatt skal symbolisere noen som helst slags trend i musikkbransjen, Sub Pop - eller hip-hop generelt. Den diskusjonen lar vi ligge for nå, det er ingenting som er så bortkastet som å spå fremtiden. Med mindre det er snakk om fakta - og det er ikke feil å si at Black Up kommer til å ha en stjerne høyt oppe i all tid.

Det er en ekstremt rar plate, og heldigvis en ekstremt uforutsigbar plate. Uansett hvor mye man prøver, så finner man ikke noen hits her. Jeg blir ofte pinlig berørt når jeg hører på hip-hop, og det er et godt tegn når jeg kan høre på en hel plate uten å få den følelsen en eneste gang. Ved å ta en titt på en låt som Endeavours For Never, så skjønner man litt hva greia er med Shabazz Palaces. Det tas i bruk mye tradisjonelle virkemidler, virkemidler man kjenner igjen fra all mulig slags hip-hop - og til og med trip-hop. Dette inkluderer en i utgangspunktet ganske så cheesy kvinnelig vokal på refrenget, men her er alt dynket i tjære og rullet i fjær. De mer avantgarde type tilnærmingene Shabazz Palaces har til låtstrukturer og virkemidler er selve nøkkelen til denne unike sounden. Seigt er det også, noe som er med på å gjøre det enda mørkere enn det kanskje ellers ville vært. An Echo From The Hosts That Profess Infinitum for eksempel, er rett og slett noe av det herligste jeg har hørt på lenge.

Til og med når de tar i bruk mer tradisjonelle fremgangsmåter, som på Are You… Can You… Were You? (Felt), så fungerer det bemerkelsesverdig bra. Dette har nok en del å gjøre med at de har greid å skape en helt egen og original greie ved å omgi seg med sparsommelige og velplasserte beats og ekstremt seige grooves.

Dette er helt essensielt at du får med deg. Digable Planets var ganske så lett å like det også, men Shabazz Palaces går rett inn i, misforstå meg rett, den eksklusive kategorien "hip-hop for folk som ikke liker hip-hop". Og absolutt alle andre, så klart - Black Up er et absolutt must!